A kreativitás mérésére kevés módszer létezik. Épp ezért a személyzeti tanácsadó cégek a vállalatokhoz hasonlóan a legtöbb esetben a pályázók referenciamunkáira illetve az úgynevezett próbamunkára támaszkodnak.
Webgrafikust próbamunkával tesztelnek
Referenciával és próbamunkával méri a kreativitást az Armadillo Design grafikai stúdió. "Egy webgrafikus állásnál például a jelöltet leültetjük egy számítógép elé, és megkérjük: tervezzen egy weboldal layout-ot. Tapasztalataink szerint ez a legegyszerűbb, és leghatékonyabb módja a kreativitás mérésének" - mondja el Bartha Péter, az Armadillo Design grafikai stúdió ügyvezető igazgatója.
A referencia és próbamunka azonban szinte kizárólag csak a kreatív pozíciók esetében alkalmazható: egy gépészmérnöktől vagy egy kontrollertől elég nehéz olyan referenciát kérni, amely a kreativitását bizonyítaná.
Könyvelőknél inkább hátrány
A cégek nagy része arról számolt be: a nem kifejezetten kreatív munkaköröknél nem mérik a kreativitást hanem az egyéb kompetenciákra helyezik a hangsúlyt -, és nem is tudják, hogyan lehetne feltérképezni azt.
Persze vannak kivételek, ilyen a Next Consulting is. Villányi Ágnes, a cég HR tanácsadója elmondta: amennyiben ilyen igény merül fel a megbízó részéről, először is megvizsgálják, valóban szükség van-e kreativitásra. "Előfordul például, hogy egy könyvelői pozíciónál is elvárásként szerepel. A munkáltatóval történő beszélgetés során azonban sokszor kiderül: inkább gátolná, mint elősegítené a munkát, ha a jelölt túl kreatív lenne" - avatott be.
Tapogatózó kérdések a mérésre
"Amennyiben viszont valóban szükséges, akkor az interjún feltett kérdésekkel járjuk körbe, rendelkezik-e a jelölt ezen képességgel: vannak-e saját ötletei feladatai megoldása során, vagy jobban szereti, ha pontos iránymutatást kap a munka elvégzésének módjára. Emellett a gondolkodásmódjából, múltbeli illetve jelenlegi feladataiból, valamint a leendő munkakörrel kapcsolatos elvárásaiból is lehet következtetni a kreativitás meglétére/hiányára. A felmérésben a különböző személyiségtesztek és Assessment Centerek is segítségünkre vannak" - tájékoztatott Villányi Ágnes.
Kreativitást mérő tesztek
A tesztek közül azonban kevés az olyan, ami kifejezetten e képességre fókuszál. A Lullenstyd kutatócsoport által kifejlesztett CQ-teszt viszont ezt a hajlamot méri: a szokatlan feladatok iránti érdeklődést, a váratlan, különös helyzetek iránti nyitottságot, a feladatérzékenységet és a gondolkodás rugalmasságát.
A teszt segítségével a vizsgálat elvégzőinek CQ (Creativity Quotient - kreativitáshányados) értéke határozható meg. Az eredmény egyetlen számérték, melynek nagysága arányos a kreativitás mértékével.
A vizsgálat a Brain Pattern Sevice (BPS) workshop keretein belül történik, hogy minél inkább felszínre kerüljenek a rejtett kreatív képességek. A teszt legfontosabb része egy ábrasorozatra való gondolat ráhangolódás - aminek során a vizsgálat jelentkezőinek egymást követő rajzokra kell koncentrálniuk, abban minél inkább elmélyedniük -, illetve az ábrák tetszetősségének megítélése.
5 ezer forintba kerül
"A teszt csoportos, általában 8-20 fő vesz részt rajta. A feladatokat ugyanis nem egyénileg, hanem közösen kell megoldani. A teszt során ugyanis nemcsak az adott válaszokat vizsgáljuk, hanem azt is: ki mennyire dinamikus, kezdeményező, domináns" - mondta el Tallér József, a tesztet kifejlesztő cég főmunkatársa. A vizsgálat egyébként 5 000 forintba kerül.
Oroszi Babett