Itt ötezer forintért tengerre néző apartmant kapunk

Bulgária tengerpart
Tengerpart Szinemorec közelében
A bolgár tengerpart az utóbbi időben egyre felkapottabbá vált a magyar turisták körében, ennek ellenére a legtöbben még mindig csak a Napospartot ismerik. Pedig ha nyugodt, mégis látványos nyaralóhelyre vágyunk, érdemes ott körülnézni, ahol az átlag bolgár lakosok üdülnek.

Miután pár napig a gyönyörű Rodope-hegységben túráztam, a bolgár tengerpart felé vettem az irányt, hogy felkutassam Bulgária legnyugodtabb, a nyugati turisták által még el nem özönlött homokos strandjait. A bolgár tömegközlekedés még bőven hagy maga után kivetnivalót, de a buszozás sokkal jobban megérte (a hatórás út nagyjából 40 levába, azaz 6600 forintba került), mintha autót béreltem volna, vagy repülővel utaztam volna Várnába.

Lebegés a sós tóban

A turisták zömével ellentétben, akik azonnal Neszebár és a Napospart felé veszik az irányt, én egy éjszakára megszálltam Bulgária negyedik legnagyobb városában, Burgaszban. A hatalmas kőolajfinomítójáról ismert város nem annyira tengerpartjával, mint inkább néhány kevésbé ismert látványosságával marasztalt. Burgaszban van például az ország második legnagyobb kikötője, amely tekintélyes mértékben hozzájárul a bolgár tengeri kereskedelemhez, de a környéken több érdekesség is található.

A Fekete-tenger partján fekvő Burgasz Bulgária negyedik legnagyobb városa Forrás: AFP/Bibikow Walter

Egy helyi ismerősöm a lelkemre kötötte, hogy ha Burgaszban járok, mindenképpen látogassam meg a Lugata néven ismert sólepárló tavakat. A sekély mesterséges tavakhoz a tengerpart mentén észak felé kell sétálni 4-5 kilométert. A helyszín kerékpárral is megközelíthető, az autók elől viszont sorompóval le van zárva az oda vezető út.

A sós tavak nem túl látványosak, de annál érdekesebbek Forrás: Peso

A tavak nem túl látványosak, de annál érdekesebbek. Néhány közülük legalább olyan sós, ha nem sósabb, mint az izraeli Holt-tenger. Amikor megmártóztam az egyikben, azonnal feltolt a felszínre a tömény sós víz. Rajtam kívül csak helyiek kúrálták itt magukat, a tavak ásványianyag-tartalma ugyanis rendkívül magas, mint arra néhány információs tábla is felhívta a figyelmünket. A tó alja folyékony állapotú tiszta só, így nem szerencsés sebekkel bemerészkedni a vízbe, kivéve, ha jól tűrjük a só maró hatását.

Ezt az iszapot máshol drága pénzért árulják Forrás: Peso

A tavak vize, illette a parton kialakított gyógyiszapos medencék már pár perc alatt látványosan regenerálják a bőrt. Nem véletlen, hogy a Burgasztól északra fekvő Pomorie városában

ugyanezt a gyógyiszapot borsos áron kenik magukra a nyugati turisták.

Fél óra után éreztem, hogy a gyógyvíz és az iszap megtette hatását, minden korábbi nyűgöm kezdett feledésbe merülni. A tűző nap és az idő szűke azonban arra sarkallt, hogy egy gyors tengeri merülést követően visszainduljak a városba, hogy a másik kiszemelt programra is sort kerítsek. Ez pedig nem volt más, mint egy rövid hajókázás a Burgasztól alig pár kilométerre található Szent Anasztázia-szigetre.

A sós vízben csak lebegni kell Forrás: Peso

Irány a sziget!

Az indulás nem volt zökkenőmentes. Bár a hajótársaság regisztrálta a helyigényemet, a helyszínen mégis azzal fogadtak, hogy egy nagyobb turistacsoport miatt sajnos csak a következő napra tudnának biztosítani helyet a fedélzeten. Némi vitatkozás és a kapitánnyal való alkudozás után (a korábbi bolgár utak tapasztalata aranyat érhet) találtak nekem egy üres helyet a fedélzeten, és nekivágtunk a nagyjából félórás, hullámoktól tarkított útnak.

Kicsi, de annál hangulatosabb a sziget Forrás: Peso

A Fekete-tenger bulgáriai partszakasza nem bővelkedik szigetekben. Mindössze 16 van, de csak néhány látogatható. A leglátványosabb a Szent Anasztázia és a Szozopol melletti Szent Iván-sziget. Mindkettő lakott volt már a kora középkor óta, és számos régészeti ásatás bizonyítja gazdag múltjukat. A Szent Anasztázia területe ugyan csak pár száz négyzetméter, de

a kis templom és a világítótorony rendkívül hangulatossá teszi a szigetet.

