1945. július 28-án sűrű ködpaplan borult Manhattan fölé. Az Ötödik sugárút és a 34. utca kereszteződésében álló 102 emeletes és 381 méter magas Empire State Building felhőkarcoló – az akkori világ legmagasabb épületének csúcsa, beleveszett a tejfölszerű szürkeségbe.
Szombat kora délelőtt volt, és már megteltek az utcák.
Fél tíz után pár perccel az Ötödik sugárúton sétálók erős motorzúgásra lettek figyelmesek
A levegőből érkező szokatlan zajra a járókelők felkapták fejüket; egy alacsonyan repülő kétmotoros gép sziluettjét látták, amint motorjait bőgetve meredeken emelkedik, és hirtelen eltűnik a szürke ködtakaróban.
Pontosan 9 óra 40 perc volt, amikor erős robbanás döreje rázta meg a levegőt.
A ködbeveszett felhőkarcoló környékén faldarabok, roncs és üvegtörmelék záporozott a sugárút flaszterére.
A becsapódás helyén keletkezett tűz rőt vörös fénye áttört a ködpaplanon. Az összecsődült tömegben
azonnal szárnyra kapott a rémhír; japán kamikaze-támadás érte New York belvárosát.
Ne feledjük, hogy 1945 júliusára csak Európában hallgattak el a fegyverek, a csendes-óceáni hadszíntéren azonban még javában folyt a háború Japán ellen.
A távol-keleti hadszínteret megjárt William F. Smith Jr. alezredes és személyzete aznap kora reggel a bedfordi légi bázisról szállt fel B-25 Mitchell kétmotoros bombázójuk fedélzetén, Newark úti céllal.
New York közelében azonban sűrű ködbe kerültek, ezért
Smith gépparancsnok úgy döntött, hogy a LaGuardia repülőtéren kísérli meg a leszállást.
Felvette a rádiókapcsolatot a földi irányítással, és azt az instrukciót kapta, hogy Manhattan felett átrepülve,1500 láb (457 méter) magasságot tartva kezdje meg LaGuardia megközelítését.
A sűrű köd szinte lehetetlenné tette a vizuális navigálást, a B-25 személyzete kizárólag a műszerekre hagyatkozva repült.
Manhattan felett azonban Smith alezredes megadott magasságnál alacsonyabbra ereszkedett.
Feltehetően a ködfoszlányok között felbukkanó East Rivert összetévesztette a Hudson folyóval, és ezért kezdte meg az ereszkedést.
Csak akkor észlelték a bajt, amikor hirtelen felbukkant előttük New York akkor második legmagasabb felhőkarcolója, a Chrysler Building sziluettje. A gépparancsnok éppen hogy csak elkerülte az ütközést, majd gázt adva emelkedni kezdett.
A ködből hirtelen kibontakozó Empire State Buildinget azonban már nem tudta kikerülni;
a B-25 a 78. emelet magasságában több mint 360 km/órás sebességgel a felhőkarcolónak ütközött.
A becsapódó bombázó egy 5,5-ször 6 méteres lyukat ütött a felhőkarcoló 34. utcára néző frontján.
Az ütközéssel érintett falszakasz mögötti irodákban 11-en vesztették életüket, és a háromfős gépszemélyzet is szörnyethalt.
(Az érintett irodákat két katolikus szervezet, a War Relief Service és a National Catholic Welfare Council bérelték.) Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a szétszóródó és a szomszédos épületeket is eltaláló roncsdarabok nem követeltek további áldozatokat.
Az egyik éles roncsdarab a liftaknába csapódva elvágta a lift sodronykábelét. A fülkében tartózkodó liftkezelő,
Betty Lou Oliver a 75. emelet magasságából zuhant a mélybe.
A liftfülke pozdorjává tört a becsapódáskor, de csodák csodájára a liftes hölgy életben maradt.
Ezzel a zuhanásával mind a mai napig tart egy sajátosan morbid Guiness-rekordot: ő a legnagyobb magasságból lezuhant lift túlélő.