Fúrás: nem éri meg írásban panaszt tenni a főnöknél

Vágólapra másolva!
Egy hölgy olvasónkat cégénél előléptették magasabb fizetéssel. Kolléganői nem tudják megemészteni, hogy elhúzott mellettük és lépten-nyomon fúrják a főnöknél. Kiss István pszichológus szakértőnk szerint ebben az esetben nem ajánlatos írásban a nagyfőnökhöz fordulni, ugyanis az tovább mérgesítheti a viszonyt. De akkor mi a teendő? Ezt elemzi Kiss István. Kérdezzen ön is szakértőinktől.
Vágólapra másolva!

A munkahelyemen új munkakört kaptam vezetői szerepben, több fizetéssel.
A kolleganőim irigység, féltékenység miatt állandóan fúrnak a felettesemnél.
Bár egyelőre nem veszi figyelembe a szavaikat, nem tudom meddig tartható ez még.
Kezd a munkám rovására menni az állandó idegeskedés, és ha hibázom
emiatt lehet esélyük a kigolyózásra.
Ezért szeretném írásban benyújtani a panaszaimat az igazgató úrnak, de nem igazán tudom, hogy miként tegyem ezt.

Kedves Kérdező!
Az írásban benyújtott panasz a zaklatás témakörében az esetek többségében nem tűnik jó megoldásnak. Többek között azért, mert a zaklatást kiváltó forrást nem mindig a munkatársakban, nem csak azok személyében kell keresni. Nem írt részleteket a levelében, hogy milyen a cég általános hangulata, a munkatársak munkával, vezetéssel és a csapattal kapcsolatos elégedettsége. Arról sem írt, hogy korábban milyen viszonyt sikerült ápolnia a kollégákkal, ami most megváltozott, amikor új pozícióba helyezték. Mindezek azonban mérlegelendő tényezők a következő lépés előtt!

Írásbeli panasz: javíthatatlanná válik a viszony

Ha eljátszunk a gondolattal, hogy a munkahelye olyan, ahol az igazgató úr szava dönt mindenben (leveléből legalábbis így érződik), akkor a panasztétel talán megkönnyebbülést hoz Önnek első pillanatban, de a gyűlölködés új hullámát válthatja ki a kollégákból. Ha mindezt írásban teszi, az ráadásulmég személytelenebb is, és lényegében visszavonhatatlan. Valószínűleg így végleg elveszti azoknak a kollégáknak a bizalmát is, akikkel előbb-utóbb normális útra terelődhetne az együttműködésük. Beosztottjai úgy érezhetik, elárulta őket.

Szóban a nagyfőnökkel: neveket ne említsen

Ha tehát a vezetővel meg kívánja osztani a tapasztalatát, akkor a helyzetnek csak arról a részéről beszéljen, ami a munkavégzést nehezíti. Neveket ne említsen, és kérjen tanácsot a vezetőjétől,
hogyan lehetne eredményesebb az új pozíciójában. Körülbelül így: izgalmas és új a helyzet, amiben az elmúlt időszakban kipróbálhatta magát, de még kicsit szokatlan a vezetői szerep. Ehhez kérne
tanácsokat, mi az, ami a főnökének az elmúlt időszakban bevált. Segítsen a saját vezetői tapasztalatainak megosztásával, pontosítsák együtt, mit ígérhet felelősen a munkatársainak, ami megkönnyítheti azt, hogy Önre, mint vezetőjükre számítani tudjanak.

Négyszemközt az érintettekkel

A zaklatás kérdését legcélszerűbb közvetlenül a kollégákkal - négyszemközt, egyenként, baráti úton - rendezni. Megbeszélheti velük az új a helyzetet, és rámutathat arra, hogy az Ön szándéka az, hogy a csapat egészét vigye előre. És ez csak együttműködéssel lehetséges. Ha korábban a kollégákkal azonos tevékenységet végzett, akkor érdemes rávilágítania, hogy mennyivel tér el ettől a jelenlegi feladata.
Ezzel indirekt módon igazolhatja, hogy miért kap több pénzt. Ha minden feladatról, terhelésről mesél egy kicsit, akkor talán azoknak a kollégáknak is elmegy a kedve a furkálástól, akik a pozíciójára pályáznak. Rájöhetnek arra, hogy a felelősség, az otthoni munkák stb. nem annyira csábító, mint az a néhány (tíz)ezer forintnyi különbség a fizetési borítékon.

Lépések vezetőként: lassan lehet kiépíteni a bizalmat

Vezetőként azon is érdemes elgondolkodni, hogy a feladatok megoldása csak a beosztottakkal való jó viszony, bizalom és együttműködés során lehetséges. Ezeket pedig apró lépésekben kell kiépíteni, elnyerni és ápolni. Javasolnám tehát, hogy a sérelmek megfogalmazása után (amit papírra vethet, de otthon tegye biztonságos helyre!), gondolkozzon a második lehetőség megvalósításán.

Kérje ki a kritikusok véleményét

Ismerje el: tény hogy néhány embernek fájhat, hogy ön a vezető. Az is lehet, hogy kritizálják a munkáját. Paradox módon azonban tegyen úgy a munkahelyén, mintha minden rendben lenne. Használja ki a kritikusok meglátásait: első körben kérje ki véleményüket. Így nem kell a főnökhöz szaladgálniuk... Meg lehet tanulni tőlük mindazt, ami még nagyon hasznos lehet, ha vezetői pozícióját alá akarja bástyázni, ha
kíváncsi a rendszer működésének gyenge pontjaira, amit a többiek látnak... A zaklatás megszüntetésének egyik lehetséges útja tehát a bizalom apró lépésekben való felépítése.

Ha nem megy szép szóval....

Ha a helyzet végleg elmérgesedett, akkor ez az útvonal már nem járható. Ha a főnök feltétlen bizalmát élvezi, akkor együtt gondolkodjanak el azon, hogyan lehetne átszervezni a feladatokat, hogy lehet a furkáló kollégáktól megszabadulni. Ehhez munkajogi szakemberekre is szüksége lehet, és csak a főnök egyértelmű támogatásával lehetséges. Különben a helyzet könnyen kellemetlenné válhat, és pont az említett írásbeli panasz lesz az a bizonyíték, ami lehetetlenné teszi a változtatást, a kolléga elküldését.

Ha semmi nem működik: irány máshová, az egészség fontosabb

Ha nem lehet, nem tud változtatni a helyzeten, akkor még mindig van lehetősége: kereshet egy hasonló beosztást valamilyen más cégnél. Feleslegesen nem érdemes idegeskednie, az egészségét kockáztatja.