Ha időben észbe kapunk, akár egy éjszakára is élvezhetjük a világítótoronyból a gyönyörű naplementét a sziget egyetlen fogadójában. Én a sziget éttermét próbáltam ki, ahol finom bolgár tengeri fogásokat kóstolhattam alig pár méterre a tengerparttól.

Szerencsére mégis feljutottam a hajóra Forrás: Peso

Este már csak egy rövid sétára volt időm Burgaszban. Megnéztem a gyönyörű Szent Cirill és Metód templomot, amelyet legnagyobb megdöbbenésemre

azért renováltak éppen, mert a mellette épített föld alatti parkoló miatt az egész épület megroggyant.

Sétám az úgynevezett tengeri kerten át vezetett, amely egy nagyon hangulatos part menti park a város szívében, ahol esténként koncertek és sétáló turisták sokaságával találkozhatunk.

A burgaszi Sea Garden park Forrás: wikipédia/LadyPopular

A fügefák árnyékában

Másnap korán reggel kisbusszal utaztam a nagyjából 35 kilométerre délre fekvő Szozopolba, amely gyönyörű középkori óvárosával és három homokos tengerpartjával Bulgária egyik legszebb üdülővárosa.

Szozopol a Napospart szöges ellentéte.

Itt csak elvétve találkozhatunk részeg nyugati turistákkal, az árak pedig rendkívül barátságosak. Egy éjszaka tengerre néző apartmanban alig ötezer forintba került.

Itt nem tolonganak a külföldi turisták Forrás: Peso

Itt még találhatunk régi típusú, rendkívül hangulatos, alul terméskőből, felül fából épült kiadó házakat. Ami engem illet, a bolgár tengerparton kerülöm a kommersz hoteleket, inkább hangulatos magánszállást keresek, ahol rendre megtapasztalhatom a híres bolgár vendégszeretetet.

Szozopol és alapvetően a Burgasztól délre fekvő bolgár települések a bolgár lakosok közkedvelt üdülőhelyei,

sokkal barátságosabbak, mint a külföldi turisták által megszállt Napospart vagy Aranypart.

Már sokadik alkalommal jártam Szozopolban, de még mindig ugyanolyan élvezettel sétáltam az óvárosban a tengerparton töltött nap után.

Bulgária egyik legszebb üdülővárosa Szozopol Forrás: Peso

Számos kiülős, tengeri herkentyűs étterem közül válogathat itt az ember, az pedig külön érdekesség, hogy Szozopol utcáit fügefák övezik, így a desszertet akár séta közben is élvezhetjük, egyszerűen csak fel kell nyúlni, és leszedni a fáról a hatalmas, érett gyümölcsöket.

De az utcákon sok helyen árulnak inzsirt, vagyis zöld fügéből készített rendkívül édes dzsemet,

amelyet a helyiek sűrű bolgár joghurttal és dióval esznek. Kiváló délutáni édesség a kávé mellé.

Szozopol tökéletes hely egy-két napos, de akár többhetes nyaraláshoz is. A hangulat megunhatatlan, némileg hasonlít a görög tengerparti halászvárosok atmoszférájára, de sok mindenben különbözik is attól. (Egy kis érdekesség: itt őrzik Keresztelő Szent János csontjait, amelyeket néhány éve a Szent Iván-szigeten találtak.) De ha esetleg megunjuk a mindennapos sütkérezést, a környéken is akad bőven látnivaló.

Csodaszép tradicionális ház, alul kő, felül fa Forrás: Peso

Itt csak a miénk a tenger

Szozopoltól 20 kilométerre délre találjuk például a vadregényes Ropotamo folyót, amelyen hajóval egészen a tengerig eljuthatunk. A folyóról megcsodálhatjuk a nem messze fekvő Ravadinovo-kastélyt és a Beglik Tas nevű ősi trák szentélyt, amely az i. e. 16. századból származik. A hely állítólag misztikus energiát áraszt, amit én nem érzékeltem, de a táj kétségtelenül lenyűgözött.

Ősi trák szentély Forrás: Peso

A török-bolgár határhoz közeledve a táj egyre inkább a régi arcát mutatta, amelyet még a számtalan hotel megépülése előtt viselt. A Kiten nevű üdülőhelyen mintha megállt volna az idő, hirtelen visszakerültünk az 1980-as évekbe.

Az Atliman strand vize kristálytiszta,

és itt már a déli partszakaszra jellemző orosz és görög turistákkal sem találkozhatunk. A bolgár nyaralókon kívül legfeljebb néhány török turista jár ide, akik a hazai köves partok helyett a bolgár homokos strandokat preferálják.

Tengerpart Szinemorec közelében Forrás: Peso

A török határ közvetlen közelében, Ahtopol és Szinemorec között találtam meg azt a helyet, amelyre leginkább vágytam. A be nem épített, vad tengerparti szakaszon csupán egy-két sátrazó turista volt rajtam kívül. Akár éjszakára is érdemes megszállni a Sztrándzsa-hegység melletti romantikus tengerpart mentén. Ha az ember belekóstol az itteni hangulatba, egy életre elmegy a kedve a Napospart turistaforgatagától.