A kis fekete kedvenc

Vágólapra másolva!
A divatszakemberek szerint két dolog nem hiányozhat egy magára valamit is adó nő ruhatárából: egy farmer és az a bizonyos kis fekete ruha. E két alapvetésben közös, hogy egyszerre jelképezik a divat állandóságát és állandó megújulását, mert bár évtizedek óta nem mennek ki a divatból, a fontos elemeket megtartva szezonról-szezonra újjászületnek. Egy londoni kiállítás apropóján az alapvetően sokszínű "kis feketéhez" megyünk kicsit közelebb.
Vágólapra másolva!

Divatirányzatok jönnek-mennek, anyagok, fazonok, színek eltűnnek, majd évek múlva újra feltűnnek a kifutókon, ám van valami, ami több, mint 80 éve, rendületlenül, a trendhullámok fölött állva tartja magát: a fekete, térdig érő - plusz-mínusz 10 centi - egyszerű szabásvonalú női ruha, közismert becenevén a "kis fekete".

Coco Chanel 1926-ban piacra dobott korszakalkotó találmánya ugyanis minden magára valamit is adó, öntudatára ébredt nő szekrényében ott lapul - jó esetben a személyiségéhez és alakjára tökéletesen passzoló formában. Ebből az alaptételből kiindulva a londoni divat és textil múzeum a közelmúltban egy interaktív kiállítást rendezett Little Black Dress, azaz a Kis Fekete Ruha címmel, ahol a neves divattervezők kreációi mellett, hétköznapi emberek fekete kedvencei is helyet kapnak az utolsó napig, augusztus 25-ig folyamatosan bővülő tárlaton.

A titok

A kis feketében az a jó, hogy "egy nő felveheti reggel, amikor elindul ügyes-bajos dolgait intézni, délután beülhet a barátnőivel valahova teázni, és este akár színházba is mehet benne..." - nyilatkozta egyszerűségében újszerű kreációjáról a divat nagyasszonya, a "Mademoiselle", akinek ezen univerzális darab mellett a rakott szoknyát, a baszk sapkát, a női ballonkabátot, pulóvert, kardigánt, hosszúnadrágot és az "értéktlen" divatékszerek, a bizsuk trendivé válását köszönhetjük.

A második világháború tökéletesen átszabta a női divatot. Chanel lemondott a XX. század nőjéről úgy érezte: minden erőfeszítése hiábavaló volt, hiszen a sportos, természetes elegancia helyét újra a barokkosan díszített szabásvonal és anyag, és egy, a férfiak által idealizált - darázsderekú, szélesvállú, szoborszerűvé sminkelt és frizurázott -, Christian Dior-féle nőtípus vette át.

A feltámadás

Bár sosem tűnt el teljesen a divatcirkusz porondjáról, a kis feketének szükége volt a megújulásra: második aranykorát egy másik divatóriásnak Hubert Givenchynek, és a mester kedvenc modelljének, az angyali szépségű és isteni tehetségű Audrey Hepburnek köszönheti. A színésznő az Álom, luxuskivitelben című filmben viselt koktélruhája, a többsoros bizsu nyakékkel, és az óriási fekete napszmüveggel és kalappal kiegészítve, a kis feketét újra az elegancia szinonímájává, és újra a nők szíve csücskévé tette.