Ha fizetésemelést akar a kolléga, de nincs rá keret - tippek vezetőknek

Vágólapra másolva!
A céges mindennapokban előfordul, hogy a munkatársak szeretnének fizetésemelést kiharcolni, de ezt a cég anyagi helyzete nem teszi lehetővé. Hogy kezelje a vezető ezt a helyzetet? Mi történik, ha egy nagyon nehezen pótolható kolléga szeretne több pénzt, ráadásul a konkurencia is csábítgatja? Két vezetői tanácsadót kérdeztünk.
Vágólapra másolva!

"Ha a főnök nem a megfelelő módon utasítja el a munkatársak fizetésemelési kérését, akkor a tapasztalatok szerint a beszélgetést követően az elutasított dolgozók legtöbbje álláskeresésbe kezd, demotiválttá válik, figyelme és teljesítménye egyaránt csökkenni kezd" - figyelmeztet Kozáry Vilmos, a Dr. Pendl & Dr. Piswanger Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezetője.

Időt kérni, más motiváló eszközöket keresni

Mindez azonban megelőzhető. "Ehhez a vezetőnek a beszélgetés során célszerű először is tájékozódnia arról, a kolléga miért érzi szükségesnek a fizetésemelést. Miután az okokat kiderítette, az azonnali elutasítás helyett ajánlott néhány napos gondolkodási időt kérnie. Ez alatt az idő alatt egyrészt összegyűjtheti az érveket - amelyek az elutasítást indokolttá teszik -, másrészt pedig átgondolhatja a béremeléshez hasonlóan motiváló hatású, egyéb lehetőségeket. Előfordulhat ugyanis, hogy a dolgozó nem feltétlenül magasabb bérre vágyik, hanem "csak" motiváltságát szeretné ily módon növelni. Ilyenkor a béremelést pótolni lehet olyan eszközzel, amely még belefér a költségvetésbe, ráadásul hasonlóan lelkesítő hatású - ilyen lehet például egy új mobiltelefon vagy az üdülési csekk" - adott tippet Csík Klára, az In-Deed vezetői tanácsadó cég ügyvezetője.

Kellemetlen helyzetben a legjobb az őszinteség

A legkellemetlenebb helyzeteket a legkönnyebben őszinteséggel lehet megoldani - tette hozzá Csík Klára. Ilyen szituációban a legfontosabb, hogy a főnök ne csak azt közölje a dolgozóval, hogy a vállalatnak nincs pénze a bér megemelésére. Magyarázza is el a dolgok hátterét. Tanácsos őszintén elmondania, miért nem tudja megemelni a kolléga bérét, emellett ajánlott részletesen elmagyaráznia az elutasítás okait. Így ugyanis a dolgozó várhatóan továbbra is lojális marad a céghez, és a beszélgetést követően nem kezdi az állásportálok böngészgetését. Különösen igaz ez akkor, ha a vezető a magyarázat mellé még azt is hozzáteszi: ugyan most az emelés nem fér bele a tervezetbe, a jövőben viszont várhatóan lesz rá lehetőség. Fontos ugyanakkor, hogy ilyesmit csak akkor ígérjen, ha ez valóban így van - figyelmeztet Csík Klára.

Ne a teljesítménnyel érveljünk a kolléga ellen

Kozáry Miklós szerint az elutasító beszélgetésen nem tanácsos értékelni a kolléga teljesítményét - legalábbis ha teljesítményértékelésre azelőtt még semmilyen formában nem került sor. "Régebbi értékelésekre lehet hivatkozni, viszont ha nincs ilyen, akkor inkább tanácsos más, nem a dolgozó teljesítményére vonatkozó érveket felvonultatni a béremelés ellen. A szubjektív véleménynyilvánítást is érdemes kerülni ezen a beszélgetésen" - mondta el.

Legyünk következetesek: akkor senkinek se legyen béremelés

"A vezetőknek ilyen helyzetekben a fentiek mellett ajánlott következetesnek is lenniük: ha egy munkatársat a cég nem túl pozitív pénzügyi helyzetére hivatkozva elutasítanak, akkor lehetőleg más bérén se emeljenek" - tanácsolja Csík Klára.

Pótolhatatlan kollégánál: érdeklődjünk, megéri-e a váltás

Mint megtudtuk, az egyik legnehezebben kezelhető helyzet, amikor egy szinte pótolhatatlan kolléga amiatt folyamodik fizetésemelés-kéréshez, mert egy másik cég többet ajánlott a számára. "Ilyenkor az lehet a megoldás, hogy az elutasítással párhuzamosan a vezető megpróbálja meggyőzni a munkatársat: gondolja át, valóban megéri-e a váltás. Feladatai leendő fizetésével hasonló arányban emelkednek-e, vagy épp ellenkezőleg: jóval többet kell dolgoznia érte. Elképzelhető, hogy a dolgozó ennek hatására meggondolja magát" - véli Kozáry Vilmos.

Tippek a béremelés iránti igény megfelelő elutasításához:

- tájékozódjon a fizetésemelés-kérés okairól
- ne döntsön azonnal, kérjen néhány napos gondolkodási időt
- ez alatt az idő alatt gyűjtse össze az elutasítást indokló érveket
- gondolja át az egyéb lehetőségeket a probléma megoldására
- legyen őszinte
- magyarázza el részletesen az elutasítás okait
- ne ezen a beszélgetésen értékelje először a dolgozót
- kerülje a szubjektív véleménynyilvánítást
- legyen következetes

Oroszi Babett