Ezt még a zsiráf is megirigyelné

hosszúnyakú
Extrém hosszúnyakú dinoszauruszfajt fedeztek fel Kina déli vidékén.

Építési területről előkerült szauropoda

A University of Alberta (Edmonton, Alberta, Kanada) őslénytankutatói, Tetsuto Miyashita doktorandusz, Lida Xing paleontológus hallgató és professzoruk Philip Currie a hosszúnyakú dinoszauruszok eddig ismeretlen új faját fedezték fel Kína déli vidékén. A Qijianglong guokr fajnéven leírt dinoszaurusz felfedezéséről a Journal of Vertebrate Paleontology szaklapban számoltak be a kutatók.

A frissen felfedezett hosszúnyakú dinoszaurusz, a késői jurában élt Qijianglong guokr rekonstruált életképe Forrás: Tetsuto Miyashita

A feltárt fosszilis csontmaradványok alapján a megtalált hosszúnyakú dinoszaurusz nem csak új faj, hanem egy új nemzetség képviselője is egyben. Nemzetségnevét (amely Qijiang sárkányát jelenti) a lelőhely közelében fekvő város, Qijiang tartományi székhelyről kapta.

Az új faj a késői jura-időszak tithon korszakában, hozzávetőleg 160 millió éve élt, testhossza meghaladhatta a 15 métert. A lelőhelyet még 2006-ban építési munkálatok közben fedezték fel, azóta folynak itt a feltárások.

160 millió éves dinoszaurusz-sziget

Az új faj az először 1952-ben szintén Kínában felfedezett hosszúnyakú dinoszauruszok családjába (Mamenschisauridae) sorolható négylábú növényevő szauropoda. Ezt a csoportot az extrém hosszan megnyúlt nyak jellemzi. A Qijianglong guokr nyakának hossza több mint az állat teljes testhosszának a fele. A Mamenchisauridae csoport képviselői túlnyomó részt Ázsiából kerültek elő. A Qijianglong azt mutatja, hogy az ázsiai hosszúnyakú dinoszauruszok egyedi törzsfejlődési irányt képviseltek a késői jurában – nyilatkozta az új faj egyik felfedezője, Tetsuto Miyashita. Sehol másutt nem találunk hosszabb nyakkal rendelkező dinoszauruszokat, mint Kínában – fűzte hozzá a kutató.

Az ember, és néhány Mamenchisaurus faj méretét összehasonlító ábra Forrás: wikimedia.org

A paleontológusok szerint a felfedezett új dinoszaurusz faj azt bizonyítja, hogy ez a csoport elszigetelten fejlődött. Még mindig rejtély, hogy miért nem vándoroltak – fogalmazta meg Tetsuto Miyashita. A szeparáltságnak ősföldrajzi okai lehettek, a transzgresszió következtében megemelkedett tengerszint szigetszerűen elszeparálta élőhelyüket a szárazföldtől. Később, amikor a vízszintsüllyedés miatt helyreállt az összeköttetés a szárazfölddel, elveszthették a versenyt a betelepülő új fajokkal, és ez okozhatta a csoport kihalását a jura-időszak legvégén.

A Qijianglong guokr restaurált fosszilis csontmaradványainak Qijiang tartományi székhely múzeuma ad otthont.