Komoly csapdákat rejthetnek az akciós repülőjegyek

Hawaii, Milánó, New York, repülőjegy
A Honolulu mellett fekvő Hanauma-öböl strandja a repülőgépről
Az elmúlt héten eddig soha nem látott mélységekbe zuhant a Hawaii-szigetekre szóló repülőjegyek ára. Amikor megláttam, hogy 2017 februárjában (egészen pontosan február 17–28. között) oda-vissza 124 000 forintért is kaphatóak jegyek a Föld egyik legszebb szigetcsoportjára, meghökkentem, majd azonnal a részletek iránt kezdtem kutakodni. Ekkor derült ki egy csomó olyan információ, amelyet a kevésbé rutinos utazók nem ismerhetnek. Ám nem minden olcsó repülőjegynek híg a leve, sőt. Tanácsok, tippek, trükkök azoknak, akiknek fontos a jó ár, és kedvelik az internetes repülőjegy-vadászatot.

Mivel ezek a rendkívül olcsó jegyek két nap alatt teljesen elfogytak, azt a következtetést kellett levonnom, hogy a Hawaiira vágyakozóknak cseppet sem lehetett ellenükre az igencsak fárasztó utazás. Azt persze nem tudom, hogy Magyarországról mennyien vásároltak ebből a jegyből, de akik így utaznak, nem mindennapi élmények előtt állnak.

Kockáztatunk vagy tutista-turisták leszünk?

A kedvezményes jegyet kínáló United Airlines Milánó Malpensa (MXP)–Newark (EWR) járata délelőtt 10.25-kor indul el a lombard fővárosból. A Wizz Air napi első gépe pedig reggel 6 órakor startol Budapestről és 7.40-kor száll le Malpensán. A landolás és az Amerikába induló gép felszállása között 165 perc áll rendelkezésünkre.

Milánó főtere, a Piazza del Duomo Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Daniel Kalker

Elvileg ez elég idő arra, hogy a budapesti gép leszállása után felvegyük a csomagunkat. Utána belépünk Olaszországba, majd azonnal becsekkolunk a Newarkba menő gépre.

Ebben azért van némi kockázat.

Először is, a tengerentúli járatra való bejelentkezés a gép indulása előtt minimum 120 perccel kötelező. Ha pechünk van, már itt, Európában hosszasan kikérdezhetnek bennünket utazásunk céljáról. Számolni kell azzal is, hogy a Wizz Air budapesti járata késhet. Tél van, az időjárási körülmények kiszámíthatatlanok. Márpedig a United járata semmilyen tekintettel nincs arra, hogy mi egy magyar fapadossal érkezünk Milánóba. Ha a pesti gép késik, az amerikai nem vár ránk.

Csúcsforgalom New York Newark repülőterén Forrás: AFP/Saul Loeb

A legbiztonságosabb megoldás tehát az, ha egy nappal korábban repülünk Itáliába. Ekkor azonban szállásra lesz szükségünk, igaz, az utazásba beiktathatunk egy rövid milánói városnézést is. Másnap a gép 10.25-kor száll fel és helyi idő szerint 14.15-kor landol Newarkon. Honoluluba viszont csak a következő nap, reggel 9.10-kor száll fel a csatlakozó járatunk.

Ismét egy éjszaka, amelyet vagy a reptéren, vagy a városban tölthetünk.

Milánó után egy újabb rövid városnézésre lesz lehetőségünk a jéghideg februári New Yorkban. Vagy csak alszunk egy reptéri hotelben. Esetleg a légikikötőben a székeken.

68 óra oda, 44 meg vissza, de Hawaiin jártunk

Feltételezve, hogy Budapestről február 17-én reggel 6 órakor indultunk, már 57 órája utazunk, és még mindig csak arra várunk, hogy felemelkedjen velünk a honolului gép. Február 19-én New York-i időszámítás szerint reggel 9.10-kor ez megtörténik, majd 11 levegőben töltött óra után február 19-én hawaii időszámítás szerint 15.10-kor landolunk a szigeteken. Ekkor Budapesten már február 20-a, hajnali 2.10 van.

Kevés híján három napja vagyunk úton.

Láttuk Milánót, New Yorkot, kétszer is becsekkoltunk és kicsekkoltunk, de hurrá, célba értünk.

Honolulu látképe közvetlenül a hazaindulás utáni pillanatokban Forrás: Lantos Gábor

Tapasztalatból mondom, hogy a hazánktól ennyire messzire eső helyszínekről a hazautazás mindig gyötrelmesebb, mint az odaút. Kifelé menet hajt bennünket a kíváncsiság, vajon milyen lesz Hawaii? Hazafelé viszont csak az a borzalmas gondolat foglalkoztat, hogy a megérkezés után a főnökünk hajt bennünket az igába.

