Tényleg nehezen talál ennél szebb metrót

moszkvai metró
Vágólapra másolva!
Noha tavaly nyáron már felfedeztük legismertebb megállóit, utólag beláttuk, hogy hiba volt mindössze egy napot tölteni vele, hiszen megannyi állomását érdemes még bemutatni. Ezért két napra visszaköltöztünk az orosz főváros alatti univerzumba, hogy végigjárjuk a legmívesebb szegleteit, különös tekintettel a nemrég átadott remekművekre. Origo-képriport a moszkvai metróról, 2. rész.
Vágólapra másolva!
Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

A moszkvai metróról készült összeállítások szinte kivétel nélkül megfeledkeznek a felszínen kialakított állomásrészekről, pedig ezek sem kevésbé impozánsak, mint a föld alatti világ. A sztálini éra alatt épült állomásokra különösen jellemző az az egységesen sárga színű, valóságos palota, amelyben a jegypénztárok, illetve egy jókora kerengő kapott helyet. Ezek az épületek – már csak a méretüknél fogva is – meghatározó részei a megállók körüli városképnek. Képünkön a Zamoszkvoreckaja (2-es), a Kaluzsszko-Rizsszkaja (6-os) és a Kalinyinszkaja (8-as) vonal találkozásánál fekvő Novokuznyeckaja–Tretyakovszkaja csomópont lejárata látszik.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

Munkások, katonák, illetve a számukra szellemi muníciót biztosító Vlagyimir Iljics Lenin arcképe tűnik fel a Novokuznyeckaja állomás egyik freskóján, előttük pedig a megállók kötelező kiegészítői, a rendőrök. A kép jobb felében a Szovjetunió nagy honvédő háborújában aratott győzelem május 9-én ünnepelt 70. évfordulójára emlékeztető plakát látszik. Nem meglepetés, hogy a győzelem napjára a moszkvai metrót is kidekorálták, ahol lehetett.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

Nappali csúcsforgalom, ugyancsak a Novokuznyeckaján. Az állomások olykor közösségi térként is funkcionálnak: az utasok gyakran megpihennek pár percre a rohanásban.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

A szovjet-orosz Metrovagonmas gyár budapesti 3-as metróról (is) ismert Ev3-as típusának továbbfejlesztett változata, a 81-717-es hagyja el Szokol állomást a 40 kilométer hosszú Zamoszkvoreckaja vonal északi szektorában.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

Még mindig a Zamoszkvoreckaján járunk, a Majakovszkaja állomáson. Az 1938-ban átadott megálló legutóbbi összeállításunkban is szerepelt, de most sem tudtunk ellenállni neki. A szovjet élet ideális momentumait 34 mennyezetre installált mozaikon bemutató állomás rendre helyet kap a világ legszebbjeit bemutató listákon.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

Kőkemény forradalmi hevület a Moszkva legbelső részén található csomópontban, a Ploscsagy Revolucii (Forradalom tere) állomáson. A háttérben ugyancsak egy győzelem napi plakát.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

Noha a sarló-kalapács szinte valamennyi, legalább 30 éve épült állomás kötelező kelléke, a Paveleckaja még ezek közül is kiemelkedik. Ugyancsak csomópontról van szó: itt találkozik a Zamoszkvoreckaja és a híres körmetró, a legdíszesebb megállókat felvonultató 5-ös vonal, a Kolcevaja.

Fotó: Vörös Szabolcs - Origo

Vissza 1944-be. Ugyan az Elektrozavodszkaja állomás mentén csak egy metró, a leghosszabb (44 kilométeres) Arbatszko-Pokrovszkaja közlekedik, az enteriőrre itt sem lehet panasz.

Ha kíváncsi a többi állomásra, lapozzon!