József nyaralásának tervezése a szokásos módon indult. Két hét augusztusban Horvátországban, egy tengerparti apartmanban. Történetünk főszereplője egy idehaza kevésbé ismert, Horvátországban működő utazási iroda magyar nyelvű weboldalát kereste fel, ahol kiválasztotta a számára megfelelő apartmant.
Idén augusztus 6. és 20. között szerettek volna ott pihenni. Azért erre a szállásra esett a választásuk, mert az utazási iroda honlapja szerint a háztól mindössze tíz méterre van az Adriai-tenger és a strand. Ez az utazási iroda honlapjára feltett fényképen is egyértelműen látszik.
A kéthetes időtartamra a hatszemélyes nyaraló 770 euróba (azaz 242 500 forintba) került Józsefnek és családjának. Az utazást szervező cég a foglalás biztosítékaként 238 euró előleget kért, ezt József átutalta a megadott számlaszámra. Tette ezt úgy,
hogy egyáltalán nem olvasta el az iroda lemondással kapcsolatos feltételeit.
Mentségére szolgáljon, hogy a több oldalas feltételrendszerben tényleg nem egyszerű megtalálni a következő mondatot: „10.7. Az az időpont, amikor az Iroda a lemondásról szóló értesítést írásban megkapja, meghatározza a lemondási költségek mértékét, éspedig a következő módon: A bérelt szolgáltatás igénybevétele előtti 29. napig, kezelési és adminisztratív költségek címén az Iroda a kibérelt szolgáltatás teljes díjának 30%-át számítja fel. A fennmaradó összeget az ügyfél számára az átvevő költségére visszatérítjük.”
Józsefnek persze esze ágában nem volt lemondani a foglalást egészen addig, amíg rá nem jött arra, hogy az iroda alaposan átverte. Az ominózus apartman egy domboldalon fekszik, előtte valóban ott van a tenger, strandról azonban szó sincs, csak a Horvátországra oly jellemző sziklás vadpartról. Itt ugyan be lehet mászni a vízbe, de ez mégsem ugyanaz, mint egy kiépített strand.
Vela Lukán ugyan van igazi strand, csak éppen nem tíz méterre, hanem fél kilométerre az apartmantól.
Ráadásul a térképet nézegetve az is kiderült, hogy a Vela Luka-i apartman egy olyan öböl mellett található, amely rendkívül nagy hajóforgalmat bonyolít, hiszen az egész öböl a kikötő része. Emiatt az apartman előtti szakaszon tilos fürdeni, hiszen a folyamatosan közlekedő hajók nagy veszélyt jelentenek a fürdőzőkre.
Ezek után József jelezte az irodának, hogy szeretné lemondani a foglalását. Ekkor érte őt a hidegzuhany. Mivel – saját bevallása szerint – a foglalás előtt nem olvasta el a lemondási feltételeket, alaposan meglepte a hír, hogy
az iroda a 238 eurós (75 000 Ft) előlegből mindössze 7 eurót (2205 Ft) utalna vissza,
ha ennek a visszatérítésnek a költsége nem lenne több mint maga a 7 euró. Hogyan jött ki ez az összeg? Úgy, hogy a 770 eurós teljes díj 30 százaléka 231 euró. József pedig előlegként 238 eurót utalt át.
Amikor beszéltem Józseffel, már túl volt egy több körös levélváltáson. Az utazási iroda előbb magyar, majd angol nyelvű levélben hívta fel a figyelmét arra a szabályra, amely valóban ott áll a lemondási feltételek között, és amelyet már én is idéztem ebben a cikkben. Az iroda munkatársa, Đorđa Petrić nem írhatott egyebet, mint azt, hogy
az utas a foglalás előtt tudomásul vette és elfogadta a feltételeket
(„cancellation fee is regulated with Terms and Conditions that you have agreed with while making the reservation… unfortunetly, we can not cancel your reservation without this fee.”).
