Elbutulnak az űrhajósok a kozmikus sugaraktól

Mars
Lebegő kanál látható a Marson
Nem az űrszemét, elszabadult aszteroidák, az utánpótlás hiánya, vagy egy segédrakéta hajtóművének meghibásodása jelent veszélyt az űrhajósokra a hosszú távú űrutazások során, hanem a világűrben mindenütt jelenlévő kozmikus sugarak - derítették ki amerikai kutatók.

A Földön kívülről származó, nagy energiájú részecskékből álló kozmikus sugárzás hosszú távon a kognitív - megismerő, észlelő és megértő - képességek elbutulásszerű romlását idézhetik elő az űrhajósoknál bármely jövőbeli Marsra való utazás során, amely legkevesebb két és fél évig is eltart.

Egerek és emberek

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) finanszírozta tanulmányban a Kaliforniai Egyetem szakemberei egereket tettek ki nagy energiájú részecskéknek, olyanoknak, amelyek a világűrben léteznek, és azt tapasztalták, hogy az állatoknak hanyatlottak a kognitív képességei és változások mentek végbe az agysejtek, valamint a szinapszisok - az agysejtek kapcsolódási pontjai - szerkezetében és integritásában.

A galaxis kozmikus sugarainak nagy energiájú részecskéi - a szupernóva-kitörések maradványai - behatolhatnak az űrhajóba és az űrhajósok testébe. Földünket, az itt élőket a magnetoszféra megvédi tőlük.

Charles Limoli, az egyetem sugárbiológus-onkológusa, a Science Advances című online tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerzője szerint semmi kétség, hogy az emberek ugyanolyan hatásokkal szembesülnek, mint az egerek. "Az űrhajósoknál felléphet kognitív hanyatlás, ami teljesítmény-csökkenéshez, konfúzióhoz, növekvő nyugtalansághoz és a kognitív egészség hosszú távú problémáihoz vezethet" - hangoztatta.

A Marsig tartó űrutazás nem csak a rendkívül hosszú idő, és a bolygóközi térben érvényesülő intenzív sugárzás hanem az apró kozmikus tárgyak miatt is komoly kockázattal járó vállalkozás Forrás: NASA

Alzheimer-kór az űrben

Ez veszélyeztetheti a küldetés kritikus feladatait, különösen akkor, ha nem várt helyzetek merülnek fel egy ilyen utazásnál - tette hozzá.

Az idegsejtekben és a szinapszisokban fellépett változásokon kívül az egerek teljesítménye csökkent a megismerő és a memóriatesztekben. Fellépett náluk az érdeklődés hiánya, lassabban hajtották végre a feladatokat.

"Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a szinaptikus hanyatlás vagy a szinapszisok elvesztése az Alzheimer-kór korai és megkérdőjelezhetetlen jele, és erős kapcsolat van a szinapszisveszteség kiterjedtsége és a demencia - elbutulás - súlyossága között - magyarázta Vipan Kumar Parihar, a Kaliforniai Egyetem agykutatója.

Tágabb kozmikus hazánk, a tejútrendszer síkja a Földről nézve Forrás: wikimedia.org

Két és fél évig tart egy Mars-misszió

A NASA korábban közölte, azt tervezi, hogy 2025-ra embert küld egy aszteroidára és a 2030-as években a Marsra.

Stephanie Schierholz, a NASA szóvivője szerint egy Mars-misszió legkevesebb két és fél évig fog tartanai: hat hónap odaút, 18 hónapnyi tartózkodás a bolygón és hat hónap visszaút.

Limoli szerint a Marsra tartó asztronauták nem tudják teljesen elkerülni a kozmikus sugárzást, de lehetséges úgy tervezni az űrhajót, hogy legyenek benne olyan terek, amelyeket fokozott védelemmel látnak el a kozmikus sugárzás ellen.