Mások számára is tanulságos lehet az, ami egy 53 éves angol nővel történt. Helen Rowland egy tíznapos nyaralásra készült partnerével a törökországi Antalyában, ám mellkasi fájdalmai miatt orvoshoz ment. A mellrák egy ritka fajtáját diagnosztizálták nála,
a daganatot pedig épp akkor távolították volna el, amikor utaznia kellett volna.
A nő azonnal felhívta az EasyJet légitársaságot, hogy a diagnózisra hivatkozva lemondja az egy hónap múlva esedékes utat, és visszakérje a két, egyenként 200 fontos (85 ezer forint) jegy árát. A „közömbös” kezelő visszautasította a jegyárak visszatérítését, majd – megkérdezve felettesét - felajánlott egy 127 fontos utalványt, amelyet hat hónapon belül lehetett felhasználni a társaság járataira.
A diagnózis hírétől amúgy is lesújtott nő nagyon csalódott volt az ügyintéző hozzáállása miatt. „Nem számítottam rá, hogy az egész 400 fontot (170 ezer forint) visszakapjam, de
ez kicsit olyan volt, mintha pofon vágtak volna”
– panaszolta a nő a Daily Mailnek. „Szerintem ez undorító volt. Felajánlottam, hogy elküldök minden papírt a kórházból bizonyítékként, de senki nem akart tudni róla” – mesélte a lapnak.
Az EasyJet azt közölte a nővel, hogy a társaság nem téríti vissza a jegyek árát, ha a visszamondás 24 órával a járat foglalása után történik. A cég szabályzatában ez áll: „Nem jár visszatérítés abban az esetben, ha az utas a személyes körülményeiben bekövetkezett bármilyen változás következtében, például egészségügyi okokból nem tud elutazni, a 24 órán belüli lemondási szabály alkalmazását kivéve.”
Miután a Daily Mail megkereste az EasyJetet, a társaság módosította álláspontját, és a jegyek teljes értékére utalványt ajánlott fel, a visszatérítést azonban továbbra is elutasította. A cég szóvivője közölte, hogy együtt éreznek az ügyfelükkel, és épp ezért ajánlottak fel neki utalványt a teljes jegyárra (levonva a 13 fontos adminisztrációs díjat), de a jegyek nem visszatéríthetők. Mivel az utas elmagyarázta nekik, hogy a közeljövőben nem tudja azt felhasználni,
ezért meghosszabbították az érvényességét három évre.
A társaság ezúttal is azt javasolta utasainak, hogy a váratlan körülményekre felkészülve vegyenek teljes körű utasbiztosítást, amely fedezi az ilyen költségeket. Az már más kérdés, hogy az EasyJet olyan esetekben is beszedi az adminisztrációs díjat – mondván, a biztosító majd úgyis megtéríti –, amikor például igazolást állít ki az utasoknak a járattörlésről (erről itt olvashat részletesen).
És másoknál?
A Wizz Air üzleti szabályzatában nem találtunk lehetőséget a jegyár visszatérítésére abban az esetben, ha az utas a foglalás után és az utazás megkezdése előtt megbetegszik, csak a közeli családtag halála esetén, bizonyos feltételek mellett. A Ryanairnél viszont igen: „Egy utas komoly betegsége vagy halála esetén - ami lehetetlenné teszi az utazást - az érintett személyek és az ugyanazon a foglalási hivatkozáson lévő más személyek számára saját belátásunk alapján módosíthatjuk a foglalást úgy, hogy a járat megváltoztatásánál nem érvényesítjük a korlátozásokat, és nem számolunk fel díjat, vagy visszatérítést adunk, amennyiben bizonyítékként a megfelelő dokumentumok az utazás megkezdésének napja előtt bemutatásra kerülnek" – áll a cég fuvarozási feltételeiben. Megnéztük néhány hagyományos légitársaság (Lufthansa, Air France, British Airways) szállítási feltételeit is; náluk a vásárolt jegy típusától függően van lehetőség a lemondásra díj fejében, de külön lemondási és visszatérési klauzulát nem találtunk a hirtelen bekövetkezett betegség esetére.