Beleláttunk a Titanic lelkébe

titanic múzeum, belfast
Vágólapra másolva!
Belfast megmutatta, hogyan lehet az emberi hibázás mementójából turisztikai nevezetességet csinálni. Az összes érzékszervre ható eszközökkel keltette életre az itt épült Titanic legendáját. És nem csak a múzeum magassága egyezik meg az éppen száz éve katasztrófát szenvedett óceánjáró méreteivel, a belsejében élethű hajógyárat építettek újra, amelyet beltéri libegőből tekint meg a látogató. A múzeum szórakoztatva tanít, alig néhány méterre a hajó születési helyétől. Meglátogattuk.
Vágólapra másolva!

Annak ellenére, hogy Belfastban a katasztrófa után még hosszú évtizedekig tabutémának számított az itteni Harland and Wolff hajógyárban épített tragikus sorsú óceánjáró, most éppen a Titanic vált a belfasti turizmus egyik zászlóshajójává. Nincs is kétség afelől, hogy 2012-ben az új évezred eddigi legjobb évét fogja zárni az észak-ír város: a Titanic-központ márciusi megnyitásával elhelyezte magát a világ turisztikai térképén. A közelmúlt évtizedeiben inkább csak a protestánsok és katolikusok összecsapásairól, valamint az IRA-ról ismert város újradefiniálta magát a hajó emlékével és pusztulásának századik évfordulójával.

Fotó: Vincze Barbara [origo]
A múzeum a Titanic-negyedből (További képekért kattintson a fotóra!)

Belfastban az 1998-as nagypénteki egyezményt követően indult meg a városfejlesztés, melynek során egy teljes városrészt renováltak a Titanic-téma jegyében. Tíz évvel ezelőtt nevezték át Titanic-negyednek az egykori dokk területét a jelenleg is működő Harland and Wolff épületeivel együtt. Ennek ékköve a hatalmas múzeum.

A Titanic-hamburgertől a Titanic-falvédőig

A Titanic-láz egész Belfastra átterjedt, és szemlátomást mindenki igyekszik kivenni a részét belőle: a turisztikai hivatal Titanic-gyalogtúrát kínál, a piacon Titanic-hamburger, Titanic-póló, de még Titanic-falvédő is kapható, a hajók Titanic-városnézésre invitálnak, a szuvenírboltok tömve vannak Titanic-csecsebecsékkel. Mindent átható motívummá vált a kanadai partok közelében, majdnem négyezer méteres mélységben pihenő hajó.

Mindezek miatt kisebb ellenérzéssel indultam az amúgy lenyűgöző épület felé, melynek terveit a londoni CivicArts és a belfasti Todd Architects építésziroda közösen jegyzi. Az építészek magabiztossága az általuk létrehozott épülethez hasonlóan lenyűgöző: az átadás után kijelentették, hogy új építészeti ikont hoztak létre, amely magában foglalja a hajógyár, a hajó, a víz kristályainak, a jégnek és a White Star Line brit hajózási társaságnak a logóját is. Az épület formáját elmondásuk szerint a Titanic inspirálta, és állítólag a magassága is pontosan megegyezik a hajóéval. A belső térkialakításban is többször visszaköszönnek a hajó formái. A helyszínválasztás tudatos: néhány méterre vagyunk a Titanic és testvére, az Olimpic nevű óceánjárók sólyájától (hajótalpfa).

Fotó: Vincze Barbara [origo]
James Cameron Titanic című 1997-es filmjére rímelő szobor az épület bejáratánál (Klikkeljen a szoborra!)

Bár a földrajzi közelségből logikusan fakadt volna, mégsem passzív emlékközpontot hoztak létre, hanem interaktív múzeumot. A tavaszi nyitás körüli hírekből kiderült, a múzeum fő célja, hogy az építéstől egészen a tragédiáig átfogó képet adjon a hajó történetéről. A nagyívű célok megvalósításához ún. edutainment-eszközöket (szórakoztatva tanítás) választottak: interaktív kiállítóterekkel, valamint az eredeti tervek alapján felépített enteriőrökkel, lakosztályokkal, kabinokkal várják a látogatókat.

És egyszer csak a levegőbe emelkedik a látogató

Fél évvel a nyitás után, novemberben is özönlenek az emberek a múzeumba, ezért kisebb turnusokban engednek be minket, de még így is túl sok bent az ember. És ebben körülbelül ki is merül a múzeum valamennyi technikai hiányossága. A kiállítási térbe lépve markáns vizuális hatások érnek: a hatalmas vásznakra vetített életnagyságú képek azt az érzetet keltik, mintha a 20. század eleji Belfast utcáin járnánk. Ezt egészítik ki a témához illeszkedő folyamatos hanghatások a madárcsicsergéstől egészen a fülsüketítő hajógyári kopácsolásig.

Fotó: Vincze Barbara [origo]
Kilátás az ötszintes épület negyedik emeletéről (Kattintson!)

Végig ügyesen játszanak a terekkel és a fénnyel is: néha összenyom a tér (ilyenkor a rengeteg látogató még inkább zavarja egymást), néha kitágul; és szinte végig félhomály van. Az első világos terem az, ahol egy korabeli filmrészlet segítségével, meglehetősen szuggesztív módon mutatják be a Titanic vízre bocsátását.

