Eltűnt a pénz a reptéri bőröndből

Ryanair   Germany repülőgép légiközlekedés
Passengers approach a 'Ryanair' airplane at the airport in Friedrichshafen, Germany, 14 September 2006. 'Ryanair' offers a connection to Pisa (Florence) since this month. Photo: Patrick Seeger
Vágólapra másolva!
Hiába a mindent látó kamerarendszer, az ellenőrző biztonsági szolgálat vagy a szúrópróbaszerű átvizsgálások, a reptéri szarkák mindenütt vannak. Budapesten is történt már nagy értékű lopás, volt, hogy egy közel 1 millió forint értékű arany ékszer tűnt el egy feladott bőröndből, és olyan is, mikor 10 ezer dollár készpénznek kelt lába. 
Vágólapra másolva!

Londonból, a Stansted repülőtérről indult olvasónk Budapestre, a Ryanair járatával. Már szállt volna fel a gépre, mikor a rakodómunkások szóltak neki, hogy a kézipoggyászát nem tudja felvinni, mert túl sok csomag van már fenn. Mit volt mit tenni, a lépcső aljában nekiállt pakolni, kivette a laptopját, a nagy sietségben azonban a hátizsákban levő két borítékról megfeledkezett. Budapesten aztán szembesült a szomorú valósággal, hogy a borítékok, bennük összesen 1900 angol fonttal eltűntek.

Beszállás kézipoggyász nélkül

A sokkból eszmélve azonnal próbált találni valakit, aki segíthet neki. A reptéri rendőrség nyomozója felvette a vallomását, mivel azonban nem lehet tudni, hol tűnt el a pénz, Londonban, vagy már Budapesten, a fiatalember hamarosan Angliában is megteszi a feljelentést. Az ehhez szükséges hivatalos fordítás 25 ezer forintjába került.

Amit furcsáll, hogy a légitársaság munkatársai miért nem jelezték korábban az utasoknak, hogy túl sok a csomag a gépen, ezért a Delivery at Aircraft rendszerben szállítják a kézipoggyászát. Akkor még lett volna ideje kivenni minden értéket, és átgondolni, mi van még a táskájában, de így, a lépcső aljában, miközben szállnak be az utasok, és perceken belül indul a gép, bárkivel előfordulhat, hogy benne hagy olyasmit is, amit nem kellene.

Utasok szállnak fel a Ryanair gépére a németországi Friedrichshafen repülőterén Forrás: DPA/AFP/Patrick Seeger

Az eset óta számtalanszor próbálta már hívni a Ryanairt, de senkit nem tudott elérni. Ami különösen fájó számára, az az, hogy a pénz egy része nem a sajátja volt, egy kint dolgozó barátja küldte haza nyugdíjas édesanyjának.

Reptéri szarkák munkában

Hiába a mindent látó kamerarendszer, az ellenőrző biztonsági szolgálat vagy a szúrópróbaszerű átvizsgálások, a lopásokat nem lehet megszüntetni. Reptéri szarkák mindenütt vannak, és nem egy szervezett bandára is fény derült már. Legutóbb például, több mint egy éve, 29 reptéri dolgozót tartóztattak le Olaszországban, akik Rómában és további hét olasz városban több mint száz lopást követtek el.

Budapesten is történt már nagy értékű lopás, volt, hogy egy közel 1 millió forint értékű arany ékszer tűnt el egy feladott bőröndből, és olyan is, mikor 10 ezer dollár készpénznek kelt lába. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóságra évente átlagosan 350-450 bejelentés, illetve feljelentés érkezik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, valamint azon ország területén elkövetetett lopások miatt, ahonnan a repülőgép indult – tájékoztatta az Origót az Országos Rendőr-főkapitányság. A tényleges szám azonban ennél valószínűleg magasabb, mert a károsultak gyakran csak az érintett légitársaságoknál nyújtanak be panaszt, amelyek nem minden esetben jutnak a rendőrség tudomására.

Rakodómunkás Párizsban, a Roissy reptéren Forrás: AFP/Fred Dufour

A legtöbb lopás a feladott poggyászokból történik, a készpénz, a műszaki cikkek és az ékszerek mellett a dohányáru és a ruhanemű is gyakori préda. A nyomozók, egyenruhás járőrök és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársai rendszeresen hajtanak végre ellenőrzéseket a repülőgépekbe történő berakodás alkalmával. Mint mondják, ennek is köszönhető, hogy a tavalyi évhez képest idén csökkent a lopások száma.

Óvintézkedések utazás előtt

A Budapest Airport Zrt. időről időre igyekszik felhívni az utasok figyelmét arra, ne hagyjanak készpénzt, műszaki cikket és ékszert a feladott bőröndben. Ha mégis így teszünk, akkor mindenképpen vegyük igénybe a biztonsági fóliázó szolgáltatást. Ha nincs is rá sok esély, inkább készüljünk fel előre arra az eshetőségre is, hogy az utolsó pillanatban kiderül, kézipoggyászunk mégsem velünk, hanem a raktérben utazik, és csomagoljunk úgy, hogy fél perc alatt ki tudjuk venni az értékeinket.

A kézipoggyászok Delivery at Aircraft rendszerben való szállítására főleg akkor van nagy esély, ha a szokásosnál kisebb a gép, vagy a gép belső teréhez képest túl sok a csomag. Például a Ryanair-gépeken, amelyek utasterébe, a cég nemrégiben módosított a szabályzata értelmében, már két kézipoggyászt is fel lehet vinni, emiatt azonban előfordul, hogy az utastér idő előtt megtelik csomagokkal. A cég előírásai szerint ilyenkor a csomagtérben szállítják a fel nem férő kézipoggyászokat is.

Biztonsági fóliázás egy orosz reptéren Forrás: AFP/Yakov Andreev

Mit tegyünk, ha megtörtént a baj?

A Budapest Airport Zrt. kommunikációs képviselője, Kurucz László azt tanácsolja, ha érkezéskor az utas azt tapasztalja, hogy a feladott csomagja sérült, vagy valami hiányzik belőle, rögtön jelentse azt be az adott légitársasággal szerződésben álló földi kiszolgáló cég elveszett poggyász kirendeltségénél. A budapesti repülőtéren működő mindhárom cégnek (Celebi Gh, Malév GH, Menzies GH) van pultja mindkét terminálon.

„A poggyászok sértetlensége a légitársaság felelőssége, mivel a repülőjegy megvásárlásával az utas a légitársasággal kerül szerződéses jogviszonyba. Ebből adódóan az utas a kártérítési igényével kapcsolatban a légitársaság tudja megtenni a szükséges intézkedéseket a járat-, illetve a poggyászkiszolgálást végző cég – mint alvállalkozó – felé" - mondta Kurucz László. Az utas emellett fordulhat közvetlenül a terminálon szolgálatot teljesítő rendőrhöz, vagy a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság ügyeletén, a +36 1/290-3121-es telefonszámon, illetve az [email protected] e-mail címen jelezheti az őt ért kárt.