Bérfeszültség általában abban az esetben alakul ki, ha egy vállalatnál az azonos pozícióban dolgozók bére - annak ellenére, hogy ugyanazon feladatokat látják el - nagyban eltér, és minderről a dolgozók tudomást is szereznek.
Elveszti motivációját a rosszabbul fizetett kolléga
A munkatársak ilyenkor úgy érzik, a magasabb fizetést kapó kollégát többre becsüli a cég. Épp ezért általában nem túl pozitívan reagálnak a helyzetre. Demotiválttá válnak, elkeserednek, rivalizálni kezdenek azzal, aki többet keres, vagy épp elkezdik "fúrni": kiközösítik, kritizálják a munkáját, panaszkodnak rá a vezetőnél, sérelmeikkel ostromolják főnöküket.
Főleg nagyobb cégeknél probléma
"Ha hosszabb távon nem oldódik meg a probléma, az rontja a teljesítményt. Emellett az is előfordulhat, hogy a magasabb fizetéssel rendelkező kolléga vagy a felháborodott munkatárs(ak) a munkahelyváltás mellett döntenek" - figyelmeztet Lipcsei András.
"A kisebb cégeknél egyébként jellemzően nem szokott kialakulni bérfeszültség - a hasonló munkakörökből csak egy van -, ez általában a nagyobb vállalatokra jellemző " - mondta el Lipcsei András.
Érdemes munkakörökre fizetési sávokat megállapítani
"Leginkább az új munkatársak felvételekor érdemes a vezetőknek átgondolni: vajon az általuk ajánlott bér okoz-e majd feszültséget. Tanácsos olyan összeget felkínálniuk, amely várhatóan nem botránkoztatja meg a munkatársakat, vagy legalábbis adott esetben indokolható lesz számukra az összeg" - tanácsolja Lipcsei András.
"A bérfeszültséget egyébként megfelelő bértervezéssel lehet a legegyszerűbben megelőzni. Tanácsos előre meghatározni, hogy mely pozícióhoz milyen fizetés társuljon tapasztalattól, nyelvtudástól és az egyéb elvárásoktól függően - lehetőleg egy tól-ig összegben. Az összeg alsó határát annak ajánlott felajánlani például, aki újonnan érkezik a céghez, és egyelőre kevés a tapasztalata. A felső határt pedig a minden szempontból megfelelő dolgozók számára érdemes juttatni" - magyarázta Lipcsei András.
Sokszor a kényszer
A bérek közötti különbségeknek sokszor nem az a magyarázata, hogy a magasabb bérben részesülő kollégát többre tartaná a cég. Gyakran például a vezető azért kénytelen magasabb bért felajánlani az új kollégának, mert a pozíciót gyorsan be kell tölteni: nincs lehetőség várni arra, aki a bérigény alapján is legmegfelelőbb.
Megnyugtatás konkrétumokkal
"A probléma orvoslására ideális megoldás, ha a vezető objektíven feltárja a helyzetet az érintetteknek: elmagyarázza nekik, hogy mi az oka annak, hogy az adott dolgozó többet keres. A kollégák megnyugtatására emellett tanácsos javasolnia egy olyan időpontot is, amikor a vállalat már olyan helyzetben lesz, hogy a béreket egymáshoz tudja igazítani" - tanácsolja a szakember.
Ha egész osztályt érint: rendezés közös megbeszélésen
" Ha a bérfeszültség az egész osztályt érinti, akkor egy közös meetingen ajánlott ismertetni az okokat, ha azonban csak néhány embert, akkor őket külön-külön szükséges tájékoztatni a helyzetről. Nem árt tudni egyébként, hogy az ilyen szituációk kialakulásakor mindig a beszélgetés kezdeményezője van lépéselőnyben. Érdemes tehát azt a vezetőnek kezdeményezni" - tette hozzá.
Oroszi Babett