Borok és vitorlák - véget ért a Borregatta

Borregatta Balatonkenesén a Balatonfői Yacht Clubban
Vágólapra másolva!
A legendás Kékszalag vitorlásverseny előtti hétvégén rendezték meg a Balatonfői Yacht Clubban a Második TakarékPont Borregatta-Borászregatta versenyt. Vitorlázó borászok, borkedvelő vitorlázók, a borászati szakma hajózásra nyitott képviselői vehetnek részt az üzleti regattán. A futamok előtt, alatt és után a mólón 22 méltán elismert pincészet nedűit kóstolhatták az érdeklődők.
Vágólapra másolva!

Fotó: Magócsi Márton [origo]
A regatta képeiért kattintson a fotóra!

Békebeli vitorlás versenyek hangulatát és nívóját szerették volna újraidézni a tavaly indult és nagy reményekkel életre hívott Borregattával - mondta az [origo]-nak Ember Sándor, a Borregatta egyik kitalálója. Az elsődleges cél egy békebeli hangulatú, kicsit elegáns társasági rendezvény szervezése volt, ahol a résztvevőkben a bor szeretete a közös.

A szombati gyenge szél nem kedvezett senkinek

"A legtöbb balatoni versenyen általában a starthoz összegyűlnek innen-onnan a hajók, és gyakorlatilag csak a vízen üdvözölhetjük egymást, a kikötőkben beszedett kikötési díjak miatt pedig ritkán kötnek ki a hajósok idegen helyen. Ezzel szemben itt a verseny teljes időtartama alatt ingyenesen használhatják a vendégek a kikötő szolgáltatásait, a versenyek között rengeteg programot kínálunk a résztvevőknek, és ami sokkal fontosabb, bőven jut idő a személyes beszélgetésekre is " - teszi hozzá Ember Sándor, aki egyébként hordógyáros. Cége magyar és nagy részben külföldi borászatok számára készít barrikolt hordókat. Legújabb kísérleteként a hordókat a szokásosnál hosszabb ideig égetik, így a bor egészen különleges - az égetett szeszekre emlékeztető - füstösséget kap.

A regatta résztvevői között természetesen pincészetek és borászatok is képviseltetik magukat, ráadásul híres, patinás hajók fedélzetén. Az idei mezőnyben is rajthoz állt többek között a tavalyi győztes Kékmadár Wossala György többszörös Európa- és Világbajnok vitorlázóval és Malatinszky Csaba borásszal a fedélzetén. Maga a hajó pazar látványt nyújt még levont vitorlákkal is, ahogy nagyobb testvére, a balatoni legendának számító Nemere II. mellett pihen a kikötőben.
Wossala György szerint a szombati gyenge szél egyáltalán nem kedvezett a nehéz kreuzernek. "Végül egészen a part közelében sikerült egy kis fuvallatot találni, amivel egész jól fordultunk. Azért sok esélyünk nincs a gyors Liberával, a Rafficával szemben, még a különbségeket enyhítő yardstick rendszer ellenére sem."

A Kékmadárhoz jól illett a Chardonnay is

Wossala György elmondta, hogy ő a megrendelő oldalról érkezett a regattára, hiszen az általa üzemeltetett szállodák több hazai borászat vásárlói. Közöttük is speciális helyen van a villányi Malatinszky-szőlőbirtok, amelynek tulajdonosa, Malatinszky Csaba is a Kékmadár legénységének tagja.

"A kapcsolat már régi, és évek óta együtt vitorlázunk"- veszi át a szót Malatinszky Csaba, aki elmondja, hogy álmait követve vágott bele a szőlőművelésbe és költözött el a fővárosból, hogy Villányban megalapítsa az ország első és egyetlen organikus borászatát. A 30 hektáros birtokon 2009 óta biotermeléssel készülnek a borok. Nagyobb területre nem is vágyik a borász, egyrészt azért, mert ezt még személyesen is képes felügyelni, másrészt pedig azért, mivel a korlátozott termelés már önmagában is minőséget garantál. A Kékmadár fedélzetén kóstolt Chardonnay mellett, az 50 százalékban exportra termelő pincészet zászlóshajója a villányi terroirhoz leginkább illő Cabernet Franc.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
A regatta képeiért kattintson a fotóra!

Hamarabb hirdettek befutót

A versenyen nemcsak régi, de különleges, egyedi tervezésű hajók is indultak, mint például Soponyai Géza hajóépítő Nautic 370-es Evolution-je. Az 1986-ban alapított cég tulajdonosa elmondta, hogy a hajóik egyre nagyobb elismertségre tesznek szert Magyarországon, olyannyira, hogy már önálló hajóosztály is indult. "A cég egy évben átlagosan 3-5 hajót épít. Gazdagok nem leszünk belőle, de ezt szeretjük csinálni" - mondja Soponyai.

A verseny két futamból állt, szombaton egy túraversenyt kellett teljesítenie a versenyzőknek. A szervezők eredeti szándékai szerint a kijelölt útvonal a Balatonkenese - Balatonakali - Balatonkenese - Balatonfűzfő- Balatonkenese szakaszok voltak, de a gyenge szél miatt a szervezőség végül úgy döntött, hogy Fűzfőn befutót hirdetnek. Vasárnap aztán egy pályaversenyt kellett teljesíteniük az egységeknek, és a két futamon elért helyezéseket együtt értékelte és díjazta a rendezőség.
A verseny mellett a parton is zajlott a megmérettetés, hiszen a regatta és a móló borát a rendezőkből, és a névadó szponzor képviselőiből álló zsűri választotta ki az első estén.