Hosszú a karrierút marketingben

Vágólapra másolva!
A marketing divatszakmának számít már a pályaválasztásnál. Pályakezdőként nagy a konkurencia, kevés az állásajánlat. Éppen ezért érdemes már az egyetem alatt megtervezni a karrierutat. Tapasztalattal és nyelvtudással jók a kilátások, ám milliós kereset csak a csúcson érhető el.
Vágólapra másolva!

A kereskedelem és marketing szak évek óta a legtöbb felvételizőt vonzó szak. 2007-ben összesen 8172 fő választotta e területet jelentkezése beadásakor, ennél magasabb jelentkezőszám mindössze három területen volt: a kommunikáció és médiatudomány, a turizmus-vendéglátás és a gazdálkodási és menedzsment szakokon.

"A pályakezdőkért nem kapkodnak a cégek. Gyors elhelyezkedésre szinte kizárólag azoknak lehet esélyük, akik az egyetem mellett már szereztek gyakorlatot a területen, emellett jól beszélnek angolul és nem érzik degradálónak a marketing-asszisztensi állást. A kezdők számára ugyanis ezt a munkakört tudják ajánlani a cégek. A tapasztaltabbak könnyebb helyzetben vannak. Két éves szakmai múlttal néhány hónap alatt megtalálhatják a számukra megfelelő pozíciót" - avatott be Várnai Anikó, a ProfiPower személyzeti tanácsadója.

Kevés állásajánlat pályakezdőknek

Hasonló véleményen van Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Zrt. üzletfejlesztésért felelős partnere is. Meglátása szerint jelenleg a több éves tapasztalattal rendelkezők helyezkedhetnek el viszonylag könnyen. "Hiány van emellett az olyan szakemberekből, akik értenek az online marketinghez. Az elkövetkezendő néhány évben ők lesznek a legkeresettebbek. Egyre tör előre az online hirdetés, az online promóció, az internethez értő szakmabeliekre igényt tart a piac" - mondta el.

A szakemberek meglátásait támasztják alá az interneten fellelhető hirdetések is. Bár a jobpilot.hu oldalán 85 ajánlat található marketing területen, ugyanakkor az ajánlatok csak kis része szól a kezdőknek. A vállalatoknál jelenleg főleg 2-3 éves tapasztalatot igénylő - brand manageri, product manageri -, és egyéb, vezetői szintű állások tölthetők be.

A csúcson havi 1 millió felett keresnek

Mennyit lehet keresni marketingesként? Kezdőként bruttó 250-300 ezer forint kapható, és egy-két éves tapasztalattal sem nő meg túlzottan ez az összeg. "A marketing-asszisztensek bére átlagosan bruttó 250 ezer forint, a szintén pályakezdő junior brand managerek bruttó 300 ezer forintot kapnak. Az 1-2 év tapasztalattal rendelkező brand managerek bére 450 ezer forinttól indul, 3-4 éves tapasztalattal, senior pozícióban az összeg bruttó 700 ezer forintra nő. Több mint 1 millió forintot a minimum öt éves tapasztalattal rendelkező marketingvezetők keresnek, ők bruttó 1-1,2 milliós fizetéssel számolhatnak" - mondta el Várnai Anikó, akivel Lukács Zsolt is egyetértett. Várnai Anikó hangsúlyozta azonban, hogy ezek multinacionális cégeknél megkereshető összegek. A kisebb cégekkel kapcsolatban egyik szakértő sem tudott információt adni.

Mint kiderült, a hivatalos statisztika szerint sem jellemző a milliós kereset. Az Állami Foglalkozatási Szolgálat tavalyi bérfelmérésének adatai alapján egy marketingvezető átlagosan 545 ezer forintot keres, míg egy marketinges bruttó 373 ezer forintos bérre számíthat.

Karrierút multiknál

A milliós kereset mellett a gyors előlépés is illúzió. A viszonylag gyors előmenetelt ajánló Nestlénél is csak egy-három év múlva nyerhetik el a kezdők a junior brand manageri státuszt, és plusz két-három év múlva lehetnek egy márka marketingjéért felelős brand managerei. Ezt követően újra várniuk kell néhány évet, hogy seniorokká válhassanak. A vezetői munkakört pedig csak ezután, és az üresedésektől függően kaphatják meg. "Az említett időhatárok nem minden dolgozó esetében érvényesek. Vannak, akik gyorsabban, míg mások lassabban jutnak előrébb" - hangsúlyozta ugyanakkor Fekete Balázs, a cég toborzási specialistája.

Ők legalább előbb-utóbb feljebb léphetnek a ranglétrán. Nem úgy a kisebb cégeknél dolgozók, akiknek, mint megtudtuk, igen csekély az esélyük erre. "Én vagyok az egyetlen marketinges a cégnél, nincs hová feljebb lépnem" - foglalta össze helyzetét röviden Páczi Enikő, a Jobland Iskolaszövetkezet marketingese.

Kis cég széles feladatspektrum

Emiatt viszont nem tanácsos kizárni a kisebb vállalatokat a jelentkezési listáról, ott ugyanis bár előlépni nem fognak, viszont igen széles körű tapasztalatokra tehetnek szert a kezdők. Míg a nagyvállalatoknál általában csak egy-egy részterület elvégzése a feladat, addig a kisebbeknél a marketing minden területén, sőt hozzá szorosan kapcsolódó más területeken is kipróbálhatják magukat a dolgozók, ami a későbbiekben jól jöhet.

"A hirdetések megtervezésétől kezdve a piac feltérképezésén át a cég nyilvános rendezvényeken való képviseléséig minden az én feladatom. Napi munkám közé tartozik a lapokkal való kapcsolattartás, a hirdetésszervezés, emellett én nyilatkozom az újságoknak, rádióknak, televízióknak is, én tervezem meg a cég óriásplakátjait, egyedi dossziéit, pólóit, karácsonyi ajándékait. Ha van nyereményjátékunk, akkor annak lebonyolításáért és felügyeléséért is én felelek. Emellett honlapunk megfelelő működése és aktuálissá tétele is a feladatkörömbe tartozik" - sorolta Páczi Enikő.

A multiknál ezzel szemben először csak mint marketing-asszisztens próbálhatja ki magát a frissdiplomás, és szinte azonnal specializálódik is. Hiszen, ha a PR osztályra veszik fel, akkor a marketingnek csak ezen - vagyis a sajtókapcsolatokra korlátozódó - területébe nyer betekintést. Ha pedig egy termékmenedzser asszisztensi feladatait látja el, akkor szintén csak a marketing e területét ismeri meg.

Marketing területen a verseny nagy, az álláspiac kicsi, így nem árt időben tájékozódni a versenyképes tudásról és ennek jegyében a karrierutat megtervezni.

Oroszi Babett