Kiderült: a szánkban él a sokakat érintő, súlyos betegség okozója

Alzheimer-kóros idegsejtek (illusztráció)
Nem ismerték az Alzheimer-kór betegségét
Az elmúlt években egyre több tanulmány támasztotta alá a riasztó hipotézist: az Alzheimer-kór nem pusztán egy betegség, hanem egy fertőzés következménye. Ennek mechanizmusát továbbra sem sikerült precízen leírni, de egy új kutatás szerint a halálos betegség kialakulása és progressziója sokkal összetettebb, mint korábban hittük.

Egy 2019-es tanulmányban merült fel először, hogy az Alzheimer-kór hátterében bakteriális tényező áll, és egy fogínybetegséget előidéző kórokozó lehet a bűnös.

Ez a mikroba a Porphyromonas gingivalis nevű baktérium, amelyet nagy számban azonosítottak az elhunyt Alzheimeres betegek agyszöveteiben.

A felfedezés már önmagában árulkodó volt, a kutatók azonban ennél is tovább mentek.

Egy külön kísérletben egereket fertőztek meg a kórokozóval. A baktériumok eljutottak a rágcsálók központi idegrendszeréig, aminek következtében káros amiloid-béta fehérjék jelentek meg nagy mennyiségben az agyban.

- mondta Stephen Dominy, a Science Advances tudományos folyóiratban megjelent tanulmány első szerzője.

Alzheimer-kóros idegsejtek (illusztráció) Forrás: Science Photo Library via AFP/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

Bakteriális enzim szaporítja fel a káros fehérjéket

Emellett a kutatócsoport az Alzheimer-kóros betegek agyában a baktériumok által kiválasztott gingipain nevű mérgező enzimeket azonosított, amelyek korreláltak a betegség két különálló markerével: a tau és ubikvitin nevű fehérjékkel. Még meglepőbb, hogy a gingipaint olyan emberek agyában is megtalálták, akiknél soha nem diagnosztizáltak Alzheimer-kórt. Ez azért fontos, mert bár a P. gingivalist és a betegséget már korábban is összefüggésbe hozták, azt mostanáig nem tudták eldönteni, hogy a fogínybetegség vezet-e az Alzheimer-kórhoz, vagy a demencia miatt egyszerűen csak elhanyagolja a páciens a szájápolást. Most úgy néz ki, az előbbi valószínűbb, és a negligált ínybetegség előbb-utóbb Alzheimer kialakulásához vezethet.

A kutatók a kísérlet során az egereket egy kísérleti gyógyszerrel kezelték. A készítmény csökkentette a gingipain koncentrációját és így kevesebb béta-amiloid fehérje keletkezett az agyban. Ezek az eredmények optimistává tették a kutatókat, akik szerint a közeljövőben hatékony terápiás eljárásokat lehet kifejleszteni az idegrendszert érintő súlyos betegséggel szemben.