A tűzzel játszik a Ryanair?

Michael O'Leary a Ryanair olcsó légitársaság vezére, fapados, sajtótájékoztató
Vágólapra másolva!
Az ír fapados társaság gépei takarékossági okokból csak minimális mennyiségű kerozinnal repülnek egy spanyol jelentés szerint, amely az európai előírások módosítására szólít fel.
Vágólapra másolva!

A repülőgép-baleseteket vizsgáló spanyol szervezet, a CIAIAC jelentésében úgy fogalmaz, hogy a Ryanair olyan kevés üzemanyaggal üzemelteti gépeit, hogy az már nem hagy semmit a váratlan helyzetekre. A szakemberek szerint az ír társaság azért repül a törvényileg előírt minimális üzemanyag-szinten, hogy spóroljon. Példáját azonban mások is követhetik, ami viszont azzal a kockázattal jár a repülőterek számára, hogy egyszerre többen is kényszerleszállást kérhetnek. A spanyol szervezet ezért azt javasolja az európai légügyi hatóságoknak, hogy vizsgálják felül a tartalék-üzemanyagra vonatkozó szabályokat - írja a Travel Weekly.

A CIAIAC azokat az eseteket vizsgálta, amikor a Ryanair gépei 2010 májusában, illetve 2012 júliusában azért kértek kényszerleszállásra engedélyt, mert alacsony volt a kerozinszintjük. A jelentés megállapította, hogy a vészhelyzet ellenére a társaság nem sértette meg a biztonsági előírásokat.

Michael O'Leary a Ryanair légitársaság vezérigazgatója Fotó: Mudra László [origo]

A spanyol szervezet ugyanakkor számos ajánlást tett a Ryanairnek, például a repülési tervek és a működési kézikönyv módosítására, illetve arra, hogy a társaság személyzete „beszéljen lassan és tisztán, hogy könnyen megértsék őket". Különösen bírálta ezért a 2010-es járat fiatal személyzetét, amelynek felrótta a nem megfelelő döntéshozatalt is.

2010-ben azért irányították a Ryanair London Stanstedből induló gépét Valenciába, mert az eredeti célállomáson, Alicantében nagyon erős szél volt. A személyzet vészhelyzetet jelentett, és a minimális alatti üzemanyagszinttel szállt le Valenciában. Tavaly Madridból Valenciába tereltek át gépeket az ottani vihar miatt, akkor négy gép – köztük három Ryanair – kért kényszerleszállást alacsony üzemanyagszint miatt.

A Ryanair dühüsen válaszolt az eseteket követő bírálatokra, és közölte: „soha nem teszi előbbre az üzemanyagot a biztonságnál". Michael O'Leary vezérigazgató azzal vádolta a spanyol hatóságokat, hogy a társaság ellen indított kampányban csak fél igazságokat mondanak.