Vágólapra másolva!
Noha a Forma-1 nézettségi mutatói közvetlenül a nyári olimpiai játékok és a labdarúgó-világbajnokság mögé sorolják a szakágat, lehetséges, hogy az autósport 2002-ben előrukkol egy, még az eddiginél is érdekesebb versenyzési válfajjal. Márpedig az "ellenformaegy" vagy "reformaegy" néven is emlegetett Premier1 Grand Prix aktiválja a világ leghíresebb futballklubjait, azoknak szurkolótáborait, reaktiválja a Forma-1-es futamtól megfosztott ringeket és a nemrég visszavonult pilótasztárokat. A 2002-ben tíz futamot felölelő sorozat pénzalapja 130 millió font (közel 53 milliárd forint), tehát a siker garantált.
Vágólapra másolva!

A tervezett versenynaptár
júl. 14. Estoril (portugál)
aug. 4. Lausitzring (német)
aug. 11. Dijon-Prenois (francia)
aug. 25. Donigton Park (angol)
szept. 8. Zandvoort (holland)
szept. 29. Brno (cseh)
okt. 6. Misano (olasz)
okt. 20. Valencia (spanyol)
nov. 3. Buenos Aires (argentin)
nov. 10. Rio de Janeiro (brazil)
Premier1 Grand Prix

Pedig a jövő évi felhozatal sem lesz gyenge. A Premier1 Grand Prix a spanyol, olasz, francia, angol és német labdarúgóligából három-három, a holland, belga, portugál bajnokságból és Dél-Amerikából két-két klubot célzott meg, megtoldva egy "beeső", talán kelet-európai, talán ázsiai egyesülettel. Az elképzelést tett követte, Sullivanék megfőzték már az angol Newcastle és Leeds, a holland Feyenoord, a belga Anderlecht, a spanyol Valencia, valamint a portugál Benfica vezetőit, s közel állnak a megegyezéshez az angol Manchester United és a skót Celtic képviselőivel. De felvették a kapcsolatot az olasz Juventus és az angol Chelsea döntéshozóival is. Mivel a futamokat pontosan ezen országok, jobbára a Forma-1-ből kirostált, nagy múltú pályáin rendezik, a széria a futball és az autóversenyzés rajongóit egyaránt a lelátókra csábíthatja. Nem is beszélve a két sportágban érdekelt támogatók, szponzorok kombinálásáról.

A július 14-én, tehát a koreai-japán futball-világbajnokság befejezése után rajtoló sorozathoz elsőként csatlakozó Leeds elnöke, Peter Ridsdale így indokolt: "Ez nagyon fontos lépcsőfok a 'Leeds United márkanév' felépítésében. Nagyratörő terveink között szerepel egy új stadion építése, a részvények tőzsdére bocsátása és olyan üzletpolitika, amely Európa első számú klubjává teszi a Leedset. Hogy ezt elérjük, ismeretlen útra merészkedtünk. De biztosak vagyunk benne, hogy az új sorozat egyesíti a világ két legnagyobb sportközönségét, s ez a széles befogadóalap eddig sohasem látott lehetőséget nyújt majd a klubnak, a szurkolóinknak, a szponzori partnereinknek."

Világos, a klubok mezeit, kulcstartóit, ajándéktárgyait kínáló úgynevezett merchandising új, a sorozatnak otthont adó ringeken garantált piacra lel. A szurkolók az eddigiektől eltérő élményforráshoz jutnak, a futballpálya kerítései közül kiszabaduló szponzorok pedig teljesen új reklámfelülethez, a televíziós közvetítési jogok eladása révén más címzetthez, célközönséghez - és több profithoz. Vagyis mindenki jól jár.

A nevét, szurkolótáborát, jelképének tekinthető színeit adó klub mellett jól jár a kocsiját vezető pilóta is. Az egyesületek, amelyek hároméves szerződést kötnek a Premier1 Grand Prix alapító tulajdonosával, a brit multimilliomos Colin Sullivannel, szezononként egymillió font tiszta nyereségre számíthatnak. A pilóta pedig akár 180 ezer fontot is kereshet egy-egy versenyhétvégén. Nem csoda, ha ekkora összeggel olyan sztárokat tudnak Sullivanék a sorozathoz csábítani, mint a Forma-1 1992-es világbajnoka, a brit Nigel Mansell és az 1996-os világelső Damon Hill.