A pórul járt magyar utazó panasszal fordult a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviseletéhez. Levelére nem válaszoltak. Mikor a telefont felvették, azt a tájékoztatást adták az ügyben, hogy ők nem békéltető testület. Jelen pillanatban József két dolgot tehet. Ha az iroda honlapján megnyomja a „lemondás” feliratú gombot, abban a pillanatban elbúcsúzhat 231 eurótól. Ha nem így tesz, akkor kifizet még 539 eurót (169 785 forintot) és mehet nyaralni.
Természetesen, amikor elolvastam a történetet, megpróbáltam kapcsolatba lépni az iroda magyarországi telefonszámán egy illetékessel. Ez azonban nem sikerült, mert
az üzenetrögzítő a nap minden szakában arról tájékoztatott, hogy náluk a munkaidő lejárt.
A cikk megírása után egy nappal jelentkezett az utazási iroda egyik alkalmazottja, neki elmeséltem a történteket. Megadtam az e-mail címem és a telefonszámom is, de a történetnek nem lett folytatása.
Azon el lehet gondolkodni, hogy miért kell majdnem egy évvel a tervezett indulás előtt (József tavaly ősszel foglalt) 30 százalékos vissza nem téríthető előleget kérni, de azt is figyelembe kell venni, hogy augusztus a horvát tengerpart csúcsidőszaka, így érthető, hogy a szállást kínáló biztosra akar menni.
De lépjünk most már túl a konkrét eseten, és vizsgáljuk meg a történet egyéb tanulságait. Először is, amit József sérelmez, az nagyjából olyan, mint a tengerre néző szobák esete. Nagyon sok magyar utas panaszkodott már arra, hogy tengerre néző szobát foglaltak, majd amikor megérkeztek és kinéztek az ablakon, jobb esetben egy másik magas épületet, rosszabb esetben egy tűzfalat láttak, amely mellett három-öt centiméteres csíkban valóban felsejlett a tenger.
Reklamációnak innentől kezdve nem volt helye, mert a szoba tényleg a vízre nézett, csak éppen alig látszott.
Amennyiben József a foglalás előtt jobban utánanéz az apartman elhelyezkedésének, könnyen rájön arra, hogy ez nem az, aminek látszik, illetve aminek mondják. Mégpedig úgy, hogy felmegy az egyik legnagyobb szálláskereső oldalra, a booking.com-ra. Így tettem én is, ahol pillanatok alatt megtaláltam ezt az apartmant. Íme, az ott található egyik fotó, amelyen világosan látszik, hogy az apartmantól tíz méterre egészen biztosan nincsen strand.
Mit mond a fogyasztóvédelem?
Az eset kapcsán megkerestük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatalt, amelytől a következő választ kaptuk: „Amennyiben külföldi székhelyű utazási irodától rendelünk szolgáltatást, általánosságban az adott ország jogszabályai vonatkoznak az utazókra. Azt, hogy a konkrét esetben a horvát utazási iroda a jogszabályoknak megfelelően járt-e el, és hogy az ügyben a magyar hatóságok rendelkeznek-e hatáskörrel, kizárólag a teljes ügy ismeretében lehet megállapítani.Általános elv, hogy az utazási iroda a reklámjában, ajánlatában meghirdetett paramétereket (hogy hol helyezkedik el a szálloda, onnan milyen távolságra található a strand) egyértelműen és a valóságnak megfelelően kell, hogy feltüntesse. Tehát ha azt írja például, hogy a strand 50 méterre helyezkedik el, de azt nem közli, hogy ez az 50 méter egy hegyes, gyakorlatilag járhatatlan úton vezet, és a strand valójában egy fürdőzésre alkalmatlan partszakasz, akkor ez a tájékoztatás felvetheti a tisztességtelenség gyanúját.
A magyar utazási szerződésekre vonatkozóan ezek a szabályok vonatkoznak. Amennyiben a fogyasztó a problémájával kapcsolatban további lépéseket szeretne megtenni, segítséget szeretne kérni, bejelentéssel élhet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság égisze alatt működő Európai Fogyasztói Központhoz.
