Autós titkok nemcsak vezetőknek

Vágólapra másolva!
A legtöbb dolog, amely kellemessé teheti autós utunkat, rontja a vezetés biztonságát. Önfeledt csevegés élőben vagy mobilon, a száguldás és az erő élvezete, de akár egy bonyolultabb gondolkodási feladat is igazolhatóan vezet a baleseti kockázat növekedéséhez.
Vágólapra másolva!

Mármint nagyobb teljesítményű autón járnak, mint a nők. Ezenkívül több férfi autózik, mint nő, és összességében a férfiak jóval több kilométert autóznak, mint a nők. Ezeket az adatokat figyelembe kell venni, amikor azt látjuk a statisztikákban, hogy a halálos vagy testi sérüléssel járó autóbalesetek okozói 94 százalékban férfiak. A férfiak nagyobb baleseti kockázatát azonban más tényezők is befolyásolják. Ilyen például a férfiak nagyobb kockázatvállalási kedve, amit kulturális hatások és egyéni beállítottságok befolyásolnak. A férfiasság egy bizonyos, nagyon elterjedt felfogása arra készteti a férfi vezetőket, hogy rámenősebben hajtsanak. A másik előre engedése ebben a beteg felfogásban gyöngeségnek minősül, a veszélyes előzés, a többiek leszorítása az útról viszont macsó dolog. Az ilyen vezetőknek különösen irritáló, ha alacsonyabb teljesítményű autó igyekszik megelőzni őket. Ilyenkor alapvetően ésszerűtlen, destruktív indulatok öntenek el sok férfi vezetőt, mintha a sietősebb, ám csóró autóval pöfögő másik megrövidítené férfiasságában a magasabb lóerők gazdáját. Ha más nem, ez a mozzanat rámutat arra, hogy akinek ennyire fontos férfiasságának szó szerint úton-útfélen történő bizonygatása, az valójában meglehetősen sebezhető ezen a területen. Ugyancsak szexuális töltöttségre és az egész vezetési helyzetnek egyfajta férfiassági próbaként történő átélésére utalnak azok a trágár szidalmak, amit egy fent vázolt helyzetben a nagy kocsiból kiordítanak az alacsonyabb rangú (értsd: olcsóbb, kisebb stb. autóval rendelkező) férfitársnak. Ezek gyakran a másik férfiasságát, szexuális orientációját kérdőjelezik meg csattanós formában.

Ez a megváltozott tudatállapot, amelyet egy pompás autó gázpedáljának megnyomása vált ki, úgy tűnik, a férfiakra jellemző. A fogyasztói gondolkodásmód kritikus szakirodalma leírja a drága, valamilyen téren kiemelkedően magas teljesítményű kütyük, autó, telefon, high-end hifi, videó stb. kultikus jelentőségét. Ez abban áll, hogy az ilyen áru birtokosa számára az adott fogyasztási cikk a használati értéket messze meghaladó pszichológiai jelentőséggel bír. Ez férfiak esetében az erő, a férfiasság, a férfiidentitás megerősítését, fenntartását jelenti. Minél nagyobb a lóerő, a kilowatt, a pixelszám vagy legalább a zaj, amit a gépem csap, annál inkább érzem, hogy férfi vagyok. A gyorshajtás - a sietséget leszámítva - szintén komoly pszichológiai szükségletet elégít ki - persze, magas áron. Ez a kontroll élménye, az uralom és a rendkívüli képességek illuzórikus átélése, valamint a veszélyhelyzet okozta adrenalinszint emelkedés élvezete. Gyanítható, hogy ilyen motivációk működnek bizonyos tudományos-technikai sikerek iránti rajongás esetében is. Minél messzebbre, minél magasabbra, minél gyorsabban...

Azért a nők sem annyira kifogástalan vezetők. A kutatók szerint, ha a kilométerszámokban meglévő különbséget korrigáljuk, akkor a női vezetők is elég sok balesetet okoznak, ezek azonban csaknem mind alacsonyabb erejű ütközésekkel és ennek megfelelően jóval kevesebb károkozással járnak.