A folyókban lévő műanyag hulladék veszélyes mikrobákat szállíthat

folyó, műanyag szemét
A folyókban lévő műanyag szemét veszélyes patogéneket szállít folyón,
A folyókban lévő műanyag szemét veszélyes patogéneket szállít folyón, ezt fedezte fel egy szerdán a Microbiome magazinban megjelent tanulmány. - írja a phys.org.

Egy Egyesült Királyságbeli folyóra fókuszáló kutatás azt fedezte fel, hogy a műanyag hulladék, a fadarabok és mag a víz potenciális táptalaja a mikroorganizmusok közösségeinek és potenciális rezervoárt nyújtva emberi betegségeket és antibiotikum rezisztenciát okozó baktériumoknak és vírusoknak.

A kutatók azt mondják, hogy felfedezésük azt mutatja, hogy az édesvíztestekben lévő műanyag hozzájárulhat a potenciális patogének és antibiotikum rezisztens gének szállításához. Ennek indirekt, de szignifikáns következményei lehetnek az emberi egészségre nézve.

Az antibiotikum rezisztencia egyre inkább fenyegeti a közegészségügyet. 2019-ben becslés szerint az antibaktérium rezisztenciával összefüggő fertőzések 2.7 millió embert pusztítottak el a világon. A tanulmány szerint 2050-re 10 millió halálesetet fog okozni világszerte.

Amikor a műanyag a vízbe kerül perceken belül a közelben lévő mikrobák árasztják el a felszínét. A kutatók egy hétre mintákat merítetek a Warwickshire-ben és a West Midlands England-ban lévő Sowe-folyóba, mely egy szennyvízkezelő intézmény lefolyása.

Jelentős különbséget fedeztek fel a mikroba közösségekben az anyag mintáktól függően.

A folyókban lévő műanyag szemét veszélyes patogéneket szállít folyón, Forrás: https://phys.org/news/2023-11-plastic-rivers-dangerous-microbes.html

A szennyvizet kezelni és fertőtleníteni kell, hogy csökkentsük a mikrobás veszélyeket és bármely kedvezőtlen hatást, amit az ember és a környezet egészségére gyakorolhat. De a vízmintákban amit a kutatók 202 februárjában gyűjtöttek olyan emberi patogének voltak, mint a Salmonella, Escheria (E.col), és a torokgyulladást okozó Streptococcus. Ezért szigorúbban kell monitorozni a szennyvízkezelő üzemeket. A műanyag és fa minták az opportunista baktériumokat vonzották, mint például a Pseudomonas aeruginosa és az aeromonas, amik az immunhiányos emberekre jelentenek kockázatot.

A P.aeruginosa baktériumot, ami a kórházi betegeknél okoz fertőzéseket, majdnem háromszor nagyobb mennyiségben találták a "mállott műanyagon", amit a kutatók ahhoz hasonló módon kezeltek, ahogy a műanyag a természetben lebomlik, mint a fán. Ez a mállott műanyag nagyobb mennyiségben mutatott az antibiotikum rezisztenciáéért felelős géneket is.

Az utóbbi hónapokban a brit víz társaságokat támadták, mert nyers szennyvizet pumpáltak a brit vízi utakba és mert a szennyezési eseményeket a valós érték alatt jelentették, amivel széleskörű közharagot váltottak ki.

A folyók a fő útvonalai a világ óceánjaiba bekerülő műanyagnak: 3.5 ezer metrikus tonna -.41 millió metrikus tonna kerül a tengerbe évente.

(Forrás: https://phys.org/)