Az amerikai parti őrség ma délután jelentette be, hogy törmelékdarabokat találtak a június 18-án vasárnap öt fővel a fedélzetén eltűnt Titan lemerülési körzetében. A BBC beszámolója szerint David Mearns búvárszakértő a törmelékekről készített első felvételek kiértékelése, illetve az Exploers Club ezzel kapcsolatos közleménye alapján bizonyítottnak látja, hogy a roncsok között a Titan egyik hátsó fedele, valamint szintén az egyik merülőkerete hever az abisszikus síkságon szétszóródott törmelékdarabok között.
David Mearns egyébként a Titan fedélzetén mélybe merült személyek közül többeknek is a jó barátja. Az Egyesült Államok parti őrsége keleti szektora parancsnokságának képviselői ma délután magyar idő szerint délután három órakor megtartott rendkívüli sajtótájékoztatójukon jelentették be, hogy a Titan eltűnésének feltételezett körzetében roncsdarabokat, illetve törmelékeket fedeztek fel.
A mentést irányító parancsnokság ekkor még nem tudta megerősíteni, hogy a frissen felfedezett törmelékek a Titan maradványai-e. A legújabb információk alapján azonban most már csaknem bizonyosra vehető, hogy a Titan megsemmisült.
Azóta bejelentették, hogy biztosan a Titan darabjaira bukkantak, leaglább ötre. Így aggálytalanul megállapítható, hogy a betörő és rendkívül nagy nyomású víz robbantotta szét a merülőeszközt. Amikor június 18-án vasárnap a lemerülés 105-ik percében megszakadt az összeköttetés a Titannal, a búvárhajó hozzávetőleg 3400 méteres mélységben járhatott. (A Titanic két nagy roncsszekciója 3861 méteres mélységben fekszik az atlanti mélytengeri fenéksíkságnak annál a pontjánál, ahol az észak-amerikai kontinentális lejtő találkozikaz abisszális síksággal, a szerk.)
A Titan két éve áll szolgálatban, és ez lett volna az ötödik lemerülése a Titanichoz. Fontos tudni, hogy az OceanGate Expeditions által kifejlesztett merülőeszköz még nem kapott típusminősítést, mivel a cég illetékesei szerint a hagyományostól eltérő technológiával megépített új búvárhajó az üzembe helyezése óta a fejlesztés tesztelési szakaszában van, pontosabban, most már úgy is fogalmazhatunk, hogy volt.
Más kérdés, hogyha még csak vizsgálták a jármű mélymerülési alkalmasságát, akkor miért vittek magukkal a mélybe fizetős katasztrófaturistákat.
Az eddigi missziók során is akadtak problémák, volt olyan eset, amikor 1500 méteres mélységből kellett visszafordulni, illetve olyan is, hogy csak harmadjára sikerült a Titanichoz való lejutás. A szakértői vizsgálatokig persze egyelőre csak feltételezésekbe lehet bocsátkozni a tragédia okáról,
ám a Titánnak volt egy olyan gyenge pontja, amit az üzemeltetők is jól ismertek,
és egyáltalán nem lehet kizárni, hogy erre vezethető vissza a merülőeszköz megsemmisülése is. A Titan orr részébe a „hagyományos" és régebb óta üzemelő kutatóintézeti merülőegységekhez képest egy viszonylag nagy, plexiből öntött panoráma ablakot építettek be.
Az ezt kivitelező cég viszont csak 1300 méteres mélységig vállalt biztonsági garanciát az ablakra,
de a Titánt ennek ellenére a Titanichoz való lemerülésre használták, ami jóval az ablakra megadott biztonsági határ alatt fekszik. Ha az ablak a nagy nyomástól elpattant, az eltűnés időpontjában becsült 3400 méteres mélységben 340 atmoszféra nyomású víz tört be a merülőeszközbe, ami robbanásszerű körülmények között semmisíthette meg a Titánt. A tragédia pontos okát természetesen az erre hivatott szakértői vizsgálat tudja majd csak végleges módon megállapítani.