Tíz éves az antarktiszi cseh kutatóállomás

Antarktisz
Fennállásának 10. évfordulóját ünnepli a brnói Masaryk Egyetem által működtetett cseh kutatóállomás az Antarktiszon: a Mendel bázison eddig szolgált kutatók nevéhez fűződik egy új baktérium, valamint egy őskori tengeri ragadozó maradványainak a felfedezése, továbbá ők mérték az eddigi legmagasabb hőmérsékletet a Déli-sarkvidéken.

Közel száz szaktudós fordult meg eddig az állomáson

A 2007. február 22. óta működő bázison eddig 25 tudományterület 90 szaktudósa fordult meg. Az állomást vezető Pavel Kapler, az egyetem Földrajztudományi Intézetének munkatársa szerint a James Ross-szigeten lévő bázis 50 millió cseh koronából (570 millió forint) valósult meg.

Cseh kutatók az Antarktiszon, meteorológiai méréseket végeznek. A Mendel állomáson az elmúlt tíz évben több fontos felfedezést is tettek Forrás: Masaryk University

A tudósok évente két-három hónapot töltenek az állomáson,

általában a januártól márciusig tartó antarktiszi nyár folyamán, amikor a legkedvezőbbek az időjárási feltételek.

Az Antarktisz eljegesedése csak a földtörtlneti újkor derekán, valamivel több mint 30 millió éve kezdődött el Forrás: Andy Rouse/Andy Rouse

Kapler szerint a tudósok munkája a hosszú távú méréseken alapszik, és hozzájárul az Antarktisz jelentőségének és a globális klímaváltozásban játszott szerepének a jobb megértéséhez.

Hőmérsékleti rekord, és kréta időszaki tengeri ragadozók

Két évvel ezelőtt, 2015 márciusában abszolút antarktiszi rekordnak számító + 17,8 Celsius-fokot jegyzett a bázis egyik automata hőmérsékletmérő-állomása, amely a több mint 500 méterrel a tengerszint fölé magasodó Davies Dome jéghegy tetején áll.

A Mendel állomásra készülő cseh tudósok. Az elmúlt egy évtizedben 25 tudományterület 90 szaktudósa fordult meg az állomáson Forrás: Masaryk University

Cseh paleontológusok találtak a világon elsőként megkövesedett szivacsokat az Antarktiszon,

és ugyancsak cseh őslénytankutatók tárták fel az őskori tengeri ragadozó, a plezioszaurusz kréta időszaki, 75 millió éves maradványait az antarktiszi Vega-szigeten. Az Antarktisz eljegesedése az üledékminták alapján csak a földtörténeti újkorban, a kainozoikumban, az oligocén időszak elején, 33 millió éve kezdődött el.

A kréta időszakban a paleontológiai bizonyíttékok szerint még örökzöldek borították Antarktiszt. A cseh kutatók felfedezése is megerősíti ezt a tényt ( A kép illusztáció) Forrás: Origo

A kréta időszakban (145 és 65 millió év között) szubtrópusi, majd mérsékelt-meleg éghajlat uralkodott a kontinensen, ezt bizonyítja többek között a cseh kutatók által felfedezett és leírt plezioszaurusz maradványa is.

Több tucatnyi új mikroorganizmust fedeztek fel a fagy birodalmában

A Mendel bázis munkatársai több tucatnyi mikroorganizmust fedeztek fel és írtak le a tudomány számára, továbbá bizonyították, hogy a gerinctelen állatok, elsősorban a bolharákok, a Föld mágneses mezejét érzékelve tájékozódnak.

A cseh kutatóállomás főépülete Forrás: Masaryk University

A cseh kutatóállomás 21 méterszer 11 méteres főépülete 15-20 kutató befogadására alkalmas. Az épület körüli tárolókban a különböző berendezéseket és kutatóeszközöket őrzik.

A tudósok vízellátásáról egy gleccser által táplált közeli patak gondoskodik.

Kapler szerint az egyetem legalább egy laboratóriummal és egy műhellyel akarja kibővíteni a bázist.

A Mendel állomás környéke. A kutatók többnyire az antarktiszi nyár idején tartózkodnak a bázison. Forrás: Masaryk University

Csehország volt a 26. ország, amely saját kutatóállomást létesített az Antarktiszon.