A legősibb ösztönöket szítja fel a karácsonyi vásárlás

Vágólapra másolva!
A tömeg, a sorbanállás, a parkolási problémák és az árak olyan fokú stresszt okoznak, amely kiváltja az ősi „harcolj vagy menekülj!” viselkedést az emberekben.
Vágólapra másolva!

David Lewis brit pszichológus szerint a karácsonyi tömeg, a kis helyen lévő sok ismeretlen egy alapvető túlélési mechanizmust aktivál az emberekben. A „harcolj vagy menekülj!” állapot az úgynevezett szimpatikus idegrendszer válasza egy veszélyes, stresszes helyzetre. Ilyenkor a szívverés felgyorsul, izzadni kezdünk, a vér a zsigerekből az izmokba áramlik, és megugrik a kortizol nevű stresszhormon termelődése.

Mindez fokozza az agressziót is, Lewis ezzel magyarázza, hogy ebben a felpörgetett állapotban már egy előttünk lassabban haladó ember is dühöt vált ki. A pszichológus szerint könnyebben kerülnek ilyen állapotba azok, akik nincsenek hozzászokva nagy tömegekhez, mert például nem nagyvárosban élnek vagy dolgoznak.

Egy felmérés szerint a britek közel negyede gondolja úgy, hogy a karácsonyi bevásárlás nagyobb stressz egy űrlap kitöltésénél, a repülésnél vagy a közlekedési dugónál is. Ezt elkerülendő, a britek közel fele már mindent online vásárol ilyenkor, beleértve az élelmiszert is.