Álláskeresés a marketingben: tapasztalat és kapcsolati tőke

Vágólapra másolva!
Sok álláshirdetést találhatnak a marketingben elhelyezkedni kívánók, ám az is igaz, hogy e területen sok frissdiplomás hónapokig hiába keres állást. A megkérdezett szakértők szerint azok vannak jobb helyzetben, akik kapcsolatokat építettek és legalább egy év tapasztalatot fel tudnak mutatni. Pályakezdőknél az asszisztensi állások és a vezetőképző programok jöhetnek szóba.
Vágólapra másolva!

"A marketinges végzettséggel rendelkezők leginkább az FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek - a szerk.)szektorban találhatnak állást, ebből a szektorból érkezik a legtöbb ajánlat. A hazai multinacionális cégek főleg brand managent területen kínálnak pozíciókat, a szakmán belül e terület képviselői számítanak keresettnek. Nehezen a trade marketinggel foglalkozók találnak állást (ők felelősek azért, hogy például egy hipermarketekben hová kerüljenek a termékek)" - térképezte fel a piacot Kovács Rozália, a Chronos International fejvadász cég magyarországi ügyvezető igazgatója.

"A pályakezdők jelenleg különböző vezetőképző programok keretében, illetve marketing asszisztensi pozícióban helyezkedhetnek el. Nem árt tudni azonban, hogy az asszisztensi pozíciók betöltéséhez kiterjedt kapcsolati tőke szükséges. Ezen munkaköröket ugyanis általában ismerősökkel töltik be a cégek" - tette hozzá Kovács Rozália.

Gyakorlatias szakma, állndó változó piaci igényekkel

Elég sok a 3-5 év tapasztalatot elváró csoportvezetői pozíció is - mondta el Bohnné Keleti Katalin, a Magyar Marketing Szövetség főtitkára -, a tapasztaltabbak 2-3 hónap alatt elhelyezkedhetnek. A tapasztaltabbak. A marketinges szakmában ugyanis ez a kulcsszó. "Legalább egy év tapasztalat a marketing területén döntő jelentőségű, hiszen a szakma egy rendkívül gyakorlatias szakma. A piac folyamatosan változik, és a munka szerves része lépést tartani ezekkel - a néha kiszámíthatatlan - változásokkal. És ezt elméletben elsajátítani nem lehet. Egy év legalább szükséges ahhoz, hogy a dolgozó átlássa a piacot, megismerje a célcsoportot, a versenytársakat, és a rájuk jellemző stratégiákat" - mondja a főtitkár.

Egy év tapasztalat mindenképp szükséges

Ezért reális a cégek azon elvárása, miszerint a pályázók minimum egy év tapasztalattal rendelkezzenek. Ugyanakkor épp ez az, ami miatt ekkora a különbség a keresleti és kínálati oldal között: hiszen e tapasztalattal a frissen végzettek nem rendelkeznek. Akik pedig igen, azok már rég elhelyezkedtek, hiszen rendkívül keresettek.

Bohnné Keleti Katalin egy másik problémára is felhívta a figyelmet: a meghirdetett pozíciók sokszor azért maradnak betöltetlenek, mert a pályázók rájönnek: a munkakör és a megnevezés között elég nagyok a különbségek. "Főleg a kis és középvállalatokra jellemző, hogy marketinges pozíciót hirdetnek meg, ezzel szemben valójában értékesítőket keresnek. Bár a dolgozóknak marketinges feladatokat is el kell látniuk, de jóval nagyobb a hangsúly a sales tevékenységen. Erre pedig kevés marketinges mond igent."

Nőtt az igény az utóbbi években

"Az utóbbi években növekedett az igény a hazai munkaerőpiacon a marketinges szakemberekre, a cégek termékportfóliójának növekedése és egyéb stratégiai döntések következtében. Ezzel párhuzamosan egyre nőtt a betöltetlen pozíciók száma is - tapasztalattal rendelkező marketinges viszont ugyanannyi maradt. A cégek azonban átlátták ezt és elkezdték kinevelni a következő generációt - különböző marketinges specializációjú gyakornoki programok beindításával. A helyzet ezért átmeneti és valószínűleg 1-2 éven belül sokat fog javul majd - véli Kovács Rozália.

Oroszi Babett