Sikeresen tesztelték a világ legnagyobb légi járművét

Airlander 10
Cardington, 2016. augusztus 18. Első alkalommal emelkedik a magasba a világ legnagyobb légi járműve, a repülőgépek, a helikopterek és a levegőnél könnyebb járművek technológiáit ötvöző, hibrid üzemelésű Airlander 10 a Londontól 73 kilométerre északra lévő Cardingtonban 2016. augusztus 17-én. A 92 méter hosszú légi járművet, amely 15 méterrel hosszabb, mint a legnagyobb kereskedelmi repülőgép, a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) cég tervezte.(MTI/AP/Yui Mok)
Vágólapra másolva!
Az Airlander 10 léghajó, helikopter és repülőgép keveréke, és eredetileg katonai célra fejlesztették.
Vágólapra másolva!

Az Airlander 10 nevű hibrid légi jármű, amely leginkább egy léghajóra hasonlít, mintegy 20 percet töltött a levegőben szerdán este a Londontól északra fekvő cardingtoni repülőtéren. A Hybrid Air Vehicles kis brit cég által kifejlesztett jármű léghajó, helikopter és repülőgép keveréke,

92 méter hosszú,

vagyis 8 méterrel hosszabb az eddig a világ legnagyobb légi járművének tartott An-225 orosz repülőgépnél.

Az Airlander 10 a levegőben Forrás: MTI/AP/PA/Yui Mok

A gyártó szerint a héliummal töltött léghajó 4900 méteres magasságig tud majd emelkedni, sebessége eléri az óránkénti 150 kilométert, akár 10 tonna terhet is szállíthat, és

képes lesz egyfolytában akár két hétig is a levegőben maradni.

A gyártó azt reméli, hogy 2021-ig 10 példányt is eladhat a héliummal, tehát nem gyúlékony anyaggal töltött léghajóból. A fejlesztők egy ennél is nagyobb, akár 50 tonna terhet elbíró léghajót szeretnének konstruálni a 2020-as évek elejére.

Előnyök és hátrányok

A szuperléghajót 2007-ben kezdték kifejleszteni az amerikai hadsereg számára, amely Afganisztán légterében végzett volna megfigyeléseket, de a költségvetési megszorítások miatt a Pentagon kiszállt a projektből. Végül a brit kormány fektetett bő egymilliárd forintnak megfelelő összeget a fejlesztésbe.

Forrás: MTI/AP/PA/Yui Mok

Történelmi lépésként, "nagy brit innovációként" ünnepelték szerdán a fejlesztők az Airlander első sikeres tesztjét. Szerintük katonai és üzleti felhasználókat is érdekelhet az új típusú légi jármű, mert nincs szüksége kifutópályára és napokon át megszakítás nélkül gyűjthet adatokat és végezhet megfigyelést,

olcsón és környezetkímélő módon szállíthat utasokat és teherárut.

Légügyi szakértők szerint a műszaki siker ellenére az Airlander 10-nek meg kell küzdenie a léghajókat és a hibrid járműveket övező bizalmatlansággal.