A repülőgép-baleseteket vizsgáló spanyol szervezet, a CIAIAC jelentésében úgy fogalmaz, hogy a Ryanair olyan kevés üzemanyaggal üzemelteti gépeit, hogy az már nem hagy semmit a váratlan helyzetekre. A szakemberek szerint az ír társaság azért repül a törvényileg előírt minimális üzemanyag-szinten, hogy spóroljon. Példáját azonban mások is követhetik, ami viszont azzal a kockázattal jár a repülőterek számára, hogy egyszerre többen is kényszerleszállást kérhetnek. A spanyol szervezet ezért azt javasolja az európai légügyi hatóságoknak, hogy vizsgálják felül a tartalék-üzemanyagra vonatkozó szabályokat - írja a Travel Weekly.
A CIAIAC azokat az eseteket vizsgálta, amikor a Ryanair gépei 2010 májusában, illetve 2012 júliusában azért kértek kényszerleszállásra engedélyt, mert alacsony volt a kerozinszintjük. A jelentés megállapította, hogy a vészhelyzet ellenére a társaság nem sértette meg a biztonsági előírásokat.
A spanyol szervezet ugyanakkor számos ajánlást tett a Ryanairnek, például a repülési tervek és a működési kézikönyv módosítására, illetve arra, hogy a társaság személyzete „beszéljen lassan és tisztán, hogy könnyen megértsék őket". Különösen bírálta ezért a 2010-es járat fiatal személyzetét, amelynek felrótta a nem megfelelő döntéshozatalt is.
2010-ben azért irányították a Ryanair London Stanstedből induló gépét Valenciába, mert az eredeti célállomáson, Alicantében nagyon erős szél volt. A személyzet vészhelyzetet jelentett, és a minimális alatti üzemanyagszinttel szállt le Valenciában. Tavaly Madridból Valenciába tereltek át gépeket az ottani vihar miatt, akkor négy gép – köztük három Ryanair – kért kényszerleszállást alacsony üzemanyagszint miatt.
A Ryanair dühüsen válaszolt az eseteket követő bírálatokra, és közölte: „soha nem teszi előbbre az üzemanyagot a biztonságnál". Michael O'Leary vezérigazgató azzal vádolta a spanyol hatóságokat, hogy a társaság ellen indított kampányban csak fél igazságokat mondanak.