Gyári "hangok" a Szafari-rali előtt

Vágólapra másolva!
Pénteken veszi kezdetét a rali-vb talán legnehezebb futama. Bár megszokhattuk már, hogy a versenyzők minden alkalommal a végletekig misztifikálják az előttük álló futamot, de ezúttal valóban komoly megmérettetés vár rájuk.
Vágólapra másolva!

Az átlagember számára elképzelhetetlen hőségben, a tengerszint felett háromezer méterrel, több mint 200 km/órás sebességgel, embert próbáló körülmények között kell letudni versenyzőnek és autónak egyaránt az 1129 kilométert, ahol olyan a külső akadályok is nehezítik a versengést, mint a pályán legelésző állatok.

Ford - McRae negyedszer nyerhet zsinórban

A Ford Racing versenyzői a szokásos felállásban állnak rajthoz: "gyári" a pontvadászatban harminc ponttal, a finn Mäkinennel holtversenyben első Colin McRae és a huszonhat ponttal harmadik helyen tanyázó Carlos Sainz. A skót világbajnoknak a természetes versenydrukk mellett még egy plusz teher is nyomja vállát - vagy épp jobb teljesítményre serkenti -, mégpedig, hogy képes lesz e zsinórban negyedik vb-futamán a dobogó tetejére állni.

"Legutóbbi sikereinknek köszönhetően nem vagyunk híján önbizalomnak, de ez a rali teljességgel kiszámíthatatlan" - kezdte a 32 éves skót. "Az utak gyorsak és szélesek, de nagyon kell vigyáznunk a gödrökkel, és sokkal jobban oda kell figyelnünk az autóra - mind verseny közben, mind a szervizponton. A raliban általában akkor megy tönkre az autó, ha kicsúszol az útról, de itt pont az lehet a baj, ha rajta maradsz. Az eddigi gyakorlat szerint a pályabejárásnál teljes sebességgel haladhattunk, de ezúttal 90 km/óra a maximális megengedett sebesség, és így lehetetlen pontosan felmérni, milyen tempóban hajtsunk rá egy bukkanóra."

"Az elmúlt három évben sokat javult a helyzet, és egyre jobban letisztult, az európai ralihoz hasonló képet mutat a pálya és a rendezés. Nekem is fura, hogy nem tudunk teljes sebességgel száguldani a pályabejárásnál, és félő, hogy sokan többet fognak kockáztatni a kelleténél, mert nem tudják jól felmérni a pályát" - árulta el félelmeit a már szintén világbajnok Sainz.

A harmadik Ford-versenyző Francois Delecour először áll rajthoz az afrikai versenyen. "Nem állítottam komoly elvárásokat magammal szemben, de a Focus RS még mindig az egyik legjobb autó a mezőnyben, így nincs miért aggódnom."

Peugeot - Auriol csak tesztel

A Peugeot Sport gárdája is a szokásos trióval vág neki a maratoni küzdelemnek. A tavalyi világbajnok Marcus Grönholm mellett Harri Rovanperä és Didier Auriol ülhet a volán mögé. A franciák gyári csapata tavaly először vett részt a Szafari-ralin, kevés sikerrel.

"Lehetőségeinkhez képest nagyon jól felkészültünk a Szafari-rali nehézségeire. Kétszer is teszteltünk a helyszínen, de nem tudtunk eleget autózni, így nem akarok messzemenő következtetéseket levonni és jóslatokba bocsátkozni. A versenyzők feladata, hogy tartsák a rajtpozíciójukat és eljussanak a célig" - mondta Jean Pierre Nicholas csapatigazgató.

"Idén jobban felkészítettük az autókat erre a speciális beállításokat igénylő futamra. A két finn pilótánk indul a gyári pontokért, míg Auriol tulajdonképp szabad kezet kapott, gyakorlatilag tesztelni fogja a pályát és az autót" - tette hozzá Corrado Provera technikai igazgató.

Skoda - a "legfelkészültebb"

A Skoda Motorsportnál sem történt változás az összeállításban. Az Armin Schwarz-Manfred Hiemer páros mellett a Bruno Thiry-Stephan Prevot duó ül a cseh gépekben, másodszor az afrikai rali történetében. A Skoda rengeteg energiát fektetett a felkészülési munkálatokba. A csapatok közül talán a "csehek" teszteltek a legtöbbet afrikai környezetben.

