Büdös étel, hangos telefonálás - bosszúságok az irodában

Vágólapra másolva!
Sok irodai dolgozó közérzetét rontják a munkához nem kapcsolódó, bosszantó tényezők. Ha a kolléga privát telefont intéz hangosan, vagy minden feladatát hangosan kommentálja, esetleg a céges hűtőben fejelti ételét, vagy élvezhetetlen zenét hallgat, nos, ezekben az esetekben könnyen felmehet a "pumpa". Mit lehet ez ellen tenni? Néhány eset és tipp a sikeres konfliktuskezelésre.
Vágólapra másolva!

"Van egy kolléganőm, akinek a viselkedését elég nehezen viselem. Állandóan sopánkodik valami miatt: ha süt a nap az a baj, ha esik az eső, akkor meg az. Folyton világvége-hangulata van "- panaszolja Klári, egy budapesti közintézmény dolgozója. Nincs könnyű dolga egy másik kolléganőjével sem, aki időnként mulatós zenét hallgat munkaidőben és rossz esetben dúdolja is a slágereket...

Online sportfogadás örömujjongással

Nem volt zökkenőmentes a munkája Anikónak sem egy telefonos ügyfélszolgálaton. "Egyik kollégám a bejövő telefonhívások közti szünetekben állandóan az interneten lógott és sportfogadásokat kötött. Ráadásul nyerő tippjeit örömujjongással ünnepelte. Ha vesztett, akkor hangosan káromkodott vagy csapkodta az asztalt" - meséli. Az érzelmi ingadozást természetesen különféleképpen értékelték a munkahelyi csapat tagjai. "Néha nagyon idegesítő volt, amit művelt: de mivel "régi motorosnak" számított a cégnél és minden fontos, szakmai tudnivaló a kisujjában volt, nem nagyon reklamáltunk."

Más probléma is felmerült ezen a munkahelyen. "Az egyik férfi kollégám a bejövő telefonhívások közti szünetben állandóan szexoldalakon böngészett és hangosan ki is értékelte a kinézett hölgyek minden egyes testrészét - mindezt persze a mellette ülő nők füle hallatára. Már épp azon gondolkodtunk, hogyan jelezzük neki a nemtetszésünket, amikor az élet egyik napról a másikra megoldotta a helyzetet. A kolléga hirtelen másik osztályra távozott" - meséli egy szintén call centeresként dolgozó hölgy.

Hangos privát telefonok

A munkahelyi netfüggők mellett a "beszédkényszeres" és harsány kollégák is sok fejfájást okozhatnak a többieknek. "Az egyik munkatársam már az irodaajtóból telikürtöli az irodát azzal, milyen filmet látott előző este és kikkel, merre járt" - enged bepillantást a mindennapjaiba az IT-helpdeskes Péter, akit az is zavar, hogy ugyanez a kolléga hangos privát telefonokat bonyolít íróasztalánál.
Idegesítőek még a hosszú ideig szellőztetők, az ajtócsapkodó hisztizők, a kórosan rendetlenek, az ételt-italt kunyerálók, az ételüket a hűtőszekrényben fejeltők. A sztorikat és a felsorolást még hosszan lehetne folytatni.

Ne a személyt, a viselkedést kritizáljuk

Felvetődik a kérdés: miként élhető túl az állandó bozótharc az irodai dzsungelben? Hogyan hívjuk fel kollégáink figyelmét a zavaró viselkedésre? Mindezt persze anélkül, hogy akár hónapokig tartó ellenségeskedésbe torkolljon a véleménykülönbség. A munkapszichológus szerint a probléma kezelése nem is olyan egyszerű. Az ok, a magyar kultúrában még jócskán van mit tanulni a konfliktuskezelésről és az őszinteségről - így ez alól a munkahelyek sem kivételek. "Természetes, hogy a közös munka során különböző személyiségek eltérő szokásai nézeteltérésekhez vezethetnek és mindezt kommunikálni kell. A szélsőségek viszont kerülendők. Semmi esetre sem szabad ajtóstul rontani a házba - vagy fúrással, a kolléga háta mögötti kibeszélésével reagálni a kialakult helyzetre, közügyet kreálva a magánsérelmünkből. Ez többet árt, mint használ "- magyarázza Szirmay Ágnes munkapszichológus. A szakember szerint célravezető a személyeskedés helyett -"unom már, hogy mindig üvöltesz a telefonba" -, inkább a zavaró viselkedést kifogásolni. Például: "Légy szíves, beszélj egy picit halkabban, mert kizökkenek a munkából és nem tudok haladni."

Konfliktuskezelés meetingen

Előrébb viheti a szakember szerint problémamegoldást, ha egy-egy meetingen felvetünk bizonyos problémákat és erre reakcióként a jelenlévőkkel közösen lefektetünk mindenki által betartandó normákat. Ezzel a módszerrel nevén lehet nevezni a problémákat és a kifogásolt viselkedéseket anélkül, hogy személyeskedéssé fajulna a megbeszélés. És ne feledjük: egyes helyzetekben a munkatársnál kifogásolt viselkedés- például a munkaidő alatti, indokolatlan internetes böngészések - már a felettes hatáskörébe tartozik. A munkavállaló ebben a helyzetben annyit tehet, hogy nem asszisztál a folyamathoz - például nem vesz át pluszfeladatot a lógós kollégától, amikor az rossz munkaszervezése miatt időzavarba kerül. Egyéb helyzeteken a humorérzék segíthet átlendülni.

Takács Gabriella