Itt a tavasz, elő a bringákkal!

bükk biciklitúra
Bükki naplemente az egyik csúcsról
Végre kopogtat az ablakokon a napsütés, enyhül az idő, kiengednek a fagyott testrészeink. Előkerülnek a garázsok mélyéről a kerékpárok – a keményebbek persze négy évszakon át tekernek –, hogy a hétvégéket ismét nyeregben tölthessük. A következő lista öt ideális túrát tartalmaz a tavaszi bemelegítéshez. Csodaszépek, hosszuk variálható, az autósforgalom pedig elenyésző.

Tavasszal nem csak az izmainknak kell ismét megbarátkozniuk a pedálozással. A tél folyamán az autósok hajlamosak kicsit elszokni az egy nyomtávú járművektől, hiszen lényegesen kevesebben ülnek nyeregbe a hidegben. Ezért igyekeztem olyan útvonalakat összeszedni, ahol kevés közutat kell érintenünk.

A Duna jobb partja

Budapestről indulva a Duna mindkét partja tökéletes túrát kínál fizikumtól, időtől és kedvtől függően alakítható távval. Szentendrén bizonyára már mindenki járt, aki a fővárosból indulva keresett magának kirándulópontot.

A belvárostól is alig több, mint 20 kilométer a csodálatos fekvésű városka,

ráadásul végig kiépített kerékpárúton haladhatunk. A túra szépségét természetesen a mellettünk folyó Duna adja, meg az ártérben futó szakaszok hangulata.

Szentendre, az egyik legszebb magyar kisváros Forrás: Kling József

Tény, hogy az utak minősége sokat romlott az utóbbi években, valamint még mindig vannak be nem fejezett, le nem aszfaltozott szakaszok, amíg kiérünk Szentendrére, de az izgalmas vonalvezetés, az álmos nyaralóházak és a fövenyen sütkérező vadkacsák bőven kárpótolnak a kellemetlen kátyúkért.

Ha nem érjük be Szentendre temérdek látnivalójával, több irányba folytathatjuk az utat.

Visegrádig csupán néhányszor kell a főútra hajtanunk, ráadásul a jelentéktelen szintkülönbség miatt szintén könnyedén elérhető az egyik legkedveltebb kirándulóváros.

Természetesen ha a fellegvárig akarunk mászni, visszább kell váltani a bicajon, de a tavaszi Dunakanyar panorámája minden izzadtságcseppet megér. Hazafelé a Pilisnek is mehetünk, ha már tavasszal is formában vagyunk: nehéz elfelejteni a csobánkai lejtőt/emelkedőt, de egyszer látni kell.

A visegrádi vár a folyó túlpartjáról Kling József

A Duna bal partja

A Duna szépsége a pesti oldalon futó túrát is élménnyé varázsolja, már ha sikerül a Dunakeszi előtti rövid szakaszt abszolválnunk. A kiépített kerékpárút itt még várat magára, helyette áruházi parkolókban tekergőzünk néhány kilométert. Innentől azonban végig bicajosoknak szánt aszfalton vagy gyér forgalmú mellékutcákban hajthatunk.

Parti sétányok, erdők és mezők váltogatják egymást, a főút távol, a város már mögöttünk szuszog.

Göd és Vác is tökéletesen hozzák a dunai hangulatot,

bármelyik települést választjuk végcélnak, lesz mit nézni. Vácon ízlelőbimbókat gyönyörködtető cukrászdában pótolhatjuk az elégetett kalóriákat, ide tartó bringatúránknak általában ez a célpontja.

A ligeti tanösvény különleges hangulatú, ráadásul a kerékpárút mellől indul Vácon Forrás: Lerch Péter

Ha azonban nem elégedünk meg a távval, a Dunán fölfelé haladva még több csoda vár. A települések között egyre nagyobb a távolság, egyre dúsabb a növényzet. Verőce, Nagymaros és Szob mind-mind tökéletes pontjai a kikapcsolódásnak, nem is csoda, hogy egy nyári hétvégén forgalmi dugó alakul ki a bringautakon is.