Rettenetes, nem?

De ezt is lehet még fokozni, ha ránézünk a kedvezményes jegyünk visszaúti menetrendjére. Február 28-án délután 16.50-kor szállunk fel Honoluluból. Majdnem 10 órányi repülést követően március 1-jén reggel 7.21-kor száll le a gépünk Newarkon. A Milánóba tartó gép indulása este 18.25 lesz. Van tehát közel 11 óránk. Ezt az időt megint elüthetjük a reptéren (amely a mögöttünk lévő 10 órás repülés és a kissé megrövidített éjszaka miatt eléggé fárasztó lesz), vagy újra bemehetünk a Nagy Almába várost nézni.

A visszaúton már csak a gondolatainkban élnek ezek a képek Forrás: Lantos Gábor

Amikor újra végeztünk New Yorkkal, már csak egy röpke 8 órányi repülőút következik Milánóba. Március 1-jén 18.25-kor indulunk, átrepülünk egy újabb éjszakát és az Atlanti-óceánt, hogy március 2-án reggel 8.25-kor szálljunk le Malpensán. Addigra azonban a Budapestre tartó reggeli Wizz Air-gép már elment, az esti meg 22.15-kor startol. Megint az ölünkbe pottyant 14 órányi várakozás. Ha a későbbiekben minden jól megy, akkor március 2-án negyedórával éjfél előtt leszáll velünk a milánói fapados.

Mikor is indultunk el Honoluluból? Magyar idő szerint március 1-jén hajnali 3.50-kor. Utaztunk összesen közel 44 órát. Ha ehhez hozzáadjuk a kifelé menetben utazással és alvással töltött 68-at, akkor

az olcsó jeggyel összesen 112 órát töltöttünk utazással,

sorállással, csekkolással, városnézéssel, evéssel, széken alvással, turistaosztályokon történő üldögéléssel. Az olcsó, 124 000 forintos jegyünkhöz pedig hozzácsaptunk majdnem 100 000 forint extra költséget azzal, hogy repülőjegyet vettünk Milánóba, hogy szállodát fizettünk, hogy várost néztünk és ettünk.

Ahol csak a terminálváltásra kell figyelni

Ám óriási hiba lenne azt hinni, hogy minden olcsó repülőjegynek híg a leve. Az utóbbi években Délkelet-Ázsia, ezen belül Kuala Lumpur lett az a célpont, amelyet akár a török, akár a katari légitársaság repülőgépeivel igen baráti áron elérhetünk. Kisebb csapdák itt is várják a rutintalanabb utazókat. Főleg azokat, akik Kuala Lumpurból a közkedvelt Air Asia fapados járataival utaznak tovább.

Az Air Asia járatai a KLIA2-es terminálról indulnak Kuala Lumpurban Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Számos utazással foglalkozó közösségi oldalon olvastam lelkendező bejegyzéseket arról, hogy az Air Asia mennyire olcsón kínált jegyeket Thaiföld, Indonézia, Vietnam, vagy éppen Kambodzsa egyes városaiba. A lelkes utazók azt is leírták, hogy a Kuala Lumpurba való megérkezésük után másfél órával már repül is tovább az Air Asia járata, így nagyon hamar odaérnek az áhított célpontra.

Thaiföld az egyik kedvelt célpontja a Délkelet-Ázsiába utazó magyaroknak Forrás: Lantos Gábor

Csak azt nem mondta el nekik senki, hogy a másfél órás átszállási idő semmire sem elég a hatalmas légikikötőben, Kuala Lumpurban.

Az Európából érkező járatok nem arra a terminálra szállnak le, ahonnan az Air Asia fapadosai elindulnak.

Utóbbiaknak építették meg a KLIA2 terminált. Márpedig a leszállás után először be kell lépni Malajziába, majd fel kell venni a csomagunkat. Ezek után következhet csak a terminálváltás, amely önmagában több mint fél órát vesz igénybe.

Ott újra be kell jelentkezni, a csomagot feladni, majd a biztonsági ellenőrzésen átmenni. Tapasztalt utazók szerint erre a műveletre minimum 150 percet kell szánni, de igazán az van biztonságban, akinek 3 óra áll a rendelkezésére. Arra is számítani kell, hogy a KLIA2-n hatalmas sorok kígyóznak majd a check-in pultok előtt. Az Air Asia mellett a Jet Star, a Lion Air és a Tiger Air fapados repülői is innen startolnak.

