Megmagyarázhatatlan dolgokat találtak az űrben

Az Orion-köd a Hubble felvételén
A James Webb űrteleszkóp több tucatnyi, Jupiter-nagyságú objektumot fedezett fel, amelyek látszólag csillag nélküli bolygóknak tűnnek. Megnézték, milyen jeleket bocsájtanak ki ezek a szokatlan égitestek, ám olyan eredmény érkezett, amelyet még a tapasztaltabb csillagászok sem képesek megmagyarázni.

A felfedezést még 2023 őszén tették az Európai Űrügynökség (ESA) csillagászai. A szokatlan, bolygóméretű objektumokat az Orion-ködben észlelték infravörös tartományban. Mivel párosával keringenek az űrben, a Bináris Jupiter-tömegű Objektumok (angolul Jupiter Mass Binary Objects, rövidítve JuMBO) nevet kapták.

Luis Rodríguez mexikói asztrofizikus a Live Science tudományos portálnak elmondta, hogy rögtön a felfedezést követően megnézték, bocsájtanak-e ki rádiójeleket ezek az objektumok. Ezért áttekintették az amerikai Nemzeti Rádiócsillagászati Obszervatórium archívumát, és megállapították, hogy az egyik duó - amelyet JuMBO 24-nek neveztek el – rádióhullámokat sugároz, ráadásul igen szokatlan típusúakat.

A felfedezésről bővebben a The Astrophysics Journal Letters című szakfolyóiratban írtak.

Az Orion-köd a Hubble felvételén Forrás: NASA, ESA, M. Robberto

Mik sugározhatják a rádiójeleket?

A JuMBO 24-gyel összefüggésbe hozható rádióhullámok nem olyan csavarodó, spirális szerkezetűek voltak, amelyeket a bolygóknál megszokhattunk azok mágneses mezeje miatt.

Jelen esetben a hullámok sokkal erőteljesebbek, egyenletesebbek voltak, ez pedig egyik égitesttípusra sem jellemző,

a világűr objektumai – legyen szó bolygókról, barna törpékről vagy pulzárokról – sokkal változékonyabb rádiójeleket bocsátanak ki magukból.

A helyzet tehát megnehezíti a forrás pontos beazonosítását, és a kutatók szerint 1 a 10 000-hez az esélye annak, hogy a jelek a JuMBO 24-en túlról származnak.

A Live Science rákérdezett arra is, hogy a rádióhullámok nem köthetők-e esetleg egy fejlett Földön-kívüli civilizációhoz, ám a megszólaltatott kutató szerint ennek nagyon elhanyagolható a valószínűsége. Szerinte természetes eredetű hullámokról beszélhetünk, és ezt támasztja alá az a tény is, hogy az objektumpáros mindkét tagja közel azonos intenzitással sugározza a rádiójeleket.

A felfedezés tehát több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol, ezért a csillagászok folytatják a megfigyeléseket.