Elvonatkoztatva a konkrét ügytől, nagyon fontos dolog, hogy ha a fogyasztó, illetve az utazó úgy érzi, hogy megtévesztették, hogy valótlan információkkal látták el, akkor ezt minden esetben megfelelően dokumentálja. Legyenek a kezében fotók, sokat segít, ha szerez egy vagy több tanút, akik igazolják a megtévesztés tényét. Elsőként a kereskedőnek, vagy a szolgáltatást végzőnek kell a panaszt bejelenteni, s ha ott nem jutunk dűlőre, akkor léphet közbe a hatóság, legyen az magyar, vagy európai. Az eset tanulsága az, hogy egy-egy utazás előtt mindenki minden vonatkozó feltételt olvasson el, s egyetlen bekezdést se hagyjon ki. Visszatérve a konkrét történetre, amennyiben József tisztában van a horvát utazásszervező iroda lemondási feltételeivel, még a foglalás előtt eldönthette volna, hogy a feltételek ismeretében kifizeti-e az előleget, vagy eláll a foglalástól. Mivel azonban az előleg átutalásra került, innentől kezdve már azok a szabályok az irányadóak, amelyeket az utas sajnos nem olvasott el."
A másik nagyon fontos dolog, hogy szálláskeresés ügyben bízzuk magunkat a nemzetközileg elfogadott és jól ismert internetes oldalakra. Persze tisztában vagyok vele, hogy mindenki másra esküszik, van, akinek ez jön be, van, akinek az. Én már nagyon régen a Booking.com oldalt használom.
Nemcsak azért, mert az ott lévő vendégértékelések hitelesek (csak olyan utazó értékelhet, aki valóban megszállt az adott helyen, azaz kamu beszámolókat az oldal nem tesz ki), hanem azért is, mert a foglalási feltételek egyértelműek. Már az adott szállás kiválasztásának pillanatában többféle opció közül lehet választani. Nézzünk erre is egy példát.
A képen tökéletesen látszik, hogy a norvégiai Ålesund-ban két éjszakára kiválasztott szállodában olcsóbban juthatunk hozzá egy kétágyas szobához, ha az azonnali kifizetést választjuk. Egyértelműen ott van a „nem visszatérítendő” figyelmeztetés, vagyis hogy a foglalás után elveszik a pénzünk, ha mégis lemondjuk a szállást.
Ha viszont a drágább opciót választjuk, az érkezés napján 18 óráig díjmentesen lemondhatjuk a szobát.
Ebben az esetben 12 ezer forinttal többe kerül a szoba, mint akkor, ha azonnal fizetünk.
Manapság azonban egyre többen foglalnak szállást az Airbnb rendszerén és oldalán keresztül. Nos, itt is végeztem egy próbafoglalást. Amint az a képen látszik, a lemondási feltételek e helyütt is teljesen egyértelműek, ráadásul magyar nyelven olvashatóak, így azok is minden információhoz hozzájutnak, akik nem beszélnek egyetlen idegen nyelvet sem.
Fel kell készülni arra, hogy egy-egy nemzetközileg vagy világviszonylatban fontos esemény idején az adott városban szinte valamennyi szálloda foglalási feltételei megváltoznak. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor a szállások árai általában az egekbe ugranak. Ilyen lehet ebben az évben a franciaországi labdarúgó-Európa-bajnokság, vagy a nyári olimpia Rio de Janeiróban.
De ilyen lesz 2016. július elsején a soproni VOLT Fesztivál is, amelynek legnagyobb eseménye az Iron Maiden koncert lesz. A képen tökéletesen látszik, hogy
bár a koncertig még több mint fél év van hátra, szabad szállás már alig van a városban,
és ami még akad, annak is horrorisztikus az ára. Ilyen esetben csak akkor érdemes szobát foglalni, ha egészen biztosak vagyunk benne, hogy el tudunk menni a koncertre.
Amikor néhány héttel korábban sikerült teljesen normális áron elcsípni egy szobát erre a napra Sopronban, a rendszer nyomatékosan figyelmeztetett, hogy a lemondásom esetén elvesztem a szoba árának 100 százalékát. Látva, hogy 2016. július elsején milyen kevés szabad szoba van Sopronban, ez teljesen érthető. A szállásadó beszedi a lemondás utáni teljes összeget, majd kiadja a szobát a következő delikvensnek.