Megvan, hogyan tér vissza Tamás atya - mesél a Jóban Rosszban producere

jóban rosszban
Vágólapra másolva!
Liptai Claudia karaktere egyelőre kómában, vele még nem terveznek a TV2 napi sorozatában, Száraz Dénes azonban hamarosan újra forgat: a sztori már megvan, csak a szerződést kell aláírnia. Nagy Tamás producer szerint a sorozatszínészi státusz nem örökbérlet, nem nyugdíjas állás, a Jóban Rosszban karakterei pedig a jövőben is gyorsabban hullanak majd, mint másutt. Úgy véli, őket a fordulatok miatt nézik a tévézők, a Barátok közt-öt pedig inkább megszokásból.
Vágólapra másolva!

Lesz vérengzés az évad végén?

Nem cáfolom, de nevesíteni nem fogom azokat, akiktől búcsúzunk. Azokkal, akik ősszel már nem lesznek a sorozatban, már hetek-hónapok óta nem forgatunk.

Miért hullanak ilyen gyorsan a karakterek ebben a szappanoperában?

Ez egy nagyon sikeres, nézett évad volt, és abszolút működik az, hogy nem olyanok vagyunk, mint a konkurenseink. Ott lassan történnek a dolgok, és többnyire akkor sem igazán nagy horderejű események vannak. Mi sokkal intenzívebben használjuk a szereplőket, így hamarabb kiaknázzuk a bennük rejlő lehetőségeket, és elköszönünk egymástól, bármennyire is fáj ez, hiszen emberként, kollegaként szeretjük őket. A lényeg, hogy sokkal több minden történik nálunk a fontos karakterekkel, mint más, hasonló szériában, így sokkal hamarabb kimerülnek a dramaturgiai lehetőségek. Ráadásul a dupla epizódok miatt kétszeres sebességgel pörög a sorozat. Ha kevés az esemény, és alig történik valami a karakterekkel, ami jellemző a többi szappanoperára, és - elismerem - régen a Jóban Rosszban-ra is az volt, akkor ráun a néző. Ha viszont kivetted a figura fél veséjét, elveszítette a memóriáját, elhagyott valakit, őt megcsalták, és kiderült, hogy más az apja, mint akit eddig annak gondolt, akkor egy idő után kevés dolgot tudsz tenni vele. A mi sorozatunkban tehát továbbra is gyakrabban fognak távozni szereplők, de ez soha sem személyes dolog.

Azért fájhat a színésznek, ha lelövik a karakterét.

Bizonyára, de ezt a munkát nem úgy kell nézni, mint egy könyvelői állást, itt a karakter kiírása a munka velejárója. A sorozatszereplő addig van képernyőn, amíg az alkotók tudnak mit kezdeni vele, ezt mindenkinek tudnia kell. Olvasom a lapokban, hogy a konkurenciánál kétségbe vannak esve kiírt színészek, holott nem kéne, mert inkább az a hihetetlen dolog, hogy 10-15 évig visz valaki egy karaktert. A sorozatszínészi státusz nem örökbérlet, nem nyugdíjas állás.

Találtunk egy képet, amelyből ez világosan ki is derül. A kezdőcsapat 11 tagja van rajta, csak ketten maradtak. Ők is elhullhatnak mostanában?

Semmit sem zárok ki. Gazdag Tibor, aki az alapcsapat tagja volt, igazából vidéki remetealkat, napi 300 kilométert autózik, hogy velünk forgathasson. Elképzelhető, hogy kiszáll, elege lesz, de az is lehet, hogy én mondom, hogy köszönöm, ennyi volt.

Forrás: tv2

Volt, hogy túl sokat keresett egy színész, és anyagi okokból írták ki?

Nem, a gázsi miatt nem tettünk ki színészt. Nálunk három-négy éve nagyon racionális summákat keresnek a színészek, de persze előfordulhat, hogy valaki nem elégedett maradéktalanul. Ugyanakkor én azt mondom, ezek korrekt bérek, és mindenki látja közben, hogy sorban állnak a színészek, hogy játszhassanak nálunk. Lehet, hogy más fikciós sorozatokban többet ígérnek a színészeknek, de meddig tarthatóak fenn ezek a mai világban 1-2 százalékos nézettséggel, amikor a két nagy sorozat 25-28 százalékkal megy? Mi piaci árakkal dolgozunk. A televíziózók számára ismeretlen Száraz Dénes egykor leszerződött egy összegre, másodjára egy magasabbra, harmadszor pedig - már mint az ország legnépszerűbb sorozatszínésze - nyilván valamennyivel többet fog kapni, ha sikerül megállapodnunk.

