Állásvadászat: bejutás a kreatív szakemberek világába

Vágólapra másolva!
Divatos terület, ám kimagasló alkotókészséggel sem könnyű bekerülni a reklám világába. A jól sikerült szakmai gyakorlatból azonban könnyen lehet hosszú távú munkakapcsolat. A sablon motivációs levelet és az "tucatönéletrajzot" el kell felejteni: szellemes referenciamunkákkal van esély a sikerre. A kezdő kreatív szakemberek bruttó 200-250 forintos keresettel számolhatnak. Az összeg 3-4 éves szakmai gyakorlattal akár 400-500 ezer forintra is emelkedhet.
Vágólapra másolva!

"Megnehezedtek a reklámszakmába jutás lehetőségei. A reklámipar számos területét ugyanis jelenleg a stagnálás jellemzi"-vázolta röviden a szakmai berkekben kialakult helyzetet Piller Sándor, az EURO RSCG reklámügynökség ügyvezető igazgatója. A szakember azt is elárulta: a műfaji sajátosságoknak megfelelően inkább csak szakmán belül cserélődnek az emberek.

Újoncként azonnal a mélyvízben kezdenek

A kezdők így egyáltalán nincsenek előnyös helyzetben. Az ügyfelek ugyanis nem veszik jó néven, ha kellő szakmai tapasztalattal nem rendelkező kezdők dolgoznak a megbízásokon. A stresszes életforma, az állandóan szorító határidők tartása és a feszített munkatempó miatt ma már gyakorlatilag nincsen idő pályakezdők betanítására. Az újak így azonnal a mélyvízbe kerülnek: élesben kell kipróbálniuk képességeiket.

Szövegírók: bölcsész előképzettséggel esélyesek

Piller Sándor tapasztalatai alapján a szakma ügyfélszolgálati területein account pozíciókban dolgozók külkereskedelmi vagy közgazdasági főiskolai, egyetemi végzettséggel a birtokukban tevékenykednek. A reklám tartalmi-formai részeiért felelős kreatív szakemberek többsége képzőművészeti főiskola grafikus szakán szerzett diplomával kerül a szakmába. A copywriterek - szövegírók általában íráskészséget igénylő szakterületekről érkeznek, többnyire bölcsész, esetleg tanár végzettséggel. Nem ritka, hogy újságírói háttérből jövők csábulnak el a reklámszövegírás világába.

A spontán cégmegkeresés nem mindig működik

A spontán megkeresések általában nem célravezetők. Az EURO RSCG ügyvezetője úgy tájékoztatott bennünket: évente csaknem 100 spontán megkeresést, önéletrajzot kapnak, ám ebből elenyésző gyakorisággal alakulhat ki munkakapcsolat. A szakmában sokkal gyakoribb az ajánlásos, illetve szakportálok hirdetésein alapuló munkaerő-felvétel.

A pályakezdők helyzete sem reménytelen

"A tapasztalatok azt mutatják: "null' kilométeres" jelentkezőként nem könnyű bejutni a reklámszakmába. Ám a kezdők helyzete nem reménytelen" - vázolta a frissdiplomás kreatívok munkaerő-piaci esélyeit Kirsch Zsuzsa, a McCann Ericson magyarországi irodájának kreatívigazgatója. A szakember szerint a reklám világába vezető út (is) szakmai gyakorlattal van kikövezve.

Nyáron könnyebb jó gyakorlati helyet szerezni

Kirsch Zsuzsa tapasztalatai szerint a nyári szabadságolások időszakában eséllyel juthatnak kifejezetten jó nevű gyakorlati helyhez a szakmai gyakorlatra jelentkező diákok. A gyakorlat alatt nem csupán az egyes reklámügynökségek napi munkájába pillanthatnak be: éles helyzetben a szakmai készség, a rátermettség is hamar megmutatkozik.

Ötletes referenciamunkákkal kell állást keresni

Ám a reklámszakmába vágyóknak azzal is tisztában kell lenniük: a sablonos, kaptafára gyártott motivációs levelek és önéletrajzok a kreatív területeken nem célravezetők. Kirsch Zsuzsa a pályakezdőknek ezért azt javasolja: inkább egyedi, ötletes pályamunkákkal, bemutatkozó anyagokkal próbálkozzanak. Érdemes továbbá fiktív portfóliót készíteniük, amelyekben már ismert termékek, márkák reklámjait gondolják újra. A kezdők itt bemutathatják: ők hogyan készítették volna el az adott reklámot.