Síelés repülővel - azt meg hogyan?

Egy sítúra lebonyolításának kétségkívül az a legkényelmesebb módja, hogy a csapat a ház előtt álló autóba bepakol, aztán egészen a szállásig gurul. De mi van akkor, ha valaki távoli terepekre vágyik, utál 10-15 órát autózni, vagy egyszerűen csak pár napra akar elugrani a lejtőkre, a lehető legjobb időkihasználással. Érdemes-e repülővel utazni a pályák közelébe? Ha valaki vállalkozik kicsit hosszabb szervezésre, és rugalmas a körülményeket illetően, akkor mindenképp.

Jelen pillanatban három olyan célállomás van Budapestről, amelyek közelében értékelhető minőségű sípályák vannak, és amelyekre néhány ezer forintért elvisznek a fapados légitársaságok. Ha a repülőjegy ára a nullához konvergál, akkor még a célállomáson autót bérelve is olcsóbban kihozható egy sítúra, mint ha például végigautóznánk az olasz vagy francia terepekig.

Olcsóbb bérelni a felszerelést

A repülőgépekre természetesen felfér a sífelszerelés, csakhogy a fapadosoknál elég komoly összegbe kerül a feladásuk. Ráadásul a reptértől a síterepig való eljutásnál is sok helyet foglal a kocsiban, vagy ha síboxot is bérlünk, az is plusz kiadás. A repülős síelést tehát célszerű inkább bérelt felszereléssel tervezni. Ebben az esetben kézipoggyászos utazással, valamint a csapatnak egy-két feladott csomagot fizetve könnyen megvalósítható, hogy még mindig csak néhány ezer forintos költségnél tartunk, amikor reggel 8-kor leszállunk a repülőről a síterep közelében.

A három használható reptér tehát: Bergamo, Milánó és Genf. Bergamóba a Ryanair repül, de sajnos megnehezítette a repülős sítúrát tervezők dolgát, hogy a cég jelentősen ritkítja budapesti járatai számát, s ennek az esti bergamói járatok is áldozatul estek. A legoptimálisabb megoldás ugyanis általában az, hogy a hajnali géppel repülünk odafelé, a késő estivel pedig vissza. Ügyes szervezéssel az indulás napján késő délelőtt már a lejtőkön csúszhatunk, hazafelé pedig egész napos síelés után indulunk a reptérre, s végül saját ágyunkban alszunk.

Forrás: AFP/Tommaso Di Girolamo
Presolana az egyik síparadicsom, amely könnyen elérhető Bergamóból

Bergamo előnye, hogy egyórányi autózással már elérhetők sípályák, igaz, ezek elég szerény méretűek (például Presolana, Monteciampione, Schilpario). Ezek felfedezése elsősorban a néhány napos kiruccanásban gondolkodók számára ajánlott. Mivel ide viszonylag kevesen jönnek teljes egy hétre, könnyű néhány napra szállást foglalni. A hajnali géppel érkezés és az autóbérlés elintézése után célszerű a reptérrel szemközti bevásárlóközpontban lévő hipermarketben elintézni a nagybevásárlást, még mielőtt a pályák felé vesszük az irányt. A szállásadók általában rugalmasak, ha nincs előttünk más az apartmanban, akár délelőtt is el lehet foglalni azt, kényelmesen letéve a cuccokat síelés előtt. Síkölcsönzőből minden terepen több is van.

Milánó fő reptere idén a legideálisabb síelős célpont. Noha nem 1, hanem inkább 2 órás autózással érhetők el a síközpontok, a Wizz Airnek több napon is van esti járata, amihez elég este 8-kor megérkezni a reptérre, tehát ráérünk záráskor lejönni a közelebbi pályákról.

Jobb síterepek is elérhetők

Kicsit hosszabb autózással már Európa legjobbnak tartott síterepei közül is elérhető néhány, például Champolouc, vagy Cervinia, utóbbi egy rendszert képez a svájci határ túloldalán levő Zermatt pályáival. Ezeknél már bonyolultabb a szállásfoglalás, nagy népszerűségük miatt az apartmanok és panziók többségét egy hetes turnusokra is ki tudják adni. Ettől függetlenül a legnagyobb online szállásfoglaló oldalakon (hotels.com, booking.com) mindig fellelhető néhány szabad szállás. Az viszont egyértelmű, hogy az ilyen népszerű terepeken a szállást célszerű korán lefoglalni, akár még a repjegy megvásárlása előtt. A Wizz Airnél télen általában utazás előtt két-három hónappal mennek le a legkedvezőbb szintre az árak, a legjobb szállások viszont ekkorra már elfogynak.