Kínai-török-katari-holland versenyfutás az olcsó jegyek piacán

Térjünk most vissza a Budapest-Kuala Lumpur jegyekhez. Jelenleg a leggyorsabban és a legkedvezőbb átszállási feltételekkel a Turkish Airlines kínál jegyeket Budapestről Malajziába. A 133 000 forintos jegyben semmiféle rejtett trükk vagy csapda nincsen. A gép Budapestről indul, az átszállás Isztambulban történik. Odafelé 14, visszafelé 15 és fél óra alatt érhetünk a magyar fővárosból Kuala Lumpurba, illetve vissza.

Ha az isztambuli repülőtéren valami baj történik, könnyen elbukhatjuk a repülőjegyünket Forrás: Anadolu Agency/2016 Anadolu Agency/Mehmet Ali Derdiyok

Trükk vagy csapda tehát nincs, de némi kockázat itt is akad. Ez pedig a Törökországban uralkodó politikai helyzet, illetve annak a lehetősége, hogy az isztambuli repülőtéren bármikor megismétlődhet egy olyan merénylet, amely a nyáron már bekövetkezett.

De elég csak, ha sima reptérzárat rendelnek el, és máris veszélyben lehet a hónapokkal korábban eltervezett utazásunk.

Talán ezért, talán másért, de ebben az évben egy új szereplő jelent meg a piacon. Az Air China légitársaság kissé „aláment” a török áraknak, de a menetidő itt már hosszabb, mint a törököknél. Ennek az egyik oka az, hogy az Air China gépeiről Pekingben kell átszállni.

Pekingben is időzhetünk, ha az Air China járatával repülünk Malajziába Forrás: AFP

A másik, hogy a hazafelé út alkalmával

a Peking-Budapest járat közbeeső leszállást hajt végre Minszkben, amely szintén növeli a menetidőt.

E két társaság mellett gyakran kínál a térségbe akciós jegyeket a katari légitársaság, illetve a múlt héten jelent meg a KLM akciós jegye, amely Budapestről Kuala Lumpurba 136 000 forint. A holland fuvarozóval történő utazás apró hátránya, hogy a magyar fővárosból ellenkező, azaz nyugati irányba indulunk el, hiszen az átszállás Amszterdamban történik. Annál nincs is rosszabb érzés, mint amikor a fárasztó hazaúton elrepülünk Magyarország felett, majd Amszterdamból érünk csak haza Budapestre.

Kassa lehet az új „sztárrepülőtér”

Ritkábban ugyan, de Dél-Amerikába is kínálnak nagyszerű áron jegyeket egyes társaságok. Erre volt példa az, amikor 2015-ben az Alitalia döbbenetesen olcsón, mindössze 110 000 forintért értékesített jegyeket Budapestről Rómán keresztül Buenos Airesbe és Rio de Janeiróba.

Ebben sem volt semmi hókuszpókusz vagy ámítás.

Francisco és Diego csalogatja a turistákat Buenos Aires egyik szuvenírboltjában Forrás: Gaál Csaba

Megfigyelhető, hogy ezeket az akciókat vagy azok a társaságok dobják piacra, amelyek üzletileg nem a legerősebb lábakon állnak (ilyen volt tavaly az Alitalia), vagy azok, amelyek terjeszkedni akarnak. Utóbbira jó példa a Turkish Airlines vagy az Austrian/United páros. Ezek a társaságok nem olyan régen kezdték el használni a kassai repülőteret Szlovákiában.

Kassáról Bécsen és Frankfurton keresztül (azaz két átszállással) idén novemberben 110 000 forintért repülhetünk el Los Angelesbe, ami szintén nagyszerű lehetőség. Azzal együtt, hogy Kassára el kell jutni.

Erre a célra a Budapest és Kassa közötti vonatot ajánlom, az itteni kedvezményes menettérti jegy ára 20 euró, azaz 6300 forint.

Kassa belvárosában 5000 forintért megszállhatunk.

Ha ezt a két költséget hozzáadjuk a repülőjegyhez, még mindig csak 121 000 forintnál járunk, amely nagyszerű lehetőség mindazoknak, akik szeretnék felfedezni Kaliforniát.

Egy rövid városnézés Kassán is belefér, ha az ottani repülőtérről indulunk Los Angelesbe Forrás: Lantos Gábor

Összességében azt lehet mondani, hogy ma már a világ szinte minden tájára elutazhatunk akciós jegyekkel. De ahogy a mondás találóan megjegyzi, az ördög ezúttal is a részletekben lakozik.