Mennyi az a valamennyi?

Maximum 10-20 százalék. Viszont Tamás atya megformálója meg is érdemli, az ő története nagyon sok nézőt hozott. A színésszel előszerződésünk van, még meg kell beszélni pár dolgot, de gyanítom, meg fogunk egyezni.

Hogyan tér ő vissza?

Nagyjából megvan a történet: semmi sablon, teljesen újszerű. Nem volt könnyű összerakni, de nagyon jól sikerült. Majdnem egy hónapig dolgoztam rajta a legjobb embereimmel. El kell indítani valahol, annak függvényében, mikor állapodunk meg a színésszel. Valószínűleg ősszel kezdjük el forgatni, és hónapokig tart majd.

Ha Tamás atya ennyire népszerű, miért kellett egyáltalán kiírni?

Lejárt a szerződése. Tényleg. Persze meg is lehetett volna hosszabbítani, de már nem volt hova tovább vinni a karaktert, nem tudott volna már ennyire érdekes lenni, csak ment a vívódás az egyház és Betty közt, ezt pedig csinálta már jó sokat. Ha marad minden így, akkor állandó önismétlés lett volna a sztori. Ha meg összejön a pap a Szabó Zsófi alakította karakterrel, az sem jó, mert idővel unalmassá válik a boldogság és a harmónia, így azt a szálat is meg kellett volna szüntetni. Különben meg nem véletlenül kanyargott erre a sztori, eleve azért hoztuk létre ezt a szálat, hogy ide jussunk el.

Forrás: tv2

A minap visszajött, mint valami szellemkép.

Bizonyos módon, amiről most még nem mondhatok többet, meg fog jelenni a sorozatban, többször is, ez után jön majd az általunk tervezett, hosszú távú visszatérés, ami nagyon bonyolult, több hónapon át zajló történet lesz. Büszkén mondom, nagyon vállalható megoldás lesz. Bobby zuhanyzós jelenete a Dallas-ban - amikor egy egész évadot tettek meg nem történtté - akkor jó volt, de a miénk nem ilyen fordulat lesz, ilyesmit ellőni ma, negyven évvel később, ciki lenne. A nézőink hónapokig fognak izgulni, mire rádöbbennek, hogy visszakapják a kedvencüket.

Kézenfekvő lenne, ha ikertestvérként tűnne fel.

Az ikertestvéres megoldást már ellőttük, Mihályfi Balázs esetében ez egyszer már megvolt. Ő zseniális színész, előző karaktere viszont igazán senkivel nem volt kapcsolatban, nem lehetett rá építeni sztorikat, ezért dobtuk be ezt a fordulatot, és most egyszerűen fergeteges Konrád doktor szerepében.

A Barátok közt-nél volt költségcsökkentés. Hogy áll ezzel a Jóban Rosszban?

Nagyjából 7,5 millióért készítünk 50-55 percnyi műsort, dupla részeket naponta. A másik sorozat hosszra pont a fele a miénknek, viszont - amennyire én tudom - napi 9 millióba kerül. Ráadásul már csak pár százalék a nézettségeltérés. A Jóban Rosszban-nál egyszerűen nincs költséghatékonyabb klasszikus napi sorozat, még Mexikóban sem lehetne olcsóbban kihozni.

A dupla rész bejött a tévézőknek?

