Nem becsapás! - Toyota Corolla (menetpróba)

2004.07.05. 16:09
Azt tartja a népi bölcsesség, hogy be lehet csapni kevés embert sokáig, be lehet csapni sok embert rövid ideig, de nem lehet sok embert sokáig becsapni. Nos, 1966 óta világszerte közel harmincmillió ember vett Toyota Corollát. Ennyien nem foghattak mellé! S ahogy az új, kilencedik kiadást elnézem, nem érzik majd becsapva magukat ennek a vásárlói sem.

A Toyota Corolla minden idők bestsellere - és ez még akkor is nagy szó, ha az évtizedek és a nemzedékváltások során a felismerhetetlenségig megváltozott a típus. Lehetne cikizni a Toyotát, hogy könnyű rekordot felállítani, ha mindig átbiggyesztik a típusnevet egymáshoz nem is igen hasonló autókra, de ne tegyük ezt. Egyrészt még így sem könnyű, másrészt meg nemcsak a név öröklődött át, hanem az állandó minőségemelés szelleme is, amit a japán Kaizen szó fejez ki. Ennek köszönhető, hogy a kezdetben lenézett "rizsbombázók" előbb a megbízhatósági, majd az értékesítési statisztikák éléről nyomták le a patinás márkák modelljeit. Szóval, hajtsunk inkább fejet, s próbáljunk meg elképzelni harmincmillió Toyota Corollát. A sor négyszer érné körül az Egyenlítőt!

Európa a fókuszban

A kezdetektől világautónak szánt Corollát 2001-ig mintegy utólag igazították hozzá az európai igényekhez, akkor azonban fordítottak egyet a vitorlán: Európára tervezték a kocsit, és aztán adaptálták a többi piacra. Az új Corolla ezek szerint már ízig-vérig a "mi autónk". Jellegzetes Toyota-designja - a kocsi elején kidudorodó emblémával - a korábbinál fiatalabb vevőkörre igyekszik hatni, ennek megfelelően élénk mozgásra, kezes viselkedésre hangolták a futóművet, amelyben a ma már szokásosnak mondható elektronikus eszköztár áll a vezető rendelkezésére (VSC, TRC, BA). A komfortkedvelők szívét viszont csendességével veszi be, amit a hangszigetelő rétegek megvastagítása mellett akusztikus szélvédőüveg alkalmazásával értek el. Háromféle karosszériaváltozatban készül a Corolla: van lejtős- és lépcsőshátú, valamint kombi. A négyféle felszereltség neve Terra, Sol, Sport és T Sport. Az utóbbit néhány designelemmel is kiemelték, de a lényeg a gépháztető alatt rejlik...

Hajtóművek

A hajtóművek választéka nagyon gazdag: háromféle benzinmotorból és kétféle dízelből válogathat a vevő, az erőátvitel pedig öt- vagy hatfokozatú, manuális sebességváltó, ötfokozatú robotváltó (M-MT), vagy négyfokozatú automata lehet. A kis benzinesekről nem kell sokat beszélni: ahogy a változó nyitású és zárású vezérműves (VVT-i) konstrukciótól elvárható, feltűnésmentesen, de tisztességesen látják el feladatukat. Annál inkább felhívja viszont magára a figyelmet az 1,8-as, amelyben a szelepemelés is változó (VVTL-i), így valóban elismerésre méltó teljesítményt, 192 lóerőt produkál, 8,4 másodperc alatt ugrik százra, és 225-ös csúcssebességet tesz lehetővé. A kontúrrepülés helyett inkább a hajtáskomfortra súlyt helyező vásárló viszont inkább a kis dízelt választja, az M-MT (Multi-mode Manual Transmission) robotváltóval. Ahogy illik, többféle üzemmódban használható, automatikus állásban nagyon kifinomult szoftver teszi kifogástalanul simává a kocsi futását, hegyvidéki úton pedig, kézzel kapcsolgatva, ragyogóan lehet autózni vele. Az általam eddig kipróbált robotváltók közül talán ez keltette a legjobb benyomást.

Semmi meghökkentő

Belül a várható japános design fogad: a szerkezetek és rendszerek korszerűek, a hangulat mégis konzervatív. Minden azonnal, első látásra világosan érthető - éppen mert sehol egy igazán új ötlet. Ez azonban nem baj, hiszen az életünk függ tőle, hogy adott helyzetben elsőre, azonnal helyesen kezelünk-e valamit. A kidolgozás, a kapcsolók működése, a részletek megoldása a márkához illően makulátlan. A felszerelési tételek közül külön kiemelném a navigációt, amely véleményem szerint még e típus ciklusidejében terjedésnek indul hazánkban is. Az egyszerűbb kivitel kis kijelzőn feltüntetett szimbólumokkal és hangbemondással tájékoztat, az igényesebbhez eléggé nagy, színes képernyő is tartozik. Tapasztalatom szerint mindkettő nagyon megbízható, s néhány méteres pontossággal dolgozik. Összhatásában kimondottan meggyőző, rendesen megépített és összerakott autó a kilencedik generációs Toyota Corolla. Könnyen lehet belőle bestseller Magyarországon is, különösen ha sikerül úgy pozicionálni az árát, hogy annak megpillantásakor a vevő is így kiáltson fel: nem becsapás!

Karlovitz Kristóf