Forrás: AFP/Tommaso Di Girolamo
Cervinia Milánóból is megközelíthető

A harmadik síelős célállomás Genf, ahonnan ezernyi kitűnő síterep érhető el, akár bérelt autóval, akár tömegközlekedéssel. A Wizz Air új járata konkurenciát állít az easyJetnek, ez lejjebb vitte a repjegyárakat. A hajnali odaút a Wizz menetrendje jóvoltából itt is tiszta sor, sajnos az esti hazaút problémásabb. Egyedül vasárnap van este easyJet-járat Budapest irányába, ami ugyan egy hosszúhétvégés kiruccanáshoz épp ideális, de mivel népszerű járatról van szó, ritkán van rá jegy 10 ezer forint alatt.

A frank erősödése miatt a svájci szállás és síbérletárak igencsak megemelkedtek, de ez igaz a transzferköltségekre is. A svájci vasút sok kedvezményes jegyet kínál, köztük olyat is, mely a reptértől, vagy bármely határállomástól érvényes bármelyik svájci településig, kizárólag külföldiek számára. Ezzel pár éve még elég gazdaságosan lehetett például a genfi reptérről Zermattba vonatozni, de a 130 frankos retúr ár ma már riasztó. A néhány ezer forintos repülőjegyhez kapcsolva talán azoknak érheti meg, akik családdal utaznak, mivel 15 év alatt ingyenesen szállítják a fiatalokat.

Forrás: AFP/Frilet Patrick
Zermattba el lehet vonatozni a genfi reptérről

Olcsóbb lehet a folyamatosan elérhető, igen kedvezményes, úgynevezett supersaver jegyeket levadászni. A másik opció pedig az, hogy a genfi reptérről átsétálunk a francia oldalra és az ottani olcsóbb terepeket vesszük célba, kedvezőbb árakon bérelhető autóval.

Egy kis ármustra

A három síelős reptér mindegyikére könnyedén lehet jegyeket találni akár már 2300 forinttól. Bergamóba a Ryanairnél januárra például ez az alapár, februárra és márciusra viszont 3300 forinttól indul a licit. Sajnos a hétvégék drágábbak, de 10 ezer forint fölé ritkán mennek az ajánlatok.

A Wizz Air Malpensára szintén alig 2 ezer forint fölöttről indít, s akinek Wizz Air hitelkártyája van, a 0 forintos foglalási díj jóvoltából 290 forintért is repülhet. Ez a kedvezmény azonban január elején megszűnik. Genf esetében a Wizz Air új belépő a piacra, ezért szinte valamennyi járatára adja a 2300 forintos árat. Aki nem akar belépni az általában már 4 fő foglalása esetén megtérülő Discount Clubba, az 1300 forinttal többet fizet, viszont bankkártyás fizetés helyett banki átutalást választva 900 forinttal csökkenthető a fejenkénti viteldíj.

Az easyJet különböző árakat alkalmaz a két útirányra, Genf felé akár már 4 ezer forinttól el lehet csípni jegyeket, vissza viszont 10 ezerről indulnak az árak. Nagyobb csapat esetén kedvező, hogy itt a foglalási díj nem fejenként, hanem foglalásonként fizetendő.

Az autóbérlés tarifái Olaszországban általában 35-40 eurótól indulnak egy alsó középkategóriás járgányra naponta, minimum 3 nap bérlés esetén. Aki egy Bergamóhoz közeli, kisebb síterepre indul, azt is megteheti, hogy például egy 6-7 fős csoportnál kettőt fordul a síterepig, közben a később indulók elintézik a nagybevásárlást a reptérrel szembeni hipermarketben. Ezekre a kis terepekre busszal is el lehet jutni, de az persze kicsit nehézkes. A reptérről be kell utazni Bergamóba, onnan 1-2 óránként vannak járatok, amelyek 10 euró körüli árért elvisznek a sípályákig. Bergamóból van kimondott sítranszfer is a komolyabb síterepekre, Bolzanóba és környékére is 25 eurótól. Ezek azonban épp Magyarország irányába esnek, nem biztos, hogy megéri elrepülni, majd 3 órát visszafelé buszozni a helyett, hogy kocsival menjünk el arra a környékre.

Malpensáról eleve 10 euró a bejutás Milánóba, majd 3-4 óra buszozással és átszállással lehet csak elérni például Cerviniát, de a többi közeli völgy terepeinél is hasonló a helyzet. Itt mindenképp érdemes kocsit bérelni, már csak azért is, mert a bérletek több terepre is érvényesek, célszerű több helyen síelni.

A genfi reptérről minden fontos síterepre kényelmesen el lehet jutni transzferbusszal. Ezek részletes menetrendje megtalálható a reptér honlapján, külön a francia és külön a svájci terepekre. A franciaországi Chamonix-ba például online foglalva 50 euró a retúr buszjegy, a menetidő másfél óra, napi több járat van.

Sífelszerelést Chamonix-ban 3 napra nagyjából 60 euróért lehet bérelni a helyszínen, de ha online előre foglalunk, akár 40 euróból is kijöhetünk. Hat napra 70 euró a legjobb ár, ami persze az alap minőségű lécre és bakancsra vonatkozik, van több kategória is. Az olasz oldalon hasonló árak vannak, míg a svájci bérlés akár 50 százalékkal is drágább lehet.