Pavel Janeba csapatfőnök jó eredményt vár az áprilisi és júniusi teszteredmények alapján. "Rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, és sokkal támadóbb taktikát választhatunk idén, mint tavaly. Armin feladata az autó teljesítőképességének határán autózni, azaz kihozni a maximumot a Skodából, míg Bruno elsődleges célja, hogy végigmenjen."

"Magabiztosan, önbizalommal telve vághatunk neki a versenynek, de van is rá alapunk. Mi teszteltük a legtöbbet, alapos munkát végeztünk, s ezért merem bátran kijelenteni, hogy teljes mértékben, minden szempontból felkészülten várjuk a futamot. Őszintén hiszem, hogy ezen a versenyen óriásit változhat a világbajnoki ponttáblázat. Az utak nagyon kiszámíthatatlanok, és mivel úgy néz ki, hogy a Michelin ATS-rendszerét nem használjuk majd, ezért a defektek alaposan megkeverhetik a kártyákat" - jósolta Armin Schwarz.

Mitsubishi - Duncan is segített

A Mitsubishi Ralliart sem akarja a véletlenre bízni a futam kimenetelét. Két "ismerős arc" hajtja a piros ördögöket. A négyszeres világbajnok Tommi Mäkinen-Risto Mannisenmaki páros a Lancer Evolutionnal, a Freddy Loix-Sven Smeets kettős a Carisma GT-vel vág neki a három napnak.

A finn párosnak létfontosságú lenne egy jó eredmény, hisz el kellene szakadniuk az őket három verseny alatt beérő Colin McRae-től. Tapasztalatban itt sincs hiány, mert Mäkinen már szintén állt a dobogó tetején - igaz akkor Herjanne volt a navigátor -, mégpedig skót vetélytársánál korábban, 1996-ban. "A Szafari-rali mindig is feküdt nekünk, és az új hátsó felfüggesztésnek köszönhetően minden esélyünk megvan a győzelemre. A szokásosnál kicsit nyugodtabban kell haladnunk, mert nagyon hosszú a táv, de ugyanakkor nem szabad nagyon lelassulnunk sem, mert rengeteg jó autó van" - árulta el a taktikát Mäkinen.

Freddy Loix is várakozással telve áll rajthoz. Annál is inkább, mert a korábban Szafari-ralit és Kenya-ralit nyert Ian Duncan is segített neki a felkészülésben. "Ezen a versenyen a legnehezebb pontot szerezni. Nekem is változtatnom kell a vezetési stílusomon, mert rettenetesen hosszú a verseny. Nem tudom, mivel lennék elégedett, de biztos, hogy Duncan segítsége kamatozni fog."

"Nairobi mellett mindkét pilótával teszteltünk, és tudjuk, hogy nem lesz könnyű küzdelem. Persze nem lehet tudni, mi fog történni - főleg Afrikában -, de biztos, hogy óriási esélyünk van. Tommi már nyert egyszer itt, de ő amúgy is mindenhol versenyképes, és Freddynek is kijöhet a lépés."

Subaru - Burns magabiztos

A Subaru ezúttal is három autót nevezett, de természetesen idén is csak két eredmény számít a világbajnoki versengésbe. A két jelölt Richard Burns és Petter Solberg, míg a harmadik gépet Tosihiro Arai kormányozza majd a cél felé.

"Számomra a Szafari-rali vetekszik a Brit-ralival" - mondta a kétszeres kenyai futamgyőztes. "Néhányszor már jól szerepeltem itt, legutoljára tavaly, amikor meg is nyertem a ralit, és nem látom be, hogy idén miért lenne ez másképp. A tesztek jól sikerültek, várom a versenyt" - nyilatkozta a láthatóan önbizalomtól duzzadó Burns.

"Erről a versenyről semmi tapasztalatom nincs, de a Görögországban elért eredményem meghozta az önbizalmam, és nagyon pozitívan állok hozzá a versenyhez. Mindent megteszek, aztán a többit meglátjuk" - mondta az érthetően visszafogottabb Solberg.

Így fest tehát a helyzet a világ egyik legnehezebb raliversenye előtt, s már csak egyet kell aludni, hogy feldübörögjenek a motorok, s megkezdődjön a vb-sorozat nyolcadik megmérettetése.

Kovács Iván

(SZTÁR Sport)

Ajánlat:

Szafari-rali, Kenya