Baj lehet a privát célú munkahelyi telefonálásból

Vágólapra másolva!
Nem csak a munkahelyről indított privát telefonhívások sodorhatják veszélybe a dolgozót, hanem a gyakori magán célú hívásfogadás is. Éppen ezért érdemes időben tisztázni, mi megengedett és mi nem, emellett tartsuk be az íratlan szabályokat is. Előbbi megsértése felmondással, utóbbi munkahelyi pozíciónk gyengülésével járhat.
Vágólapra másolva!

Céges mobiltelefonnal rendelkezők vagy irodában, vonalas telefon mellett dolgozók számára napi kísértést jelent "egy-egy gyors magánhívás elintézése" a cég számlájára. Nem árt azonban tudni: akár kirúgással is végződhet a túl sok akció. "Az ilyen jellegű tevékenység nem része a munkaidőnek. A munkaidő nem megfelelő eltöltésére hivatkozva pedig rendkívüli felmondással elküldhető az illető" - figyelmeztet Dr. Sipos Márta munkajogász.

Cégvezetői eszköztár: havi limit, személyes kód, híváslista kérés

A cégvezetők persze többnyire résen vannak. Legkésőbb egy-egy sokkoló hó eleji számla megérkezésekor csapnak az asztalra. Vannak munkahelyek, ahol havi limitet állapítanak meg, ami fölött mindenkinek magának kell kiegészítenie az összeget: "A rendszer bevált: még egyszer sem haladtuk meg a felső korlátot, és ezzel együtt a céges ügyek sem maradtak elintézetlenül" - mesélte egy 10 fős kisvállalatnál irodavezetőként tevékenykedő hölgy. A vonalas telefonoknál előfordul, hogy a dolgozó egyéni kódot kap és csak ennek megadásával lehet hívást kezdeményezni. Ezzel megelőzhető, hogy egy-egy telefont több kolléga használjon. Megesik, hogy hónap végén a vezető kinyomtatatja a híváslistát, amin a munkatársnak meg kell jelölnie a privát és a hivatalos számokat. Hallottunk olyan vezetőről, aki egy-egy gyakori, hivatalosnak megadott számot magas számla esetén felhív, ezzel is ellenőrizve a dolgozót. Ez a gyakorlat egy ombudsmani állásfoglalás szerint nem jogszerű, de munkahelyen dolgozva nem biztos, hogy érdemes reklamálni...

Jó tanács: A kellemetlenséget elkerülése végett új munkahelyre kerülve tisztázzuk, mire használható a céges telefon, van-e költséglimit, mi számít bele.

Ahová nem lehet bevinni a mobilt

Némiképp más a helyzet, ha nem a dolgozó hív, hanem őt hívják privát ügyben. Vannak cégek, amelyek nem engedik, hogy az alkalmazottak az irodába vigyék a telefont. Ezt tapasztalta Vermes Tamás is, aki Franciaországban dolgozott grafikusként egy irodában. "Reggel be kellett zárni a szekrényünkbe a kabátunkkal együtt és csak az ebédszünet alatt vehettük elő újra. Kint a munkatársak számára teljesen természetes volt, hogy nem lehet elérni őket napközben telefonon. Volt egy két órás ebédszünet, ezalatt mindenki elintézhette a magánügyeit" - mondja. Ugyan a példa külföldi, de Magyarországon is előfordul.

Ha hajtás van, nincs bocsánat...

Kovács Attila egy rendezvényszervező cég vezetői poszton dolgozó munkatársa. Úgy véli, hogy egy felnőtt embernek éreznie kell, hogy milyen helyzetben mit engedhet meg magának. "Nálunk a cégnél nincs arra vonatkozó szabály, hogy ki mennyi időt tölthet egy nap magánügyi telefonjai elintézésével, úgy gondolom, hogy erre a középiskolában van utoljára szükség" - mondja. "Ha éppen nincs nagy hajtás, akkor az egész problémakör szóba sem jön. Ellenben egy általunk szervezett rendezvény előtti utolsó néhány napon, amikor mindenkinek pörögni kell, hogy minden időre a helyén legyen, akkor azt hiszem, rosszul viselném, ha valaki elkezdene az anyukájával csacsogni telefonon az irodában. Ezt a kollégák is tudják maguktól is, hiszen senki nem szeretné még egy kétperces telefonnal sem hátráltatni egy csapat munkáját."

Attila egy bizarr esetet is elmesélt. "Egy kulturális eseményt szerveztünk, amelyben szerepelt egy rövid színdarab is, amit egy állófogadás követett. A fogadást az előadás alatt készítettük elő és ehhez szükségem volt az egyik kollégára, akit nem találtam abban a pillanatban, ezért megcsörgettem telefonon. Legnagyobb megdöbbenésemre a mobilja a nézőtéren szólalt meg. Nem elég, hogy a legnagyobb készültség közepette beült nézni az előadást, ráadásul ő volt az egyetlen a nézők között, aki nem némította le a telefonját. Az eset után nem dicsértem meg..." - hangzik a tanulságos történet.

Egyterű iroda: kiemelt feszültségforrás

Különösen zavaró lehet a privát beszélgetés, ha az egyterű irodában történik. Ilyenkor egy egész csapat munkáját béníthatja meg a munkához nem tartozó csevegés. Ugyan vannak a munkaállomásokat elválasztó paravánok, amelyek tompítják a zajokat, ám ez még kevés. Dolgozóként éppen ezért tanácsos félrevonulni olyan területre, ahol nem zavarjuk a társakat. Ez lehet a folyosó, a konyha vagy ha üres, a tárgyaló.

Dorofejev Tamara