Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Óvatos önmarketing kell a karrierépítéshez

Vágólapra másolva!
Hiába a precizitás és a szakértelem, önmarketing hiányában még a legszorgalmasabb munkatársak is észrevétlenek maradhatnak az irodában. Ezzel pedig előrelépési esélyeiket is csökkentik. Milyen eszközökkel lehet úgy kitűnni az irodai forgatagból, hogy ne látszódjunk ellenszenvesnek? Néhány tanács és gyakori hiba.
Vágólapra másolva!

Az irodában csendben meghúzódó kolléga és a harsány, "könyöklős" munkatárs mindenki számára ismerős a munka világában. Ám e két szélsőséges magatartásforma sok esetben nem célravezető a munkahelyi érvényesülés szempontjából. "A profi önmarketing nem a törtetésről szól, ám az eredményeiket kommunikálni nem merők sem képesek látványos karriert építeni. A helyesen folytatott önmarketing valójában az eredményesen végzett munka tudatosítása, láthatóvá tétele a munkahelyen" - fogalmaz Cservenyák Tamás karriertanácsadó. A DBM Magyarország ügyvezető partnere arra is figyelmeztet: az önmarketingnél is lényeges az arányérzék. " Könnyen visszájára fordulhat, ha valakiről az a hír járja, hogy még a csapból is ő folyik."

Új kollégaként eleinte a szemlélődés javasolt

Hogyan lehet akkor jó önmarketingünk? "Mindennek az alapja a jó önismeret. Alaposan ismernünk kell értékeinket, fejlesztendő területeinket, főbb erősségeinket és gyengeségeinket, a saját szakterületünkön kiemelkedő készségeket. Az önmenedzselés során ezek kidomborítására kell tenni a legnagyobb hangsúlyt"- ad tanácsot Csík Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft ügyvezető igazgatója. Emellett tökéletesen tisztában kell lenni a cégnél uralkodó erőviszonyokkal és a felelősségi körökkel is. Épp ezért új munkahelyre kerülve vagy pályakezdőként az első néhány hét, hónap folyamán csak a csendes megfigyelő szerepe jöhet szóba. "Először nyitott szemmel kell járni és feltérképezni, ki kicsoda, ki kivel van, és nem feszegetni a határokat. A nem megfelelő személynek címzett kezdeményezések, nem helyénvaló megnyilvánulások ugyanis már a kezdet kezdetén is hátráltathatják, rosszabb esetben teljesen ellehetetleníthetik a későbbi karrierépítést" - teszi hozzá a karriertanácsadó.

Bátran jelentkezünk prezentációt tartani

A beilleszkedést követően már el lehet kezdeni tudatosan foglalkozni az önmarketinggel. Mindehhez jó adag bátorság és kezdeményezőkészség szükségeltetik. "Számos, a maga területén egyébként kiváló szakember vonakodik a nyilvános céges szerepléstől - a felszólalásoktól, a prezentációk tartásától, véleményének kinyilvánításától, így láthatatlanná válik a munkahelyen. Pedig ezek nem időkitöltő mozzanatok az irodában. Az önmenedzselésnél ez legalább olyan fontos, mint az elvégzett munka minősége", mondja Csík Klára. Ha jó ötleteink vannak, ne tartogassuk ezeket az asztalfióknak, hanem ragadjuk meg az alkalmat felvázolni mindezt az értekezleteken. Ha prezentációra szól a főnök felhívása, bátran jelentkezzünk rá.

Eredményeinket se tartsuk titokban

Fontos azonban, hogy szakmai alkalmasságunkat, rátermettségünket valóban konkrét, kézzel fogható érdemekkel, eredményekkel indokoljuk. Mindezek hiányában ugyanis csak üres fecsegésnek, könyöklésnek tűnhet az önmenedzselés. Csík Klára arra is felhívta a figyelmet: sokan a helyzethez illő hangnem elvétése miatt nem tudják hatékonyan menedzselni magukat. A túlzott közvetlenség és a formális merevség egyaránt kerülendő. Helyette barátságos, de kollegiális hangnemet javasol. A szakmai rendezvényeken folytatott kapcsolatépítés, kapcsolattartás is az önmarketing része. Fontos azonban, hogy mindez ne váljon egyoldalúvá, hanem kölcsönös figyelmességeken alapuljon.

Takács Gabriella

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről