Az illat a leghatásosabb marketing eszköz

Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államokban az orruknál fogva vezetik a vásárlókat: egyre több üzlet különféle kellemes aromákkal igyekszik maradásra és vásárlásra serkenteni a vevőket. 
Vágólapra másolva!

A tengerentúlon, különösen az ünnepek előtti hetekben, óriási harc folyik a fogyasztók kegyeiért, a legtöbb cég ugyanis az év utolsó hónapjában szerzi meg egész éves profitjának tekintélyes részét. A vásárlók pedig karácsony környékére tartogatják összegyűjtött pénzüket, hogy évről évre nagyobb összegeket költsenek el szeretteikre.

Mind több amerikai bolt kellemes emlékeket felidézve igyekszik hosszabb tartózkodásra és vásárlásra késztetni a vevőket. A fogyasztók meghódítását célzó tökéletes reklámkampányok a szemet és a fület már régóta elbódítják. A legtöbb üzletben a vásárlókat európai szemmel érzelgősnek, átlátszóan hatásvadásznak tűnő karácsonyi látvány- és hangzásvilág, nem ritkán giccsbe hajló kompozíciók és ünnepi dalok fogadják. Az orr az utolsó érzékszerv, amelynek tömjénezése nem maradhatott el a profit növelése érdekében.

Jellegzetesen amerikai illatkombináció az almás-fahéjas keverék, sokak számára egyenesen karácsonyi aroma. A The Washington Post című lap beszámolója szerint ezzel az illattal vonzza a vevőket például a Sony Style divatüzlet a Pentagon üzleti negyedében. Máshol gyömbéres mézeskalács szagával igyekszenek felébreszteni a vevőkben a karácsonyi vásárlói szellemet.
David Urban, a Virginiai Államközösségi Egyetem marketing professzora rámutatott: furcsának tűnhet, de a szag meghatározó szerepet játszhat a vásárlók figyelmének felkeltésében.

A különféle illatosítási technikákat árusító amerikai ScentAir vállalat közlése szerint nagyon népszerűek a fűszerillatok, továbbá a fenyő és a vörös áfonya szagát utánzó készítmények. A KB Toys játékcég több boltját idén mentolos csokoládé illata lengi be. A Sony elekronikai vállalat üzleteit egész évben mandarin, narancs és vanília aromákkal varázsolják ellenállhatatlanná, az elegáns férfiruhákat forgalmazó Thomas Pink friss lenszövet illatával vonzza vásárlóit.

Charles Zucker, a Howard Hughes Orvosi Egyetem kutatója kifejtette: a kellemes illatok rendkívül hatásos marketing eszközök, ugyanis az orr az az érzékszerv, amelynek üzeneteit az ember a közvetlenül érzelmekhez és emlékekhez köti.

Forrás: MTI