Vágólapra másolva!
Az első nap után a Peugeot 206 WRC-vel versenyző finn Marcus Grönholm vezet a világbajnokság második futamán, a svédországi ralin. Előnye mindössze 0,9 másodperc honfitársa, Harri Rovanperä előtt. A címvédő brit Richard Burns csak a tizenharmadik, Mäkinen kiesett a versenyből.
Vágólapra másolva!

Friss hó nehezítette a pilóták dolgát az első gyorson, amely a Peugeot-k részsikerét hozta. Mindhárom gyári versenyző az első négybe került, s csak a citroënes Thomas Radströmnek sikerült beékelődnie közéjük. A harminchat éves svéd a hazai pálya előnyeit kihasználva 4,2 másodperces hátránnyal a második helyen végzett a tavaly előtti győztes, Marcus Grönholm mögött. A címvédő Harri Rovanperä harmadikként futott át az időmérő ponton, míg a francia csapat nagy megelégedésére Richard Burns is összeszedte magát. A 2001-es világbajnok ígéretéhez híven, remek autózással a negyedik lett az első résztávon.

A Svéd-rali történelmében eddig legjobban szereplő nem skandináv pilóták, a fordos Colin McRae és Carlos Sainz tizennégy másodperccel lemaradva az ötödik és a hatodik helyen várhatták a folytatást. Az első 14,17 kilométer legnagyobb meglepetése a privát Ford Focussal versenyző Janne Touhino ötödik helyezése, aki 9,2 másodperccel volt lassabb Grönholmnál. Bár számítottak rá, egyelőre nem áll jól a szénája Tommi Mäkinennek és Sebastien Loebnek. A monacói futam első és második helyezettje takarította az utat, így mindketten tetemes, 21,2 másodperces hátrányt szedtek össze, s előbbi a tizenhetedik, utóbbi pedig kollégája mögött, a tizennyolcadik helyen végzett. "Nagyon élvezem, bár nehéz az 'úttakarítás', épp ezért elégedett vagyok az idővel is" - mondta Mäkinen.

Rövid pihenő után nekivágtak a fiúk a második gyorsaságinak is, melynek végén a Peugeot kibérelte a dobogót, ugyanis az első szakaszon remeklő Radström kicsúszott, és nagy árat fizetett érte. Negyven másodpercet vesztett, huszonharmadikként zárta a gyorsot, ami összetettben a tizenötödik helyre volt elég. "Nagyon messze van a teljesítményem a tökéletestől, de tulajdonképpen csak a hecc kedvéért indultam, és ez nem is a legfontosabb szakasz volt. Kicsúsztam az útról, a motor megállt, és nem tudtam újraindítani, ráadásul alig tudtam kikecmeregni, mert nem láttam semmit a hótól"- mesélte a történteket Radström.

A szakaszt Rovanperä nyerte Grönholm és Burns előtt. Tovább tartott a Janne Touhino, Petri Vihavainen csodapáros brillírozása, és összetett hatodik helyük azt jelentette, hogy továbbra is az élmezőnyben autózhattak tovább. Beigazolta a hozzáfűződő várakozást a Paasonen, Kapanen duó, és fantasztikus sebességet produkálva a Peugeot-kon kívül minden ászt maguk mögé utasítottak a Mitsubishi Lancer WRC-vel, és összetettben felautóztak az ötödik helyre.

Megjelent a színen az első Subaru, amelyet Petter Solberg kormányzott, és tizenhat másodperccel volt lassabb Rovanperänál. Feltámadt Juha Kankkunen is. A Hyundai Accent WRC-vel versenyző négyszeres világbajnok a nyolcadik leggyorsabb időt produkálta, és az összetettben kilencedik helyen végzett. A két monacói menő továbbra is vegetált. Mint kiderült Mäkinen rossz gumit választott, Loeb szerényebb szereplése pedig kellő tapasztalat híján érthető. Minden idők legeredményesebb Svéd-rali pilótája, Stig Blomqvist 47,8 másodperccel lemaradva, a kevésbé előkelő huszadik helyre hozta be a Skoda Octaviát. "A szűk részeken egy kicsit nagy az autó, különben minden rendben" - mondta Blomqvist.

A verseny leghosszabb, 40,510 kilométeres szakaszán a feje tetejére állt a mezőny. Bár Rovanperä és Grönholm végzett az élen, az addig remekül autózó Burns egy perc huszonnyolc másodperces hátrányt szedett össze egy pályaelhagyást követően, és visszazuhant a tizennyolcadik helyre. Paasonen és McRae kiválóan tartotta magát, és a harmadik, negyedik helyen futottak be.

Majd következett a meglepetések sora. A tavaly a Mitsubishivel gyengélkedő Freddy Loix most Accenttel versenyezve harmadik lett a szakaszon, és felugrott az összetett ötödik helyére. Őt csapattársa, Armin Schwarz követte, sőt a hatodik helyen a harmadik Hyundai, s benne Juha Kankkunen érkezett. Így a német a tizenegyedik, míg Kankkunen a hetedik helyen indulhatott tovább. Thomas Radström ismét kicsúszott, de ezúttal komolyabb, hétperces veszteséget könyvelhetett el, ami azt jelentette, hogy a Citroën reményei végképp elszálltak.

A rali negyedik szakasza hozta a nap meglepetését. A Monte-Carlo rali győztese, minden idők legsikeresebb ralipilótája, Tommi Mäkinen kiesett a versenyből. A finn pilóta letért az útról, és hó került Imprezája hűtőrendszerébe, emiatt az autó túlmelegedett, és Mäkinen nem kockáztatott, kiállt a versenyből.

Ezt a szakaszt ezúttal a korábban szerencsétlenül járt Thomas Rädström nyerte, aki ezzel egy kis elégtételhez jutott, bár sokat nem sikerült javítani összetettbeli helyezésén. A nap győztese, Marcus Grönholm ezúttal is szép teljesítményt nyújtott, s második lett. A harmadik helyen Colin McRae ért célba.

A nap utolsó gyorsasági szakaszát McRae nyerte, aki az összetettben a harmadik helyen végzett. A szakasz második helyezettje Marcus Grönholm, a harmadik pedig Burns lett.

Svéd-rali, 1. nap, 702 km (ebből 124.05 km gyorsasági):
1. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206 WRC) 1:06:11,9 óra
2. Rovanperä, Pietiläinen (finn, Peugeot 206 WRC) 0,9 másodperc hátrány
3. McRae, Grist (brit, Ford Focus WRC) 41,5 mp h.
...13. Burns, Reid (brit, Peugeot 206 WRC) 53,6 mp h.

Nincs veszélyben az Argentin-rali

A feszült politikai és gazdasági helyzet ellenére nem fenyegeti veszély a világbajnoki sorozatba tartozó Argentin-rali megrendezését. Ezt a szervezők jelentették be pénteken, miután a kormány garanciát vállalt a lebonyolításra. A négynapos viadal, amely a hatodik állomás lesz, május 16-án kezdődik. "Ez az egyik legnépszerűbb verseny hazánkban. Reméljük, azzal, hogy a világ legjobbjait hozzuk el, javíthatjuk az emberek hangulatát" - áll a szervezők közleményében.

Korábban:

Svéd-rali, északi egyeduralom

Kovács Iván