Kukatündér

Vágólapra másolva!
2003-2004-ben megjelentek a színes kukákból álló hulladékszigetek, melyek rendeltetésszerű használata még mindig sok embernek okoz problémát. Jó mókának tartják, ha felgyújtják, s egyéb játékos formában való felhasználását is tesztelik azok, akiknél az óvodai környezetnevelés csődöt mondott. Egy nem csak gyerekeknek szóló játékkal azonban elejét vehetjük az ilyen jellegű megmozdulásoknak.
Vágólapra másolva!

"Majdnem dobtam egy hátast, mikor megláttalak titeket" - kiáltotta Koh Gábor, a XI. kerületi Nyitnikék Óvoda nagycsoportosa, mikor a különböző médiumok munkatársai óvatosan lépdelve benyitottak a bemutató órára. Egy szelektív hulladékgyűjtésre tanító társasjátékot teszteltek az ovisok: közép- és nagycsoportosok egyaránt. Kis asztalnál, kis széken ülve a rutinos óvó néni vezetésével - s persze a játék jóvoltából - olyan szavakkal ismerkedtek a gyerekek, mint az újrahasznosítás, vagy éppen a helyes hulladékhasznosítás. A fent nevezett társasjáték ugyanis a hulladékkezelés hatékony módszereit mutatja be: kilenc darab élethű, szelektív hulladékgyűjtésre alkalmas kukával, ezeknek képeivel, valamint különféle hulladékok ábráját tartalmazó kártya párokkal. Ezek az eszközök három különböző játékot biztosítanak, melyek segítségével a kicsik megtanulhatják megkülönböztetni az anyagfajtákat, valamint azt, hogyan kell a szelektív hulladékgyűjtést helyesen elvégezni.

A változatos játékszabályok azt is lehetővé teszik, hogy különböző korú gyerekek is játszhassanak vele. Ezek betartásával leginkább az óvónő foglalkozott, aki tökéletesen ügyelt arra, hogy öt-hat játékoson kívül több még véletlenül se kerüljön be a mókába, s a klasszikus kézfeltevéses módszerrel választotta ki a szerencséseket. Gábor - aki néhány kör után megunta, vagy már rutinosan elsajátította a hulladékgyűjtés íratlan szabályait - szerint teljes egyértelmű, hogy mit, hova kell dobni: "A kilencéves tesóm sokszor összekeveri a dolgokat. Ha rossz helyre dobja a szemetet, utána megyek és odarakom, ahova kell" - ecsetelte otthoni tapasztalatait a középsős, aki arra a kérdésre, hogy mennyire tetszik neki a társasjáték egy "szép" felkiáltással tovább is állt.

Mindeközben a meghívott kerületi óvó nénik is kíváncsian figyelték a kis asztal eseményeit, ám Árkai Rozina - Fürkész utcai óvoda - segített eligazodni abban, hogyan lehetséges az, hogy az ilyen korú gyerekek már tökéletesen felismerik a stilizált ábrákat, s azok jelentéseit. "3-4 éves korban ismerkednek az anyagok fajtáival, válogatnak, dobozolnak, csoportosítanak, és 5-6 évesen már többnyire jól ismerik az anyagokat és a csomagolóanyagokat, könnyedén szét tudják válogatni a hulladékokat a megfelelő kukákba. A gyerekek nagyon jó megfigyelők."