"Megnehezedtek a reklámszakmába jutás lehetőségei. A reklámipar számos területét ugyanis jelenleg a stagnálás jellemzi"-vázolta röviden a szakmai berkekben kialakult helyzetet Piller Sándor, az EURO RSCG reklámügynökség ügyvezető igazgatója. A szakember azt is elárulta: a műfaji sajátosságoknak megfelelően inkább csak szakmán belül cserélődnek az emberek.
Újoncként azonnal a mélyvízben kezdenek
A kezdők így egyáltalán nincsenek előnyös helyzetben. Az ügyfelek ugyanis nem veszik jó néven, ha kellő szakmai tapasztalattal nem rendelkező kezdők dolgoznak a megbízásokon. A stresszes életforma, az állandóan szorító határidők tartása és a feszített munkatempó miatt ma már gyakorlatilag nincsen idő pályakezdők betanítására. Az újak így azonnal a mélyvízbe kerülnek: élesben kell kipróbálniuk képességeiket.
Szövegírók: bölcsész előképzettséggel esélyesek
Piller Sándor tapasztalatai alapján a szakma ügyfélszolgálati területein account pozíciókban dolgozók külkereskedelmi vagy közgazdasági főiskolai, egyetemi végzettséggel a birtokukban tevékenykednek. A reklám tartalmi-formai részeiért felelős kreatív szakemberek többsége képzőművészeti főiskola grafikus szakán szerzett diplomával kerül a szakmába. A copywriterek - szövegírók általában íráskészséget igénylő szakterületekről érkeznek, többnyire bölcsész, esetleg tanár végzettséggel. Nem ritka, hogy újságírói háttérből jövők csábulnak el a reklámszövegírás világába.
A spontán cégmegkeresés nem mindig működik
A spontán megkeresések általában nem célravezetők. Az EURO RSCG ügyvezetője úgy tájékoztatott bennünket: évente csaknem 100 spontán megkeresést, önéletrajzot kapnak, ám ebből elenyésző gyakorisággal alakulhat ki munkakapcsolat. A szakmában sokkal gyakoribb az ajánlásos, illetve szakportálok hirdetésein alapuló munkaerő-felvétel.
A pályakezdők helyzete sem reménytelen
"A tapasztalatok azt mutatják: "null' kilométeres" jelentkezőként nem könnyű bejutni a reklámszakmába. Ám a kezdők helyzete nem reménytelen" - vázolta a frissdiplomás kreatívok munkaerő-piaci esélyeit Kirsch Zsuzsa, a McCann Ericson magyarországi irodájának kreatívigazgatója. A szakember szerint a reklám világába vezető út (is) szakmai gyakorlattal van kikövezve.
Nyáron könnyebb jó gyakorlati helyet szerezni
Kirsch Zsuzsa tapasztalatai szerint a nyári szabadságolások időszakában eséllyel juthatnak kifejezetten jó nevű gyakorlati helyhez a szakmai gyakorlatra jelentkező diákok. A gyakorlat alatt nem csupán az egyes reklámügynökségek napi munkájába pillanthatnak be: éles helyzetben a szakmai készség, a rátermettség is hamar megmutatkozik.
Ötletes referenciamunkákkal kell állást keresni
Ám a reklámszakmába vágyóknak azzal is tisztában kell lenniük: a sablonos, kaptafára gyártott motivációs levelek és önéletrajzok a kreatív területeken nem célravezetők. Kirsch Zsuzsa a pályakezdőknek ezért azt javasolja: inkább egyedi, ötletes pályamunkákkal, bemutatkozó anyagokkal próbálkozzanak. Érdemes továbbá fiktív portfóliót készíteniük, amelyekben már ismert termékek, márkák reklámjait gondolják újra. A kezdők itt bemutathatják: ők hogyan készítették volna el az adott reklámot.