Ha meguntuk a kergetőzést, a Vác előtti őserdő hófehér faóriásai között sétálva hamar lenyugodhatunk, esetleg elkanyarodhatunk a Török-mezőnek, hogy a Fellegvárat a Duna másik partjáról is megcsodálhassuk.

Nagymaros és a Dunakanyar látképe, háttérben a Börzsöny hegység vonulatával Forrás: MTI/Nagy Zoltán

A Bükk koronája

Meglévő kerékpárutak összekötésével és új szakaszok beiktatásával néhány éve tematikus bringatúrakört festettek fel hazánk vadregényes, megunhatatlan hegységében.

A 80 kilométerben jócskán akad szintkülönbség,

nem egy visszaszokó túra, azonban több napra szétszedve hihetetlen élményt nyújt.

Fennsíkok és völgyek, különös sziklaalakzatok és óriási bükkösök, fenyvesek között tekerhetünk itt. Az ébredező természet, a kristálytiszta hegyi források garantáltan elvarázsolnak majd mindenkit, de kerékpárt jól válasszunk. Annak ellenére, hogy az út nagyobbik része aszfaltozott, nem árt a terepbringa.

Bükki naplemente az egyik csúcsról Forrás: Oláh Róbert

A piros alma túra

Egy másik kiváló tematikus útvonal a Zemplént keresztül-kasul bejáró „gyümölcsút”. Három helyi híresség, a gönci barack, a tokaji szőlő és a szatmári alma kalauzolásával szívhatjuk magunkba Északkelet-Magyarország üde levegőjét, és térhetünk vissza a múltba az eldugott falvak segítségével. Az össztáv 180 kilométer,

én csak a piros almát jártam végig, de élményből így is kijutott.

A történelem híres őrszemei kísérik utunkat, érdemes egy-egy kitérőt beiktatni. A regéci vár megmászása, Boldogkőváralja sziklán trónoló erődje, a zegzugos utacskák mind-mind örök élmény. Sokan az ország legszebb természetes kilátóit is a Zemplénnek tulajdonítják, a Sólyom-bérc és a Nagy-Péter-mennykőről nyíló panoráma után hajlandó vagyok ezt elhinni.

A zempléni tájért is érdemes nyeregbe pattanni Forrás: Hejce település

Velence körbe

Ha nyáron a Balatonra gyúrunk, érdemes bemelegítésként levonatozni a Velencei-tóhoz. Ha szintkülönbséget is akarunk a túrába rakni, tekerjünk fel a Bence-hegyi kilátóhoz, ahonnan megcsodálhatjuk az egész tavat, ahogy vidáman nyújtózik alattunk.

Az út minősége megfelelő, a túra könnyen teljesíthető és nagyon élvezetes.

Part menti éttermek várják a szomjas tekerőt, emlékpark és arborétum adják a néznivalót. Ha figyelmesek vagyunk, egy-két szabad strandot is találhatunk útközben, persze tavasszal még nem csábít annyira a víz, mint harmincöt fokban.

A Velencei-tó körbetekerése tökéletes bemelegítés a szezonra Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Természetesen lehetetlen olyan best of válogatást közölni, amely mindenki igényeit kielégíti. A Keszthelyi-dombság is lenyűgöző, de én például vért izzadtam az emelkedőin. A Fertő-tó pedig csak azért nem került ide, mert a Sopron-Balf körben sok az – egyébként gyér forgalmú – közút. A Mecsekbe évek óta vágyom, és az Őrségben is hosszú időre el lehet veszni.

A végtelenségig sorolhatnám a lehetőségeket, és még akkor is kimaradna egy-egy kis hegyi út valahol a Mátrában, titkos gémeskút az Alföldön, eldugott tanyasi fogadó az országhatár mentén. Itt a tavasz, fogadjuk két keréken, és fedezzük fel az ország rejtett szépségeit!