Vezetői készségek: férfi tulajdonságokkal lehet érvényesülni?

Vágólapra másolva!
A férfi cégvezetők a női erősségként nyilvántartott diplomáciai és konfliktuskezelői készséget nem tartják döntőnek a cégvezetésben - áll egy német kutatásban. A magyar vezetői tanácsadó szerint a topmenedzsmentben nincsenek női és férfi jellemzők, a felosztás nem a nemiségen, hanem az elengedhetetlen-kevésbé fontos részeken alapul.
Vágólapra másolva!

A German Consulting Group 220 német vállalatvezetőt kérdezett meg a vezetői munkához elengedhetetlen tulajdonságokról. A válaszadók 75-80 százaléka a női erősségek között említette a diplomáciai érzéket, a konfliktuskezelési képességet, a szerénységet, a motiváló képességet és a csapatban dolgozás készségét.
A megkérdezetteknek azonban alig 10 százaléka állította azt, hogy ezek a kompetenciák elengedhetetlenek a cégek első számú vezetőinél.

Döntésképesség, kockázatvállalás: férfi tulajdonságok?

A vezetők 70 százaléka sokkal fontosabbnak tartotta a döntésképességet, a feladatok leosztásának képességét, az átütőerőt, az önbizalmat és a kockázatvállalási képességet. Ezeket a készségeket azonban a 70-75 százalékban a férfiakra mondták jellemzőnek.



Forrás: jobpilot.huA felmérés kapcsán Csík Klára vezetői tanácsadó, a Magyar Nők Szövetségének alelnöke egyrészt egyetértett azzal, hogy a vezetéshez, a szervezet sikeréhez döntésképesség, a feladatok jó leosztása, kockázatvállalás, stratégiai gondolkodás, önbizalom szükséges, ám szerinte felső vezetői szinten eltűnnek a nemiségre utaló vezetői tulajdonságok, nem lehet férfi vagy női jellemzőkre osztani.

A nőknek valamikor dönteniük kell: karrier vagy család

Csík Klára úgy látja, a vállalatok topmenedzsmentjébe kevés nő jut be, középvezetői szinten sokan megállnak. Ennek egyik oka szerinte, míg a férfiakat gyermekkoruktól fogva az eltartói szerepre és a karrierépítésre nevelik, a nők előtt több választási lehetőség áll és előbb-utóbb választaniuk kell. Az egyes életciklusokban el kell dönteniük, a családra vagy a karrierépítésre helyezik a nagyobb hangsúlyt. Éppen ezért sok nő későbbi életciklusban fut be karriert vagy a gyermeknevelést családtagjaira / babysitterre bízza.

"Hogy mely cég élére kerül női vezető az nem az iparágtól, hanem az egyéni ambíciótól, tehetségtől és a cégen belüli viszonyoktól függ, ezért jellemző iparágak nincsenek.

PR, kommunikáció, bankok: sok női középvezető

Középvezetői szintre az átlagnál több nő jut el a marketingben, a PR-ben, a kommunikációban és a banki szektorban. Érdekes, hogy felső vezetői posztra a bankoknál és kereskedelmi cégeknél szinte alig kerül nő. Ez véleményem szerint a férfiak jobb informális kapcsolatépítésével magyarázható. Sokszor golfozás, teniszezés közben születnek személyi döntések, amiből a nők kimaradnak. A férfi banki és kereskedelmi felső vezetők nem vagy nehezen engednek maguk közé nőt", jegyezte meg Csík Klára.

A női vezetők számára a szülés után gyakori karrierút saját vállalkozás alapítása, ahol kihasználhatják átlagon felüli kreativitásukat és innovációs érzéküket.