A 48 éves Mansell és a 41 esztendős Hill csak szóban ígérkezett el, de szívesen vezetné kedvenc csapata, a Leeds autóját a BAR tesztpilótája, Darren Manning, akárcsak Johnny Herbert a Chelsea-ét. "Noha néhány mérföldre születtem a West Ham stadionjától, világ életemben a londoni Chelsea volt a kedvencem. Ha a Chelsea csatlakozik a sorozathoz és a klub is akar engem pilótájának, akkor nagyon is érdekelne a dolog. Az meg még inkább, ha Damon és Nigel ellen versenyezhetnék, teljesen egyforma autóval - így kiderülne, melyikünk a jobb, még ha ezzel náluk sikertelenebb Forma-1-es karrieremre utólag nem nyernék is igazolást" - magyarázta Herbert.

Sullivanék Mansell, Hill, Herbert, Manning és a szintén volt F-1-es pilóta, Mark Blundell mellett további húsz brit versenyzővel kezdtek puhatolódzó tárgyalást. Ahogy tárgyaltak az F-1-nek szállító nagy autókészítő cégekkel is. A Premier1 Grand Prix beindulását előkészítő csoport két éve dolgozik a svájci központban, s úgy tűnt, a márkák versenytárgyalását az olasz Dallara Automobili nyeri. Ám végül a brit Reynard Motorsport nyerte el a sok-sok dollármilliós megrendelést.

"A majdnem két éve futó tender során a legjobbat sikerült kiválasztanunk, örülünk, hogy a Reynard Motorsport, a világ egyik legsikeresebb konstruktőre került ki győztesen" - nyilatkozta Heinz Schurtenberger, a Premier1 Grand Prix ügyvezető igazgatója. "A Reynard Motorsport összesen ötven Premier1 versenyautót gyárt le, melyeknek tesztelése 2002 áprilisában kezdődik. Az autók teljesítménye megközelíti majd a Forma-1-esekét, de csak egyforma, slick (sima) gumikon gurulnak, kizárólag az aerodinamikai beállításokból és a pilóta ügyességéből lehet előnyre szert tenni. Kipörgésgátlóról, blokkolásgátlóról, az indulást szabályozó szoftverről szó sem lehet. Viszont a kocsik a legutolsó technológiai fejlesztésnek megfelelő elektronikus sebességváltóval, a FIA legfrissebb biztonsági megszorításaihoz igazodó védőfelszereléssel rendelkeznek majd.

Az angliai Brackleyben székelő Reynard Motorsport közel 25 éve az együléses gyorsasági versenyautók tervezésével, építésével foglalkozik, s a technológia egyik világviszonylatban is vezető cége. A Reynard Champs-autók 1994 óta dominálnak a tengerentúli Cart-szériában, zsinórban hét éven át nyerték a konstruktőrök trófeáját, olyan pilótákat vittek vb-címre, mint Jacques Villeneuve, Alessandro Zanardi. A Forma-1-be a BAR-istálló résztulajdonosaként kóstolt bele Adrian Reynard és tervezőcsapata, Japánban a Reynard Formula Nippon fogalom, ahogy az amerikai Le Mans-széria megbízhatósági bajnokságában a Reynard 01Q-LM sportautó. Adrian Reynard azt ígéri, hogy a brit Engine Developments gyártotta 4000-es, V alakban beszerelt tízhengeres Judd motorok 750 lóerős teljesítményre lesznek képesek - a legjobb Forma-1-es 3000-es, V10-es motorok 860 lovasak.

Az egyforma karosszériával, motorral, gumival futó autók 2002 júliusától tíz futamon rajtolnak, a futamok mindegyike két egyórás (vagy százmérföldes) versenyből áll majd, amelyeket húszperces szünet különít el. Az első verseny rajtpozícióját kvalifikáción döntik el, a második start sorrendjét már az első végeredménye határozza meg. A versenyek győztesei a tervek szerint 90-90 ezer fontot tehetnek zsebre. A szervezők remélik, a Premier1 Grand Prix igazi kihívást jelent a Forma-1-nek, amelyben a pilóták teljesítményét szinte teljes egészében determinálja autóik technikai színvonala.

"Nálunk az emberi tényező, a tudás határozza meg a sorrendet" - állítja Sullivan. "Csak a krém törhet a csúcsra. Mi tényleg ki tudjuk majd jelenteni, ha David Coulthard jobb versenyző, mint Rubens Barrichello."

Németh Andrea