Nyilvánvalóan bejött a dupla adás: a Jóban Rosszban előtt a legjobb bemelegítés egy másik Jóban Rosszban. Két éven keresztül napi 60 percet gyártani egy klasszikus szappanoperából már önmagában is embertelen kihívás lenne, de a miénk ráadásul cselekményesebb, akciódúsabb is a megszokottnál. Ha például robbanás van, ezer dologra kell figyelni, állandó a kontroll, miképp legyen bekötve a sérült keze, hol sérült meg, folyton következetesnek kell lenni, több nappal későbbi forgatáson is. Míg ha csak simán a megszokott szappantörténeteket vinnénk, amelyekben a szerelmesek civódnak, valaki más pedig leönti a testvérétől titokban elcsent blúzt vörösborral, az sokkal egyszerűbb lenne. Szerintem a mi stábunk a legprofibb hazai csapat, de ha nemzetközi összehasonlításban nézem, ott sem találok ilyen hosszú, ennyire fordulatos napi sorozatot, mert hihetetlen mennyiségű dologra kell figyelni, és hibázni pedig tilos.

40 író 600 oldalt hoz össze hetente, ezt olvastam valahol. Van ideje minden szálat kézben tartani?

Különböző fázisokat olvasok a szövegekből. Előbb külön megíródik a történet, azon végig rajta vagyok. A végső dialógot már csak szúrópróbaszerűen nézem. A fejlődést én kontrollálom, és én döntök minden fontosabb kérdésben. A dialógust, azaz, hogy pontosan mit és hogyan mondanak a szereplők, külön kiemelném, mert végre van olyan hazai írói gárda, amely a valóban beszélt nyelven ír, nyilván annak a vulgáris vadhajtásai nélkül, a vonatkozó médiatörvény betartásával. Ráadásul a Jóban Rosszban írói ezt nemcsak egyszer, hanem rendszeresen tudják, évi 300-400 epizódon át!

Sok a krimi jellegű történet. Vér kell a nézettséghez?

Van akció, de azért nem patikamérlegen mérjük ki, mennyi érzelem és mennyi bunyó legyen. Most van egy erős maffiaszál, a napokban van felépülőben, az évad utolsó egy-két adásában intenzíven jelen lesz.

Több az erőszak, mint a Barátok közt-ben, ha jól látom.

Az utóbbi pár év kutatásai azt hozzák ki, hogy amikor megkérdezik a tévézőt, miért nézik, a Jóban Rosszban-néző azt emeli ki, hogy sok a fordulat, mindig történik valami. Ez egyben a szlogenünk, úgyhogy öröm visszahallani. A másik sorozat törzsnézői azt mondják, a megszokás tartja ott őket, azaz nem szórakoztatóipari termekként kezelik, hanem a napirendjük részeként, mint egy valamiféle vegetatív funkciót. Ez nagyon nagy dolog, hogy azzá tudott lenni a Barátok közt sok nézőnél, tisztelet jár érte. De azt a pozíciót ők már betöltik, mi viszont szórakoztatni akarunk! Minden epizód végén legalább 2-3 szálnál van kisebb cliffhanger, de nem ám olyan, hogy "jaj, ráömlött a tea a húgom szoknyájára!'" Az akciójeleneteink pedig nyilván nem hasonlíthatóak össze amerikai sorozatokéval, a mi gyártási kereteink közt kell ezeket értékelni. Nyilván szeretnék én is egy látványos Messerschmitt-rárepülést, de nem tudok, ugyanis az igen költség- és időigényes, így le kell egyszerűsíteni a dolgot. Visszatérve a kérdésre, szakmailag nagyon tudatos dolog, hogy sok az akció. És valószínűleg a nézettségi görbéket elnézve rájöttek erre a konkurenciánál is, nem véletlenül kezdik kitenni az alapszereplőket.

Forrás: tv2

Nem régi alapszereplő Liptai a Jóban Rosszban-nál, de a legismertebb tévés arc. Vele mi lesz? Karaktere kómában hever.

Claudia visszaérése is egy opció, de sokkal kevésbé előrelátható, mint Száraz Dénesé. Még nem látom tisztán, hogy ha megtörténik, mikor, és mi fog történni vele.

Tíz éve címlapokon van. Nincsenek sztárallűrjei, nem kért külön öltözőt?

Nekem személyes és baráti a viszonyom vele, ha lennének is neki sztárallűrjei, velem szemben nem mutatná. Nálunk amúgy nem nagyon van mód arra, hogy külön öltözője legyen. Ha négy színész forgat, akkor van négy öltöző, mindenkinek egy, de ha sokan vannak, akkor meg kell osztani.

A sztár jelenléte dob a nézettségen? Amikor Gesztesi Liptaival van képernyőn, az javít a számokon?

