Felfedezték a Tejút legöregebb csillagrendszerét

Kepler-444
A Kepler-444 csillag és a körülötte keringő öt földnagyságú bolygó illusztrációja. A csillagrendszer 11.2 milliárd év
A Univerzum hajnaláról származó 11,2 milliárd éves csillagrendszert talált a NASA Kepler űrteleszkópja. Mindössze 117 fényévnyire helyezkedik el Naprendszerünktől.

Eredményeink arra utalnak, hogy az Univerzum 13,8 milliárd éves történelme során folyamatosan keletkeztek földméretű bolygók, ami nyitva hagyhatja az ősi élet létezésének lehetőségét – írta Tiago Campante (Birminghami Egyetem) és Steve Kawaler (Iowai Egyetem) az Astrophysical Journal című szaklapban megjelent tanulmányban.

A két csillagász kutatása alapján a Földtől 117 fényévre elhelyezkedő Kepler-444 elnevezésű ősi csillag 25 százalékkal kisebb a Napnál.

Élet nem valószínű

A körülötte keringő öt exobolygó méretei a Merkúr és a Vénusz átmérője közé esnek, és nagy valószínűséggel kőzetbolygók. Annyira közel keringenek a csillagukhoz, hogy kevesebb, mint tíz nap alatt megkerülik. Sajnos ez azt jelenti, hogy felszíni hőmérsékletük messze meghaladja a Merkúrét, így nem valószínű, hogy bármilyen élet megjelenhetett rajtuk. A csillagászok szerint a Kepler-444 annyira fényes, hogy távcsövekkel jól észrevehető.

Illusztráció a Kepler-444 csillagról és a körülötte keringő öt földnagyságú bolygóról. A csillagrendszer kora 11,2 milliárd év Forrás: Tiago Campante/Peter Devine

A csillag hangja segített

Kawler és munkatársai a csillag belsejében terjedő hanghullámok vizsgálatával állapították meg a tulajdonságait. A hanghullámok hatással vannak az égitest hőmérsékletére, a hőváltozások miatt pedig az objektum fénye pulzálni fog. A „fénylüktetésből” következtetni lehet a csillag átmérőjére, tömegére és korára.

Amikor a bolygók elhaladnak központi csillaguk előtt, annak fényességében ugyancsak apró változások következnek be. A Kepler-űrtávcső ezeket az alig mikro-nagyságú módosulásokat mérte, így fedezte fel a Kepler-444 körül keringő planétákat.

Az első csillaggeneráció tagja

„A Kepler-444 az egyik legősibb csillag a galaxisunkban, és egyúttal az első csillaggeneráció tagja” – mondta Kawler, megjegyezve, hogy az újonnan talált fényes égitesthez képest a Nap szinte gyermeknek tekinthető a maga 4,5 milliárd éves korával. A felfedezésből arra lehet következtetni, hogy a bolygók már közel 7 milliárd évvel a mi Naprendszerünk születése előtt megjelenhettek a csillagok körül.

Az eredmények segíthetik a csillagászokat a Tejútrendszer történetének precízebb tanulmányozásában.