A magyar tévénézőket még tanítani kell

tévénéző, tévé
Vágólapra másolva!
A második nappal véget ért a Media Platform 2015, a hazai kábeltévés piac legnagyobb budapesti seregszemléje, volt még pár előadás a kábelpiac helyzetéről és a nem lineáris tévézés térhódításáról. 
Vágólapra másolva!

Ahogy az a többnapos konferenciákon lenni szokott,

a végére megcsappant az érdeklődés az előadások iránt,

a megmaradt résztvevők már inkább a standok körül lézengtek, ajándékcsomagokra vadászva – igaz, a nevesebb előadók is mind letudták már a dolgukat, az első nap programjáról itt írtunk.

Akik mégis a beszámolókat választották, délelőtt többek között az ügyfélelégedettség méréséről és fokozásáról hallhattak érdekes dolgokat, valamint egy arról szóló vitába is bekapcsolódhattak, hogy kinek éri meg az ingyenes wifi szolgáltatás. Mi ezt az időt inkább arra használtuk, hogy a Food Network és a Travel Channel meghívására elköltöttünk egy ebédet ötven méter magasban, a délutáni szekcióra csatlakoztunk csak az előadásokhoz.

A standok között lézengtek a résztvevők Forrás: Origo

Rögtön egy helyzetképpel kezdtünk a szomszédos országok kábelpiacáról, a szlovákiai APKT elnöke, Robert Tavoda azonban lassú beszédével nem igazán tudta megmozgatni a közönséget, sőt mintha ő maga is unta volna az előadását – akkorákat sóhajtozott közben, hogy kis híján elfújta a mikrofont.

Aradi-Beöthy Péter ezután igen családias hangulatban vágott bele előadásába, a közösségi kulturális szolgáltatást nyújtó D1 TV-t mutatta be, amely kis csatorna létére komoly műsorokat produkál, jobbára szponzori pénzekből – egy ideig itt ment a CNN világhíradójának magyar nyelvű kivonata, és Vámos Miklós is vezet rajta talkshow-t.

Voltak családias hangulatú előadások Forrás: Origo

A következő előadásban megtudtuk, hogy az AXN nemcsak filmeket és sorozatokat ad, de regionális kutatásokat is végez, többek között a magyar, lengyel és román médiafogyasztási szokásokról, azon belül is a VOD (video on demand, digitális televíziós videótár) használatáról. A régióban még mindig a tévé a nappalik királya, de jön fel a YouTube-on való médiafogyasztás is, miközben a DVD és a Blu-ray szorul kifelé. A torrentezők száma viszonylag kevés, de ez valószínűleg amiatt van, hogy a felhasználók nagy része nem vallja be, hogy rendszeresen tölt le tartalmakat.

Ezután a UPC részéről Császár Zoltán ragadta magához a mikrofont, azt mondta,

egyre kevesebb a tévés előfizető, az új generációk folyamatosan szoknak át az internetre,

ezzel együtt a mobiltelefonra. Szerinte a kábelszolgáltatók úgy reagálhatnak a kihívásokra, hogy egyrészt fejlesztik az infrastruktúrát, másrészt új szolgáltatásokat hoznak be, például az OTT TV-t (over the top TV), vagyis olyan online videótárat, mint a Netflix, a Hulu vagy éppen a TV GO.

A lányokkal ma is lehetett focizni Forrás: Origo

Az SPI-t képviselő Fodor Attila be is mutatott egy ilyen szolgáltatást, a Filmbox Live-ot, majd az előadásokat egy kerekasztal-beszélgetés zárta az OTT-modellekről. A fő tanulság az volt, hogy

a nézők többségének egyelőre fogalma sincs arról, hogy mi az OTT,

ezért a brandépítés mellett a piacot is oktatni kell, tudatosítani kell, hogy miről is szól a szolgáltatás. A jövő a résztvevők szerint a nem lineáris tévézésé, de ehhez a fogyasztóknak is el kell fogadniuk, hogy bizonyos szolgáltatásokért fizetni kell.

A Media Platform 2015-höz tartozott még egy vacsora és retródiszkó is, de ezt mi már inkább kihagytuk, nem tudjuk, a résztvevők közül hányan tértek vissza az esti búcsúbulira.