A TikToknak köszönhetően a legtöbb tinédzser pornót olvas

teenage girl reading book at home in early morning light
Fotó: Mint Images via AFP
Vágólapra másolva!
Míg a kétezres évek elején J. K. Rowing – Harry Potter könyvsorozata után epekedett az ifjúság – néhány évvel később pedig Suzanne Collins – Éhezők Viadala járt hasonló cipőben – addig cirka két évtized múltán a fiatalok figyelmét, egyre nagyobb mértékben, kizárólag az erotikus tartalmú művek kötik le. Vajon mi okozhatja az ún. „spicy” regények egyre növekvő sikerét? Utánajártam!
Vágólapra másolva!

A Young Adult (YA), más néven felnőtt ifjúsági irodalom olyan 12-18 év közötti olvasóközönséget célzó, meseszerű – fantasy – világban játszódó regény, amely romantikus elemek is tartalmaz. A szórakoztatáson túl a műfaj célja, hogy áthidalja a gyermekeknek és a felnőtteknek szóló könyvek közti űrt és egyfajta átmenetet képezzen a két korosztály között. J. K. Rowling, Suzanne Collins, Meg Cabot, de akár John Green könyvei, mind a fiatal felnőttek „edukációjára” törekedtek. Regényeik olyan mondanivalót közvetítettek, amely lebilincselő cselekménybe csomagolva segítette a tinédzsereket megküzdeni a korukra jellemző problémákkal, mint például: a barátság, az első szerelem, az önismeret stb. Fikciós történeteikben olyan szituációkat és karaktereket vázoltak fel, amelyekkel bármely fiatal azonosulni tudott. Az idő előrehaladtával ezt a barátságos, ártalmatlan, mesés környezetbe tálalt, romantikus „kamasz lírát” észrevétlenül felváltotta az olyan fantasy stílusjegyeket magánviselő történetáradat, amely a megszokottól eltérő módon 

kendőzetlenül beszél a nemi aktusról és annak technikáiról.

Sarah J. Maas: A tüskék és Rózsák udvara – illetve az Üvegtrón-sorozat – továbbá, Ali Hazelwood: A szerelem képlete és Elena Armas spanyol írónő Spanyol szerelmi átverés című könyvében közös elem, hogy mind tartalmaz kendőzetlen jeleneteket és mindet főként 13-18 éves fiataloknak ajánlják. A tartalom felnőtteknek szóló jellegét ráadásul igen nehéz észrevenni, mivel számos regénynek rajzfilmszerű borítót készítettek, ami könnyen megtévesztheti a könyvesboltban bolyongót.

Az már csak hab a tortán, hogy posztmodern „kamasz líra” tömeg gyártott, olyan, mintha fogtak volna egy jól működő sablont és több ezer példányban sokszorosították volna, épp csak a neveken és egy-egy tulajdonságon változtattak. Bármely regényt is olvasok, bármely könyvmoly ajánlólistájáról ugyanazokkal a klisékkel találkozom. 

Gyenge írói stílus és még gyengébb szókincs jellemzi ezeket a regényeket. 

A „nyel egyet” szókapcsolat például igen kedvelt „dramaturgiai eszközzé” vált az elmúlt pár évben, s bár érdemben nem tesz hozzá sem a történethez, sem a karakterhez, a szerzők mégis nagy lelkesedéssel használják. Mindez persze egy gyakorlott irodalomszeretőben azt az érzést kelti, mintha az író, hiába ő alkotta, nem ismerné a szereplőjét. Ráadásul a YA regények előszeretettel hódolnak a modern baloldali ideológiák népszerűsítésének: gyakran írnak bele LMBTQ-karaktereket is.

Ennek ellenére a XXI. század nyíltan szexelő és LMBTQ-tartalmú ifjúsági irodalma korunk egyik leggyorsabban növekvő és legnépszerűbb műfaja a könyvpiacon – a WordsRated szerint a nyomtatott példányszámú eladások 2018 óta 48,2 százalékkal nőttek, s 2022-ben közel 9 milliárd font értékben értékesítették őket.

Mennyiség a minőség rovására, mégis tonnaszámra veszik őket, vajon miért?

Egyrészről azért, mert egy időben a YA könyvek tényleges olvasóinak több mint fele 18 év feletti volt az explicit tartalomnak köszönhetően, másrészt

 a TikTok kitűnő reklámfelületnek bizonyul – a kamaszok ugyanis szívesebben tájékozódnak erről az applikációról, mint bármely más (hír)oldalról.

BookToknak nevezik azt a TikTok trendet, amely keretein belül külföldi és magyar influenszerek különféle könyveket ajánlanak a követőiknek. A szaftos jeleneteket tartalmazó regényeknél külön kiemelik, hogy pikáns részeket is tartalmaz, mindezt egy piros chili emojival értékelve. Minél több a paprika, annál szaftosabb tartalomról van szó, a fiatalok figyelmét pedig egyszerű felhívni egy frappáns videóval. Így a könyv eladásai megugranak.

A mai rohanó világban – ahol az okos telefon az úr – nagyon nehéz leültetni az embereket egy könyv elé, éppen ezért az írók mindent megtesznek annak érdekében, hogy regényük befusson. A BookTokon található trendek nagyban befolyásolják, hogy egy szerző mit fog beleírni a könyvébe, mert ha azt látja, hogy az erotika megy, akkor pornót ír, ha a vámpíros könyvek mennek – mint ahogy egy időben az Alkonyat ment – akkor vérszívós történeteket találnak ki. 

A szomorú tény az, hogy hiányoznak a gondolatok a kortárs regényekből. Vagy csak én olvasnék szívesen szórakoztató, de mégis elgondolkodtató történetekről? Vallásról, filozófiáról, emberi tragédiákról? Csak én vágyom összetett, többsíkú karakterekre?

Legyen szó akár YA, akár felnőttirodalomról, már nem tesznek boldoggá a „kockák”: a tökéletes rossz fiú, a kidolgozott hasizmával, a formás állvonalával, és a törpe alkatú, törékeny, mégis erős szende szüzek? Egyikkel sem tudok azonosulni. Hol vannak azok a karakterek, akik nem a kidolgozott testük vagy tökéletes arcuk miatt szépek? Hol bujkálnak azok a történetek, amelyek megráznak, tanítanak, mégis kikapcsolnak?

Kikopott az írókból a fantázia? Vagy, ha mégsem, akkor csak bankszámlájuk hizlalása motiválja őket?