Váratlanul drámaian megváltozott a Föld pályája

Föld
Fotó: Science Photo Library via AFP
Egy közelben elhaladó csillag hárommillió évvel ezelőtt megváltoztathatta a Föld pályáját - állapították meg kutatók.

A The Astrophysical Journal Letters című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a HD-7977 néven ismert csillag teljesen megváltoztathatta bolygónk Nap körüli pályáját, ami tartósan kihatott a Föld fejlődésére.

A kutatók szerint a HD-7977 nagyjából 2,8 millió évvel ezelőtt repült el Naprendszerünk mellett. Úgy vélik, hogy a csillag legfeljebb 31 000 csillagászati egységre (CSE) közelíthette meg a Napot, de vannak becslések, amelyek alapján ez a távolság mindössze 4000 CSE volt.

Egy csillagászati egység (CSE) a Nap-Föld távolságnak felel meg, ami nagyjából 149,6 millió kilométer.

Bár első látásra hihetetlennek tűnik, az ilyen közeli elhaladások nem ritkák. A Napot körülbelül 1 millió évente közelíti meg 50 000 CSE-n belül egy másik csillag, ennél is közelebbi, 10 000 CSE-n belüli találkozás pedig 10 millió évente történik.

A pályaszimulációk alapján a HD-7977 elég közel jött ahhoz, hogy befolyásolja a Föld pályáját.

Ez azért is könnyen elképzelhető, mert a Naprendszer gázóriásai is gravitációs hatással vannak bolygónkra, a Jupiter vagy a Szaturnusz pályájának bármilyen kismértékű változása a Föld pályáját is módosítja.

Föld
A Föld az űrből
Fotó: Science Photo Library via AFP

Az elhaladó csillagnak tehát elég volt az előbbi két óriásbolygó pályáját megzavarnia, majd ezek a hatások átgyűrűztek a Földre is.

A csillag közeli elhaladása miatti pályaváltozások drasztikus klímaváltozásokat is előidéztek. Jó példa erre az 56 millió évvel ezelőtti paleocén-eocén hőmaximumnak nevezett esemény, amely során a Föld átlaghőmérséklete 5-8 Celsius-fokkal emelkedett.