Szokatlan kényszerleszállást hajtott végre az EasyJet gépe

Easyjet airbus A320
Vágólapra másolva!
Először Berlinben akart leszállni, majd mégis tovább repült két órát.
Vágólapra másolva!

A kényszerleszállás mellett általában akkor döntenek a pilóták, ha valamilyen technikai, orvosi vagy biztonsági problémát azonnal el kell hárítani. Az EasyJet Manchesterből a görögországi Szantorini szigetére tartó járatán azonban másképp alakultak az események.

Meggondolták magukat

Az Airbus A320-200-as gép 33 000 láb (10 058 méter) magasan repült Berlintől 370 kilométerre nyugatra, amikor a személyzet hidraulikus problémát jelentett. A légirányítás úgy értette, hogy a gépen csak egy hidraulikus rendszer működött.

A pilóták engedélyt kértek a leszállásra Berlin Schönefeld repülőterén, és megkezdték az ereszkedést.

Ezután azonban a személyzet 20 000 láb (6096 méter) magasságban megszakította az ereszkedést, és azt kérte, hogy folytathassa az útját Róma Fiumicino repülőterére. A gép visszaemelkedett 33 000, majd 35 ezer láb (10 668 méter) magasságba, és két órával a berlini leszállás megszakítása után sikeresen földet ért Rómában.

Az EasyJet gépének útvonala Forrás: Flightradar24.com

Az utasokért egy másik Airbus A320-200-as gép érkezett, amely 3 óra 45 perc késéssel szállította el őket Szantorinire. A meghibásodott repülő négy órán keresztül vesztegelt a földön, majd ismét szolgálatba állt.

Mi lehet a magyarázat?

Az Airbus A320-as gépeken három hidraulikus rendszer van (zöld, sárga és kék), amelyek mindegyike egy részterületért felelős. A zöld és a sárga rendszert a két hajtómű által hajtott hidraulikus pumpák tartják nyomás alatt. Ha a kettő közötti nyomáskülönbség meghalad egy szintet, azt egy úgynevezett hidraulikus energiaátviteli egység (PTU) érzékeli, és kiegyenlíti (ez adja a fedélzeten is hallható nyöszörgő hangot, amikor indításkor vagy guruláskor még csak az egyik hajtómű működik).

Képünk illusztráció Forrás: Flickr/Aero Icarus

Az Aviation Herald egyik kommentelőjének találgatása szerint, amikor az EasyJet gépén az egyik hidraulikus rendszer leállt, a pilóták nem tudták elég gyorsan lekapcsolni a PTU-t, ezért a második hidraulikus rendszer túlmelegedett. Miután lehűlt, a rendszer visszaállt, és ekkor dönthettek úgy, hogy a karbantartási bázis felé veszik az irányt.