Júliusban indul a futballklubok autóverseny-bajnoksága

Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, beérik a kétéves szervezőmunka, júliusban startolhat a labdarúgás és az autóversenyzés példa nélküli együttműködéséből születő bajnokság, a Premier-1 Grand Prix. Igaz, labdáról szó sem lesz, a tíz futamból álló sorozat vegytiszta autóverseny, de az együlésesek ismert futballcsapatok nevét viselik majd. Jelentkezett már többek között a Leeds és a Benfica, ami pedig a pilótákat illeti, Damon Hill és Nigel Mansell nevét is emlegetik.
Vágólapra másolva!

reuters
A népszerű brit pilóta, az immár bajusz nélküli Nigel Mansell is a volán mögé ülhet
Premier-1-re

A tervek szerint 24, világszerte ismert klub csatlakozik: három-három spanyol, francia, német, olasz és angol, két-két holland és dél-amerikai, egy-egy belga és portugál, s három szabadkártyát is kiosztanak majd. A szerződéseket még az idén aláírják, s a szervezők szerint több mint harminc klub jelezte már érdeklődését.

A tíz futamból álló sorozat az estorili pályán rajtol júliusban, lesznek versenyek Németországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Csehországban, Olaszországban, Spanyolországban, Argentínában és Brazíliában.

Az egyedülálló vállalkozás lényege: összekapcsolni a futballt és az autóversenyzést, igaz, labda nem lesz, a focit csak a menő klubok nevei képviselik. Akárcsak a Forma-1-ben, itt is együléses autók versenyeznek, de a karosszériára nem cigarettagyárak és más szponzorok, hanem a futballklubok nevét, logóját festik fel. Ahány csapat, annyi kocsi.

A felmérések kimutatták, hogy elég nagy az átfedés az autóversenyzés és a labdarúgás piaca között, a szurkolók 40 százaléka azonos. Mivel mindkét sportnak óriási közönsége van, és nagyon jól közvetíthető a tévében, vagyis mindkettő első rangú kereskedelmi termék: magától értetődőnek tűnt, hogy a kettő együtt még jobban eladható. Már csak ki kellett találni, hogy miként lehet összekapcsolni őket. A futballklubok érdekesnek találták az ötletet, hiszen a reklám sose árt, újabb piacon erősítheti a márkanevet, újabb szurkolókat szerezhet, a logót még több árucikkre lehet majd rányomtatni.

A Premier-1 tervével két éve kezdett foglalkozni Colin Sullivan. Az angol milliomos nem sokat vacakolt, leszerződtetett egy csapat szakértőt, hogy dolgozzák ki a részleteket, és a megbízottak jól dolgoztak: július 14-én rajtol a bajnokság.

A Nemzetközi Autószövetség (FIA) már előzetesen jóváhagyta a Premier-1-et, és megállapodás született, hogy a 24 teljesen egyforma, 750 lóerős autókat a brit Reynard Motorsport gyártja.

Hogy kik ülnek majd a kormánynál, még nem tudni, de egyre többet hallani a volt Forma-1-es sztárok közül Nigel Mansell, Johnny Herbert, Damon Hill és Mark Blundell nevét. Egy verseny két, egyenként százmérföldes futamból áll majd - köztük félórás szünet -, s a futamgyőztesek 240 ezer dollárt kapnak.

Jövőre tíz futam lesz - 2003-ra viszont már 15-öt terveznek -, s a szervezők bejelentették, hogy hála a befektetőknek, rendelkezésükre áll 180 millió dollár, s ez elég kell hogy legyen a jövő évre. Úgy számolnak, hogy három év múlva már nyereséges lesz a vállalkozás.

Lehet hát majd drukkolni a háromszázzal száguldó Manchesternek, amint épp a Feyenoordot előzi, és sopánkodni, ha a Juventus kétszázzal karambolozik.

Szóval úgy tűnik, hogy papíron jól fest a terv, jól kiagyalták a marketingesek, de hogy aztán mennyire komoly dolog, fog-e igazán működni, az majd csak a gyakorlatban dől el. A Forma-1 legutóbbi történései - csődben a Prost-csapat - mindenesetre azt bizonyítják, hogy még ott is csak a legnagyobbak maradnak talpon. A Premier-1-nek egyébként a hírek szerint semmilyen kapcsolata nincs a Forma-1-gyel, ezt megerősítette Gaál Attila, a Hungaroring Sport Rt. vezérigazgató-helyettese is, mint mondta, hivatalosan semmilyen értesítést nem kaptak erről az új versenyformáról.

A Premier-1 versenynaptára
Július 14.: Portugália (Estoril)
Augusztus 4.: Németország (Lausitz)
Augusztus 11.: Franciaország (Dijon)
Augusztus 25.: Nagy-Britannia (Donington Park)
Szeptember 8.: Hollandia (Zandvoort)
Szeptember 29.: Csehország (Brno)
Október 6.: Olaszország (Misano)
Október 20.: Spanyolország (Valencia)
November 3.: Argentína (Buenos Aires)
November 10.: Brazília (Rio de Janeiro)

Kósa Tamás

Korábban: