Roma és Peterhansel is előzött a Dakaron

Vágólapra másolva!
Hatalmas változásokat hozott a motorosok élcsoportjában a 26. Dakar-rali nyolcadik szakasza: a spanyol Nani Roma nyert, s átvette a vezetést a hetedik helyre visszaeső francia Cyril Després-től. Az autósok között is változást hozott az etap: a francia Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret duó nyert, és ezzel átvette a vezetést az összetettben. Már csak egy autósunk maradt.
Vágólapra másolva!

A 2001-ben győztes német Jutta Kleinschmidtet a kizárás veszélye fenyegeti, mivel állítólag szerda éjjel motort cserélt Volkswagenjében, ami a versenyszabályzat szerint tilos. A mezőny a mauritániai Atar és Tidzsikdzsa közötti 389 km-en versenyzett, ebből 355 km volt a gyorsasági rész. A magyarok közül péntek reggelig csak a Szalay, Bunkoczi kettős érkezett célba, 7 óra 56 perc hátránnyal az 58. helyen. Később kiderült, a Liszi, Rack duót nem is érdemes várni, ugyanis neki sem vágtak a szakasznak. "Liszi László szervizkamionja nem érkezett meg, ezért a melegedő motorral és tartalékkerekek nélkül nem tudott nekivágni az etapnak" - mondta Szalay Balázs.

"A 352 km-es gyorsasági embert próbálóbb volt, mint a korábbi 700. Már a rajt utáni első km-en eltörött az első rugóstagunk. Akármennyire igyekeztünk, megint ránk sötétedett a dűnék között. Emiatt megint több óráig tartott átverekedni magunkat a szakaszon, ráadásul váltakozva jöttek a homokos és sziklás részek. Ez nagyon lelassított minket az alacsony guminyomás miatt. Egy szikla letörte a kerékfújó rendszert a jobb hátsó kerékagyról, és a féltengely is mindig ki akart csúszni. Szerencsére a sivatagban rengeteg szikla volt, amivel mindig visszaütögettük."

"A táv végénél eltört a bal hátsó lengéscsillapítónk, kifolyt a szervóolaj a kormányműből, elszakadt az összes kirugózásgátlónk, úgyhogy bőven lett volna mit csinálni az este, de olyan fáradtak voltunk, hogy egyszerűen nem tudtunk nekiállni. Szerda reggel óta nem ért utol az assistance kamion, úgyhogy hálózsák, matrac és ruha nélkül a táborban lévő éttermi sátorban a puszta földön alszunk. Az éjszakák nem melegek. Reggel 7 óra óta hozzuk az autót olyan állapotba, hogy képes legyen a mai 700 km-es gyorsasági teljesítésére." A kamionos Darázsi, Hajnal, Tagai trió helyezéséről egyelőre nincs hír. Szavazásunk eredményeit figyelembe véve olvasóink egyébiránt úgy gondolták, a már kiesett Kis, Czeglédi páros lesz a legjobb az idei Dakaron (43,3%), a második legtöbb voksot (36,1%) Szalayék gyűjtötték be. A csúnya bukáson túlesett Palik, Darázsi duó 13,7%-ot, Benyóék 4,1%-ot kaptak. Olvasóink Lisziéknek adták a legkevesebb esélyt (2,8%).

Volt ám dráma bőven a nyolcadik szakaszon, elég csak a motorosok között eddig vezető Després esetét említenünk. A francia 40 kilométerrel a rajt után elesett (a szemüvegét akarta megtörölgetni), s ez ugyan nem hátráltatta volna, ám esés közben kirántotta a GPS-kábelt. Nem meglepő, ezután csak kóválygott a sivatagban, sehogy sem találta a helyes utat. 1,2 kilométerrel a töltőállomás előtt benzinje is kifogyott, ám ekkor a segítségére siettek. Végül a 24. helyen zárta az etapot, összetettben a 7. pozícióból folytathatja. "Életem legszörnyűbb napja volt" - jegyezte meg utóbb.

Az autósoknál a címvédő Maszuoka járt pórul, a japán 94 percet vesztegelt a sivatagban, miután váltója tönkrement. Péntekre állítólag rendben lesz autója, de a győzelemről lélekben lemondott. "Nincs mese, ez a Dakar elszállt. Kizárt dolog, hogy utolérem Peterhanselt, ehhez kisebbfajta csoda kellene" - szomorkodott Maszuoka, akinek előbb említett francia csapattársa megnyerte a nyolcadik szakaszt.

Colin McRae sem fog szívesen emlékezni erre a napra, a skót a 300. kilométernél órákat kényszerült várakozni segítségre. A harmadik helyről vissza is esett a nyolcadikra összetettben, miután végül háromórás hátránnyal haladt át a célvonalon (szegény embert az ág is húzza, kapott még tíz perc büntetést is).

Eredmények:
autósok (59 beérkező alapján):
1. Peterhansel, Cotrett (francia, Mitsubishi) 5:01:25 ó
2. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen) 28:55 perc hátrány
3. De Mevius, Guehennec (belga, BMW) 32:21 p h.
...58. Szalay, Bunkoczi (Opel) 7:56:58 óra h.
összetett:
1. Peterhansel, Cotrett 18:54:05 ó
2. De Mevius, Guehennec 1:04:38 ó hátrány
3. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi) 1:22:32 ó h.
...55. Szalay, Bunkoczi 20:38:45 ó h.

motorosok:
1. Roma (spanyol, KTM) 5:38:07 óra
2. Brucy (francia, KTM) 6:02 p hátrány
3. Sainct (francia, KTM) 7:58 p. h.
...24. Després (francia, 1:14:19 óra h.
összetett:
1. Roma 21:04:40 ó
2. Sainct 8:16 p. h.
3. Brucy 14:25 p. h.