Spontán megkeresés - Hatékony módszer az állásszerzésre

Vágólapra másolva!
A hagyományos, hirdetésre való jelentkezés mellett az álláskeresés másik formája a spontán megkeresés, amikor olyan cégeknek küldi el pályázatát a jelentkező, amelyeknél nincs álláskiírás. A módszer alkalmazásáról Kijácz Krisztinát, a Fővárosi Munkaügyi Központ Álláskereső Klubjának vezetőjét kérdeztük.
Vágólapra másolva!

A betöltésre váró álláshelyeknek mindössze a 20 százaléka található meg a nyílt munkaerőpiacon, az üres pozíciók 80 százalékát nem hirdetik meg a munkáltatók, és a betöltésükhöz nem kérik a fejvadászok segítségét sem. A lehetséges állások 80 százalékától fosztja meg tehát magát az, aki álláskeresése során nem alkalmazza a spontán megkeresést. Vagyis ha elzárkózik attól, hogy azon cégeknek is átküldje pályázatát, akik nem hirdetik meg állásaikat a médiumokban.

Először ódzkodnak alkalmazásától

"Az Álláskereső Klubhoz fordulók 99 százaléka először ódzkodik a nem hirdető cégek megkeresésétől, nem értik miért van rá szükség, úgy érzik, nincs elég önbizalmuk e módszer alkalmazásához. Úgy gondolják, hogy ha a munkáltató nem hirdet állást, akkor valószínűleg nincs is szüksége munkaerőre. Egy részük emellett fél a visszautasítástól és attól, hogy mire megüresedik a megpályázott álláshely, önéletrajza feledésbe merül" ? tájékoztatott Kijácz Krisztina, a Fővárosi Munkaügyi Központ Álláskereső Klubjának vezetője.

"A tapasztalatok azonban egész mást mutatnak. A munkáltatók egy része valóban nem foglalkozik a beérkezett önéletrajzokkal, többségük viszont hajlandó meghallgatni a pályázókat, és a munkaerő-felvételkor őket is felveszi a lehetséges jelöltek közé. Nem ritka az sem, hogy a pályázót rögtön alkalmazza a cég" - tette hozzá Kijácz Krisztina, aki a következőket tanácsolja az álláskeresőknek a sikeres megkereséshez:

A megkeresést előzze meg az információszerzés

"Fontos, hogy mielőtt a pályázó bármilyen módon kapcsolatba lép a kiszemelt vállalattal, először szerezzen meg minél több információt róla. A spontán megkeresés esetében nem elegendő annyit tudni a cégről, hogy mivel foglalkozik és hogy hol található, ennél jóval részletesebb tudásanyag szükséges. Ajánlott tanulmányozni cég a honlapját, elolvasni a vállalatról szóló híreket. Emellett szükséges kideríteni azt is, egyáltalán létezik-e olyan munkakör a cégnél, amelyre a pályázó jelentkezni kíván.

Derítsük ki a HR-es nevét, e-mail címét, telefonszámát

A munkaerő-felvételért felelős személyről is be kell szerezni egy-két információt, hiszen a kísérőlevelet mindenképp hozzá szükséges eljuttatni. A legegyszerűbb, ha az álláskereső felhívja a céget, és rámenősen, de udvariasan megkérdezi az illetékes személy nevét, pontos pozícióját és elkéri elérhetőségeit. Indokként elegendő annyit mondani, hogy szakmai ügyben keresi, nem szükséges elárulnia, hogy tulajdonképpen önéletrajzát kívánja eljuttatni hozzá.