A díj, amelyet nem hirdet a Wizz Air

wizz air illusztráció
Debrecen, 2012. június 18. Egy stewardess repülőgépmakettet tart a kezében a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren, ahová megérkezett a Wizz Air első menetrend szerinti járata London-Lutonból. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
Ha valaki lekési egy fapados légitársaság járatát, díj ellenében lehetősége van a következővel menni. Feltéve, hogy tud erről.
Vágólapra másolva!

Ha valaki repül, fontos, hogy időben kiérjen a repülőtérre, mert sok pénzt veszíthet a járat lekésésével. Igaz ez a diszkont légitársaságokra is, hiszen a következő járatra jellemzően már csak nagyon magas áron lehet jegyet kapni.

Márpedig pár perces késés bárkivel előfordulhat: elég egy dugó a reptérre vezető úton, a csatlakozó járat késése vagy egy lassú átvizsgálás a biztonsági ellenőrzésen. Mi ilyenkor a teendő?

Nem kell új jegyet venni

Kevesen tudják, de a fapados légitársaságok esetében is van lehetőség a következő járattal utazni, feltéve, ha azt időben kérjük, és megfizetjük a járatlekésési díjat. Ennek összege nem kevés, légitársaságonként más és más, de általában még mindig olcsóbb, mint új jegyet venni.

A lehetőség mindhárom nagy, Budapestről induló fapados cégnél létezik, ám közülük csak kettő tartja fontosnak ezt utastájékoztatójában is feltüntetni – hívja fel a figyelmet a Fapadosinfo blog. Az EasyJet díjtáblázata alapján 20 400 forint vagy 80 euró sürgősségi díjat (rescue fee) kell ezért a szolgáltatásért fizetni, és a járat indulását követő két órán belül kell jelezni rá az igényt (érdekesség, hogy a magyar nyelvű üzletszabályzat félrefordította az angol nyelvű 9.1.6-os pontot, és tévesen azt írja, hogy az indulás előtt két órával kell ezt jelezni).

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A Ryanairnél a lekésett járat módosítási díja (missed departure fee) 37 400 forint vagy 110 euró, és a járat indulását követően egy órán belül kell jelezni az igényt az átfoglalásra.

Csak a földi személyzet tájékoztat

A Wizz Airnél is létezik ez a lehetőség, náluk 60 euróba kerül, és a járat indulását követő 30 percen belül kell jelezni az igényt, de az utastájékoztatójukban ez nem szerepel. Az Origo megkérdezte ennek okát a társaságtól, amelyre az alábbi választ küldték (a közleményt közben a blognak is elküldték, amely frissítette vele a posztját).

„A Wizz Air megerősíti, hogy a fogyasztóbarát »lekésett járat díj«, amely a lekésett járatok utáni újrafoglalásra használható, elérhető azon utasok számára, akik elvégezték az internetes utasfelvételt, már a repülőtéren vannak, de lekésték a csomagfelvételt vagy a beszállást a kapunál, illetve azon utasok számára, akik előzetesen a foglalásukhoz adták a reptéri utasfelvétel szolgáltatást, de az után érkeznek, hogy már bezárt az utasfelvételi pult. Hogy arra biztassuk utasainkat, hogy időben érkezzenek a reptérre, a »lekésett járat díjat« nem hirdetjük széles körben, ehelyett a légitársaság képzett földi kiszolgálási személyzete tájékoztatja erről az utasokat rögtön az után, hogy lekéstek egy járatot. A Wizz Air szeretné felhívni utasai figyelmét, hogy az utasfelvételt a járat indulása előtt pontosan 40 perccel lezárják, és az utasoknak emellett gondolniuk kell arra is, hogy elegendő időt hagyjanak maguknak, hogy odaérjenek a beszállókapuhoz, így elkerülve az újrafoglalással és az útitervük megváltoztatásával járó kellemetlenséget."

Utólag hozzáadott csomagok

A poszthoz írt egyik komment egy másik jelenségre is felhívja a figyelmet. Ha valaki nem a foglaláskor, hanem utána kíván feladott csomagot hozzáadni a foglaláshoz, akkor azt csak magasabb díjért teheti meg. A kommentelő olyan részt idéz a szabályzatból, amely szerint az utólagos csomaghozzáadást ugyanazért a díjért lehet megtenni.

A Wizz Air kérdésünkre átküldte a szabályzat vonatkozó részét, amelyben explicit módon valóban nem szerepel, hogy a műveletet ugyanazért a díjért lehetne megtenni. De az sem, hogy ezért magasabb díjat számolnának fel:

„A feladni kívánt poggyászok számának megadását és a díj fizetését a foglalás során kell intéznie. További poggyászokat később is hozzáadhat foglalásához, akár online, akár a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül."

Ennek okát firtató további kérdésünkre a társaság felhívta a figyelmet, hogy a foglalásnál viszont van egy figyelmeztetés, hogy később is hozzá lehet adni poggyászt, de úgy többe kerül.

„Vásárolja meg most a poggyászkeretét!
Ha a foglalás lezárása után adja hozzá a poggyászt a foglaláshoz, mind az interneten, mind a repülőtéren magasabb díjat számítunk fel. A díjak pontos összegének megtekintéséhez kattintson ide."

Forrás: Wizz Air

A Ryanairnél csak garantált árfolyam van?

Ahogy arról az Origo korábban beszámolt, résen kell lenniük azoknak, akik a Ryanairnél nem budapesti indulással foglalnak jegyet, és magyar bankkártyával fizetnek. Ebben az esetben ugyanis a fizetésnél alapból egy „garantált” euróárfolyamot kínál a rendszer, amely jóval magasabb az aktuálisnál (jelenleg 335 forint/euró körül van), és csak odafigyeléssel lehet kikerülni. A Fapadosinfo blog másik cikkében most azt állítja, hogy a Ryanair kizárólag ezt a garantált árfolyamot alkalmazza. Az ügyben megkerestük a Ryanairt, amint válaszolnak, közzétesszük.