A PR-ra van hatása, könnyebb eladni a lapokban a sorozatot, a sztorikat a nagy nevekkel, de minden más a cselekménynek köszönhető. A konkurenciát akkor verjük, ha erős cselekményszál van, ami viszont sztártól nagyrészt független. Izgalmas fordulat kell, és visszajön a néző. Tamás atya emlékepizódját is rengetegen nézték.

Forrás: tv2

És Bodolaiék? Engem idegesítenek.

Pedig az a szitkomvonal sokat hoz a konyhára. A nézők szeretnek velük nevetni, mi meg soha nem alázzuk meg ezeket a karaktereket. Bodolaiék mindig mókásak, röhögve veszik tudomásul, hogy újra elbuktak, majd nagy szeretetben továbbmennek. A mindig minden csapás után talpra álló, minden baj ellen összefogó család szerintem nagyon fontos a nézőinknek a válságban, hogy elhiggyék, igenis túlélhetünk mindent, akármekkora bajok vannak a világban. Szerintem amúgy ez a fajta szituációs komédia nagyon hiányzik a magyar tévéből.

Nekem néha ripacskodásnak tűnik.

Ez csak egy vélemény. Mások meg úgy imádják őket, ahogy vannak! Ha néha túljátsszák a szerepet, akkor visszarángatjuk őket, és mivel jó színészek, értik is, miről van szó. Ripacskodás szerintem soha nem fordul elő, de talán néha elmennek a határig. Különben érzékeny hangszer a színész, ha elmondod neki, hogy valami gond van, akkor lefagy, ezért finoman kell rávezetni őket. De tudják ők, mikor milyenek, és eleve nem lehet rossz színész az, aki nálunk napról napra így teljesít. Ez egy iszonyatos mókuskerék, de az egész stáb ajnározza őket. Vannak kollegák, fodrászok, kellékesek, olyanok, akiknek semmi dolguk nem lenne ott: ők sokszor azért jönnek be, hogy Bodolaiékon nevessenek, amikor forgatnak, mintha csak színházba mennének.

Ezért olyan harsányak?

Nagyon bonyolult a gyártás, nem vagyok ott mindenhol, néha én is csak későn látom, ha egy-egy jelentbe túl sok humort vittek - olyat, ami felvételkor őrült mókás volt, de a képernyőn talán már nem annyira. Bodolaiék szerintem egy picit rejtős karakterek, ezért van néha hülye kalap Bandin, kicsit több pirosító vagy szörnyű kendő Böbén. Ők aztán felülnek erre, egy fokkal tovább játsszák a szerepet, nehéz eldönteni, hol a határ. Szerintem nem baj, ha valami egy kicsit sok, hiszen nem szabad elfeledni, hogy ezt a műfajt nem százszázalékos koncentrációval nézik a tévézők, mint mondjuk a House-t, hanem sok a háziasszony, gyerekes, harmincas-negyvenes nő, aki vasal, lábost kavar közben. Ha harsányabbak vagyunk helyenként, picit fölé növünk a valóságosnak, akkor a néző figyelmét jobban meg tudjuk ragadni. Más sorozatoknál simán lehet főzőcskézni meg leckét írni a gyerekkel, de én inkább annak örülök, ha az én műsorom közben odakap a pörkölt, és kigyullad a vasalt ruha.

A közönségtalálkozókon ki a rajongók kedvence?

A Bodolai családé a pálma, de Gyöngyi karakterét is szeretik, Gazdag Tibit is, Szabó Zsófi pedig embermágnes, elképesztő, mennyire rajonganak érte. Nyilván Gesztesi köré is tömeg gyűlik egy perc alatt, viszont Mihalyfi Balázshoz meg nem mernek odamenni, ami vicces, mert magánemberként egyáltalán nem olyan mint az undok karaktere. Bodolaiék népszerűségére mondok egy példát. Az alsóörsi motoros találkozón forgattunk pár hete, ott egy talpig rocker harleys csapat meglátta a színészeinket, és alig hittek a szemüknek "Itt vannak a Böbéék!" - kiabálták, és próbálták elmagyarázni a német haverjaiknak, hogy kik ezek a fura népek egy ócska robogóval. A marcona rockerek komoly szappanopera-rajongók voltak.