A multimediális technikai megoldások segítségével olyan szárazabb témákat is sikerült izgalmassá tenni, mint az előtörténet és a korrajz, amelyen amúgy valószínűleg csak átvágtatnának a látogatók. A gyerekek is kíváncsian nézelődnek, és minden olyan eszközre ugranak, amely mozog vagy gombnyomásra/tapintásra hangot ad ki, amilyen például az érintőképernyős térkép. A legnagyobb attrakció, a hajógyári rész még hátra van, amiért cserébe a világ legtöbb közlekedési múzeuma jó eséllyel lemondana legpöpecebb gőzmozdonyáról is: egy vidámparkokat idéző high-tech libegőn ülve lehet belesni az élethű Titanic-dokkok kulisszáiba. Mindezt továbbra is bent, a múzeumban.

Fotó: Vincze Barbara [origo]
A kiállítás egy részét libegőzve nézzük meg (Katt!)

Kiszállunk a levegőben tekergő gondolából, és a saját lábunkon sétálunk tovább a félhomályban. A hajó belsejét életnagyságú animációs vetítések segítségével lehet átélni, és bár ritka, de akad pár klasszikus múzeumi megoldás is: vitrinek mögött látható az első-, másod- és harmadosztályú kabinok tökéletes mása - odavetített kosztümös színészekkel.

A szerencsésebbek korábban leszálltak

Közismert a történet, miszerint a Titanicon utazó 2207 ember negyede sem élte túl a katasztrófát, noha 1178 hely volt a mentőcsónakokban, de ezeket félig üresen engedték le. Így valamivel több, mint 1500 ember az óceánba veszett. Extra feszültséget ad néhány utas és a személyzet néhány tagjának története, akinek kör alakú fotója időről időre felbukkan, de csak a legvégén derül ki róluk, hogy a túlélők között vannak-e.

Óriási ismeretanyag zúdul a látogatóra, köztük néhány kevésbé köztudott tény: például, hogy a Titanicot építő munkások többsége a nagy zaj miatt halláskárosodástól szenvedett, heti hat napot dolgozott, nyáron mindössze egy hét, karácsonykor és húsvétkor pedig két-két nap szabadsága volt. Vagy, hogy miután a Titanic kihajózott Belfastból, a négy brit állomás között is szállított utasokat, így többen leszálltak róla, mielőtt április 11-én nekivágott az óceánnak. Vagy hogy az első osztályú lakosztályok fényűzése lepipálta a kor legdrágább hoteleit is - bár a legendával ellentétben a gazdagság nem volt garancia a túlélésre, több milliomos is odaveszett. A túlélőkből pedig társadalmi osztálytól függetlenül kisebb celebek lettek, hetekig újságírók és autogramvadászok loholtak a sarkukban.

Fotó: Vincze Barbara [origo]
Hanghatásokkal kísért animáció mutatja be a hajó süllyedését (Klikkeljen!)

Visszafogott süllyedés

Igazán szomorú hangulata csak az 1912. április 14-i süllyedés körülményeit bemutató teremnek van, ahol a tragédiát filmekkel és hangokkal szimulálják. Itt elcsendesednek a látogatók, van, aki egy könnycseppet is elmorzsol. A süllyedést is elképesztően modern eszközökkel ábrázolják, ám mégis szándékosnak tűnik a visszafogottság. Nem sokkal később az is kiderül, hogy a tárlaton időről időre felbukkanó utasok - például a hajó tervezőmérnöke vagy Amerika egyik leggazdagabb embere, John Jacob Astor - túlélték-e a katasztrófát, amikor száz évvel ezelőtt a hajó április 15-én 2:20-kor elsüllyedt.

A múzeumlátogatók számára viszont még hátravan a hajó utóélete és egy fantasztikus audiovizuális élmény: néhány teremmel odébb egy átlátszó üveglapra lép az ember, mintha egy tengerfeneket vizsgáló búvárrobotban ülne, a talpa alatt pedig felbukkan a hajóroncs. (A hajó megtalálását Robert Ballard 1985-ben jelentette be, azóta folyik a töprengés, mit kezdjenek vele.)

Fotó: Vincze Barbara [origo]
Végigsiklunk a hajóroncs felett (Kattintson!)

Én 2,5 óra után jöttem ki a múzeumból, ám aki becsülettel végigolvas minden tablót, kipróbál minden interaktív kütyüt, megnézi az összes animációt és filmet, akár 4-5 órát is kényelmesen eltölthet bent 13 és fél fontért (4600 forint). Az edutainment-hozzáállás indokoltsága és személyes elégedettségem ellenére azért végig ott motoszkált bennem a gondolat, hogy van abban valami furcsa ellentmondás, hogy egy emberi mulasztásból fakadó tragédiát ennyire, már-már diznilendesen szórakoztató módon tálalnak.

A kijárat felé ballagva éppen kezdtem megbocsátani az olyan részeket, amikor az edutainment-ből inkább az entertainmentre (szórakoztatás), semmint az educationre(oktatás)helyezték a hangsúlyt, amikor megpillantom a shopot és a benne tolongó látogatókat. Bent mindent, tényleg mindent, éppen csak Titanic-feliratú felfújható gumicsónakot nem lehet kapni - alighanem azt már a múzeum marketingrészlege is ízléstelennek tartotta volna.

2207 utasán kívül ezt szállította a Titanic (egyebek mellett):

1 darab Renault autómobil
40 ezer friss tojás
15 ezer üveg sör
8000 szivar
1654 liter fagylalt
6 ládányi korai hollywoodi film, amely az angliai vetítések után indult vissza Amerikába